۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
استفاده از فرودگاه پیام برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی البرز:

استفاده از فرودگاه پیام برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد

کرج- میرجلیلی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز بااشاره به بالا بودن کرایه حمل بار توسط هواپیما گفت: استفاده از فرودگاه پیام برای صادرات صرفه اقتصادی ندارد و ازترانزیت جاده‌ای صادرات داریم.

سیداحمد میرجلیلی در گفتگو با بازار در مورد روند تایید سلامت محصولات صادراتی گفت: در واحد قرنطینه حفظ نباتات یا گواهی بهداشت محصولات، مسئولین قرنطینه یا گواهی بهداشت نمونه محصول را برمی دارند به گیاه پزشکی می برند. بعد از اینکه گیاه پزشکی تاییدیه سلامت بار را داد، سپس قرنطینه حفظ نباتات که زیر نظرسازمان جهاد کشاورزی است تاییدیه گواهی سلامت بار را صادر می کند.

میرجلیلی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز و صادر کننده نمونه محصولات کشاورزی افزود: در این فرآیند اگر محصولی مشکل داشته باشد از رده خارج می کنند و جواز صادرات به آن محصول نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در بحث صادرات محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس به سلامتی بار اهمیت زیادی داده می شود، گفت: من حدود ۴۰ سال است به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات دارم و در این مدت تاکنون هیچ گونه برگشت بار نداشتیم.

میرجلیلی افزود: دلیل اینکه در منطقه اوراسیا که چندی پیش، باری از آن برگشت خورد، یک سری آنالیزهای سَم در سیستم هایی که آنها دارند ثبت و ضبط نشده است و بر اثر گواهی که گرفته می شود تاییدیه را نمی‌دهد و برگشت بار را اعلام می کنند.

برخی آنالیزهای انجام شده روی محصولات کشاورزی ما بر اساس استانداردهای اوراسیا نبوده است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز اظهار کرد:
البته به نظر من تایید نشدن این بحث تا ۸۰ درصد سیاسی بود. چرا که ۳۵ سال است صادرات از ایران به کشورهای بلوک شرق انجام می شود و تا بحال چنین موردی پیش نیامده است.

میرجلیلی اضافه کرد: قبول دارم ۲۰ درصد مابقی ماجرای تایید نشدن هم این بود که در اینجا هم یک سری از صادرکنندگان کوتاهی کردند و آنالیز هایی که اینجا انجام دادند، بر اساس استاندارد های آنها نبوده و این مشکل از خودمان است که بد نام شدن کل جامعه را در بر داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این برگشت محصول برای خودش هم اتفاق افتاده یا نه، گفت: حدود ۴۰ سال است به کشورهای حوزه خلیج فارس« عمان، کویت، قطر، بحرین» و قبل از تحریم به عربستان هم محصولاتی مانند «سیب گلابی، گیلاس و شلیل» صادرات داشتم و تابحال هیچ مشکلی نداشتیم.

صادرات ما از ترانزیت جاده ای انجام می شود
میرجلیلی با بیان اینکه تولید ما صادرات محور هست، اضافه کرد: زمان تولید، کشت و برداشت و حتی کودی‌ که مصرف می کنیم مشخص و برنامه ریزی شده است. به عنوان مثال کودی‌ که در حال حاضر استفاده می کنم را سال ۹۹ دپو کردم و سال ۱۴۰۰ مصرف میکنم. امسال هم برای سال ۱۴۰۱ دپو می کنم. عدم توجه به این مسائل مشکلاتی است که برخی از کشاورزان ناآگاهانه عمل می کنند و گرفتار این مشکلات می‌شوند.

این صادر کننده نمونه در پاسخ به این پرسش بازار که آیا در حال حاضر برای صادرات مشکلی وجود دارد و آیا از فرودگاه پیام برای صادرات استفاده می کند یا خیر، گفت: هیچ مشکلی برای صادرات نداریم، به عنوان مثال باری که از کرج ارسال شده، در حال حاضر در دزفول در حال بارگیری است و چند روز قبل خودم برای کنترل امور در امارات بودم تا بار مناسب به مقصد برسد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اما فرودگاه پیام در ترانزیت ما هیچ نقشی ندارد و از ترانزیت جاده ای صادرات را انجام می دهیم. چرا که کرایه هواپیما خیلی زیاد است و منجر به هزینه سربار برای ما می شود و با توجه به اینکه کرایه حمل خیلی بیشتر از مبلغ فروش محصول می شود صرفه اقتصادی ندارد.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha