۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
فریز دهها هزار میلیاردی منابع بانکها با هدف کسب سود| خروج بانک ها از زیاندهی با فروش اموال مازاد
«بازار» از تعلل بانکها در فروش اموال گزارش می دهد

فریز دهها هزار میلیاردی منابع بانکها با هدف کسب سود| خروج بانک ها از زیاندهی با فروش اموال مازاد

با آنکه صورت های مالی بانک ها نشان می دهد که اکثر آنها زیانده هستند اما همین بانک ها اموال ودارایی های فریز شده فراوانی دارند که درصورت فروش آنها می توانند از زیان خارج و متحول شوند.

اسدالله خسروی؛ بازار: انتشار صورت های مالی بانک ها در سامانه کدال که هر از چند گاهی در طول سال منتشر و از این طریق عملکرد آنها در معرض دید عموم قرارمی گیرد، بیانگر وضعیت سیستم بانکی است تا در اقدامی شفاف برای همه مشخص شود کدام یک از شرایط مناسب و مساعدی در انجام فعالیت های بانکی برخوردار بوده و یا کدام بانک و موسسه مالی موفقیت چندانی در این زمینه نداشته اند.

اکنون اما بررسی صورت های مالی اکثر بانک ها حکایت از زیان انباشته سنگین و بعضا قرارداشتن آنها درشرایط بسیارسختی دارد. به طور مثال هم اکنون چند بانک روزهای سیاه را به دلیل مواجه با زیان فوق سنگین سپری می کنند که علت آن علاوه بر ناکارآمدی مدیریتی در انجام امور، اضافه برداشت های قانونی و بعضا غیر قانونی از بانک مرکزی بوده است و ازتوان تامین چنین منابعی برای بازپرداخت و ...بر نمی آیند.

چنانچه بانکی اموال مازاد خود را نفروشد لیست آن در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد تا مشمول جرائم مالیاتی شود، زیرا بانک‌هایی که اموال مازاد دارند و از سوی دیگر با اضافه برداشت هم مواجه هستند، با این وجود بانک‌ها موظف هستند اموال مازاد را واگذار کنند و اضافه برداشت خود را نیز به صفر برسانند

الزام بانک ها به فروش دارایی و اموال مازاد
به گفته کارشناسان این اقدام یعنی ملزم شدن بانک ها به افشای اطلاعات خود راهکاری درست در راستای شناسایی نحوه عملکرد سیستم بانکی است تا از این طریق بانک های کارآمد و قوی از بانک های ناکارآمد و ضعیف تفکیک شوند. حال با توجه به وضعیت نامساعد بانکها و زیانده بودن اغلب آنها که تعدادشان نیز در کشور کم نیست، بنابراین تصمیم گیری و سیاست گذاری ها در این زمینه برای عبور از بحران و حرکت در مسیر مثبت شدن تراز عملیاتی آنها همچنین خروج از زیانها سنگین ضروی است.

چنین اقدامی البته علاوه برتوجه مدیریت صحیح و کارشناسانه مدیران بانکی در انجام امور، نیازمند بهره گیری از اساتید، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، بخصوص متخصصان پولی مالی و بانکی است تا با ایجاد راهکار های اصولی بتوان سیستم بانکی را در مسیر رونق متحول کرد.

از آنجایی که بخش عمده زیان بانکها به دلیل اضافه برداشت از بانک مرکزی بوده است اکنون رئیس کل بانک مرکزی، بانک ها را ملزم به فروش اموال و دارایی های مازاد کرده و تاکید دارد چنانچه بانکی اموال مازاد خود را نفروشد لیست آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد تا مشمول جرائم مالیاتی شود زیرا بانک‌هایی که اموال مازاد دارند و از سوی دیگر با اضافه برداشت هم مواجه هستند. با این وجود بانک‌ها موظف هستند اموال مازاد را واگذار کنند و اضافه برداشت خود را نیز به صفر برسانند.

یکی از دلایل زیان بانک ها که به ناترازی در منابع و مصارف مبدل شده است، وجود اموال و دارایی های فراوان و مازادی است که در اختیار دارند و آنها را واگذار نمی کنند. آنها بعضا نسبت به رعایت اصول، مقررات، مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در این زمینه بی توجه بوده درحالی که طبق قانون، تملک دارایی ها باید واگذار شود ولی بانک ها نسبت به این موضوع بی توجه اند

بانک های زیانده ای که پشتوانه های مالی قوی دارند
حجت الله فرزانی، کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با «بازار» درباره علل زیان انباشته بانک ها و راهکارهایی برای خروج آنها از این وضعیت، گفت: اضافه برداشت بانکها و ناکارآمدی های مدیریتی موجب شده است تا خیلی از بانک ها دچار مشکل و با زیان مواجه شوند. البته همین بانک های زیانده از دارایی های زیادی برخوردارند که می توانند با فروش آن به منابع قابل توجهی دست یابند و از این طریق از زیان خارج شوند.

وی به منابع مالی بانک ها که در قالب اموال و دارایی های مازاد فریز شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از دلایل زیان بانک ها و انباشته شدن آن که به ناترازی در منابع و مصارف مبدل شده است، وجود اموال و دارایی هایی فراوان و مازادی است که در اختیار آنهاست و واگذار نمی کنند. از طرفی آنها بعضا نسبت به رعایت اصول، مقررات، مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در این زمینه بی توجه بوده و از حد خود خارج شده اند در حالی که طبق قانون، تملک دارایی ها باید واگذار شود ولی بانک ها نسبت به این موضوع بی توجه اند.

این کارشناس مسائل بانکی اضافه کرد: درصورت واگذاری اموال و دارایی بانک ها منابع مالی هنگفتی نصیب آنها خواهد شد و از این راه زیان خود را می توانند پوشش داده و حتی به سودآوری قابل توجهی نیز برسند، چرا که بهترین روش تامین کسری منابع و به صفر رساندن زیان انباشته بانک ها این روزها فروش اموال مازاد است که به راحتی برای بانک تبدیل به نقدینگی می شود.

هزاران میلیارد تومان منابع فریز شده ارزش اموال و دارایی های بانک هایی است که بصورت درآمد غیرمولد و ناکارآمد دراختیار آنها است. با این وجود اگر چنین منابعی با آزاد سازی و عرضه به درآمد مولد تبدیل شوند، بانک ها به راحتی می توانند زیان خود را پوشش دهند. ازطرفی این موضوع راهکاری سریع و کوتاه مدت برای کسب درآمد بانک ها می تواند باشد

علل تعلل بانک ها در فروش اموال و داریی ها ی مازاد
وی درادامه خاطر نشان کرد: اکنون هزاران میلیارد تومان منابع فریز شده ارزش اموال و دارایی های بانک هایی است که بصورت درآمد غیرمولد و ناکارآمد دراختیار آنها است. با این وجود اگر چنین منابعی با آزاد سازی و عرضه به درآمد مولد تبدیل شوند، بانک ها به راحتی می توانند زیان خود را پوشش دهند. ازطرفی این موضوع راهکاری سریع و کوتاه مدت برای کسب درآمد بانک ها می تواند باشد.

فرزانی اظهار داشت: راه نجات بانک های زیانده در شرایط فعلی فروش اموال و دارایی های مازاد آنهاست چرا که ارزش املاک و ودارایی بانک هایی که طی سالیان گذشته به تملک خود درآورده اند اکنون چند برابرشده است، البته براساس قانون تجارت این اموال باید واگذار شوند ولی بانکها در این زمینه تعلل می کنند.

رشد بالای نرخ تورم در کشور و ارزشمند شدن املاک و دارایی ها که سال به سال برارزش آن افزوده تر می شود بانک ها را به طمع انداخته است که املاک و دارایی های مازاد خود را به راحتی نفروشند زیرا به خوبی می دانند که دربلند مت برای آنها سودآورتراست

طمع بانک ها در حفظ سودآوری و بی توجهی به قوانین
ابراهیم بهادرانی، کارشناس اقتصادی نیز درگفتگو با «بازار» درباره علل کم توجهی بانک ها به فروش اموال و دارایی های خود حتی درشرایطی که وضعیت آنها نامساعد است، گفت: رشد بالای نرخ تورم در کشور و ارزشمند شدن املاک و دارایی ها که سال به سال برارزش آن افزوده تر می شود بانک ها را به طمع انداخته است که املاک و دارایی های مازاد خود را به راحتی نفروشند زیرا به خوبی می دانند که دربلند مدت برای آنها سودآورتر است.

وی با بیان اینکه بانک ها موسسات اقتصادی بوده که به دنبال سودآوری هستند، گفت: البته بانک ها نباید فقط به فکر سودآوری باشند و نسبت به خدمات رسانی به مردم کم توجه شوند، اما اغلب بانک ها سمت و سوی سودآوری را در اولویت کاری خود قرار می دهند با این وجود خیلی راغب نیستند که اموال خود را بفروشند و به نقدینگی تبدیل کنند چرا که دچار خسران می شوند و سعی بر آن دارند که دارایی و املاک مازاد خود را به هر شکل ممکن نگه دارند.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: هرچند بخشی از اموال و دارایی بانک ها به دلیل وثیقه هایی است که بانک بالاجبار صاحب آن شده است اما برخی بانک ها نیز بخشی از منابع خود را به جایی اینکه به عنوان خدمات به مردم اختصاص دهند به خرید املاک تخصیص داده اند تا ازاین طریق کسب سود کنند در چنین شرایطی خیلی از بانک ها در انجام تکالیف خود یعنی توجه به تولید و تامین نیازهای مردم و ... سهل انگارند.

بانک ها با وجود برخوردارای از دارایی های فراوان اما متاسفانه در زمان نیاز مالی به جای فروش اموال دست به اضافه برداشت از بانک مرکزی می زنند چرا که پول مردم را در قالب سپرده گرفته اند اما در زمان بازپرداخت آنها زمانی که با کمبود منابع مواجه می شوند و یا می خواهند وارد یک سرمایه گذاری سودآور شوند از بانک مرکزی استقراض می کنند

اضافه برداشت از بانک مرکزی به جای فروش اموال و دارایی مازاد!
بهادرانی تصریح کرد: بانک ها با وجود برخوردارای از دارایی های فراوان اما متاسفانه در زمان نیاز مالی به جای فروش اموال دست به اضافه برداشت از بانک مرکزی می زنند چرا که پول مردم را در قالب سپرده گرفته اند اما در زمان بازپرداخت آنها زمانی که با کمبود منابع مواجه می شوند و یا می خواهند وارد یک سرمایه گذاری سودآور شوند از بانک مرکزی استقراض می کنند درچنین شرایطی است که اکنون بانک مرکزی قصد دارد بانک هایی که دارای اموال مازاد هستند چنانچه آنها را نفروشند به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.

بنا به این گزارش، بانک مرکزی اخیرا به بانک ها دستور داده است تا اموال و دارایی های مازاد خود را عرضه و به فروش برسانند و چنانچه نسبت به این موضوع بی توجه شوند لیست اموال آنها را به سازمان امور مالیاتی می دهد تا جریمه شوند این اقدام هرچند در راستای اجرای قانون است که از قبل نیز به بانک ها اعلام شده است اما در عمل می تواند تاثیر بسزایی نیز بر تقویت منابع مالی بانک ها بگذارد چرا که خیلی از آنها هم اکنون شرایط خوبی ندارند و زیانده هستند، از طرفی هم باید میزان برداشت های خود را به صفر برسانند.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha