۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
صنعت سیمان در دست‌انداز قطعی برق و گاز| تعرفه متغیر گاز، بدهی‌های میلیاردی برای صنایع سیمان
معاون تولید سیمان آبیک در گفتگو با بازار؛

صنعت سیمان در دست‌انداز قطعی برق و گاز| تعرفه متغیر گاز، بدهی‌های میلیاردی برای صنایع سیمان

کرج- معاون تولید «شرکت سیمان آبیک» با اشاره به قطعی برق و گاز که در صنعت سیمان اختلال ایجاد می‌کند، گفت: متغیر بودن قیمت گاز هم از نظر نقدینگی و هم سود و زیان شرایط ما را سخت‌تر می‌کند.

خدیجه ستارزاده؛ گروه استانها: «شرکت سیمان آبیک» هم مانند دیگر شرکت های صنعت سیمان از ابتدای سال با وجود قطعی برق و در حال حاضر قطعی و متغیر بودن تعرفه گاز، با توقف تولید و چالش های زیادی مواجه است و این شرایط تولید و فعالیت برای صنعت سیمان در حالی است که مشاغل زیادی در صنعت ساختمان وابسته به این صنعت هستند که در نتیجه کاهش یا توقف تولید در این حوزه به صورت زنجیره وار آسیب می بینند.

از طرفی با طرح نهضت ملی مسکن و اراده دولت فعلی مبنی بر ساخت سالانه هزار واحد مسکونی که زیر بنای آن این صنعت است، چنانچه این اختلالات در صنعت سیمان ادامه دار باشد، باید دید صنعت سیمان جوابگوی این طرح دولت خواهد بود یا برای رفع موانع موجود چاره اندیشی خواهد شد.

برای اطلاع از وضعیت «شرکت سیمان آبیک» با «ماشااله کامکار» عضو هیات مدیره و معاون تولید این شرکت گفتگو کردیم که مشروح آن را با هم می خوانیم.

*در حال حاضر وضعیت گازرسانی و سهمیه بندی گاز در سیمان آبیک به چه صورت است؟
از ۲۶ آبان ماه محدودیت گاز برای ما به میزان یک میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعب روزانه ابلاغ شده و این در حالی است که مصرف طبیعی ما در فصل زمستان با توجه به کارگاه های جانبی و شهرک مسکونی کارخانه که ۲۵۰ نفر از پرسنل آنجا مستقر هستند حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب است.

از ۲۶ آبان این عدد به یک میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعب و از سوم آذر باز به ۷۰۰ هزار متر مکعب مصرف روزانه محدود شد. با توجه به اینکه سرما آمد و مصرف خانگی اولویت اول شرکت ملی گاز است، این محدودیت ها اعمال شد.

البته در شرایطی که وضع دمای هوا بهتر بود تعاملاتی صورت می‌گرفت و ما تقریبا آن مصرف ۷۰۰ هزار مکعب را حتی گاهی اوقات بالاتر هم داشتیم تا شنبه دوم بهمن ماه که به ما ابلاغ کردند مصرف گاز را به صفر برسانید. الان هم با محدودیت مصرف گاز در حد صفر یعنی در حال حاضر گاز مصرفی در حد مصارف گرمایشی شهرک مسکونی است و ما از دوشنبه هفته گذشته تا این لحظه تولید کلینکر نداشتیم.

*با توجه به طرح نهضت ساخت سالانه یک میلیون مسکن که دولت اعلام کرده، آیا تابحال برای شما ظرفیتی برای تولید تعریف شده در این مورد آیا برنامه ریزی ای برایتان داشتند؟
چون ما شرکت سهامی عام هستیم و تحت پوشش قانون تجارت و هلدینگ بالاسری داریم، هرسال برای خودمان یک برنامه و بودجه ای برای تولید و تحویل سیمان داریم. ولی اگر یک وقت محدودیت هایی باشد این برنامه ریزی دقیق انجام نمی شود که متاسفانه ما امسال تابستان به دلیل محدودیت برق و زمستان هم گاز با مشکل مواجه شدیم.

البته یک تفاوتی که شرکت سیمان آبیک دارد این است که چون ما در شعاع ۸۰ کیلومتری پایتخت هستیم و از نظر آلودگی ها منطقه حساسی است، به ما اجازه مصرف سوخت دوم مازوت را نمی دهند یعنی ما اگر بخواهیم تولیدی انجام بدهیم قطعا باید با گاز انجام بشود و در رابطه با گاز هم امسال انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با دیسپاچینگ گاز یک تعاملی داشت که قرار شد به شرکت سیمان آبیک، شرکت تهران و سیمان شمال که در نزدیکی تهران هستند یک محدود گاز کمک شود تا تولیدمان متوقف نشود که این اتفاق تا شنبه پیش افتاد ولی بدلیل برودت هوا و افزایش مصرف خانگی از شنبه گذشته این همکاری قطع شده و مصرف ما را به صفر رسانده اند.

ما در تابستان گذشته علیرغم اینکه تعمیرات خطوط هم انجام می‌دادیم اگر محدودیت های برق نبود در حدود ۵۰۰ تن کلینکر بیشتر می‌توانستیم تولید کنیم، برای سال آینده هم خودمان برنامه و بودجه مان را تولید و تحویل بالاتری دیدیم که اگر گاز و برق محدودیتی ایجاد نکنند ما در بحث تحویل سیمان درخواستی بازار، مشکلی نخواهیم داشت

ما در تابستان گذشته علیرغم اینکه تعمیرات خطوط هم انجام می‌دادیم اگر محدودیت های برق نبود در حدود ۵۰۰ تن کلینکر بیشتر می‌توانستیم تولید کنیم. برای سال آینده هم خودمان برنامه و بودجه مان را تولید و تحویل بالاتری دیدیم که اگر گاز و برق محدودیتی ایجاد نکنند ما در بحث تحویل سیمان درخواستی بازار، مشکلی نخواهیم داشت.

*مشکلات تامین انرژی «در تابستان برق و در زمستان گاز» داشتیم، چقدر ظرفیت تولیدتان را کاهش داد و چه مقدار در برنامه ریزی که داشتید تاثیر گذاشت؟

در برنامه ای که از سال گذشته پیش بینی کرده بودیم، به عنوان مثال برای بهمن ماه امسال تحویل ۲۱۵ هزار تن سیمان دیده بودیم که با توجه به محدودیتی که وجود دارد محقق نشد. البته یک مقدار تولید کلینکر داریم، اما از شنبه گذشته محدودیت برق مان هم بیشتر شد و الان در شرایط فعلی ما توان تولید سیمان کمتری را داریم. در حد تولید حداکثر ۴ تا ۵ هزار تن در روز و این باعث می شود برنامه ای که دیده بودیم برای بهمن ماه احتمالا به حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن محدود شود. مگر اینکه در پایان این هفته وهفته آینده یک مقدار هوا بهتر شود، محدودیت گاز و برق برداشته شود که ما بتوانیم تولید را بیشتر کنیم و تقاضای بازار را به خوبی پاسخ دهیم.

*متغیر شدن نرخ گاز چه تاثیر و تبعاتی برای شما داشته است؟
سالهای گذشته قیمت گاز مصرفی ما ثابت بود و ما از ابتدا تا انتهای سال یک قیمت در نظر می‌گرفتیم که در سال گذشته به ازای هر متر مکعب ۱۲۰ تومان بود ولی متاسفانه در لایحه بودجه آمده است که سوخت صنایع سیمان افزایش می یابد و ما هم از ابتدای سال با هر متر مکعب ۲۰۰ تومان شروع کردیم الان به متر مکعب بیش از ۶۵۰ تومان رسیدیم.

من پول گاز مهر و آبان را پرداخت کردم بعد اعلام کردند ۱۰ میلیارد بدهی قبلم هست، دوباره تا نیمه دی پرداخت کردم مجددا قبض نیمه دوم دی آمده باز هم ۱۰ میلیارد بدهی برایمان منظور شده است، این متغیر بودن قیمت گاز هم از نظر نقدینگی و هم سود و زیان شرایط ما را سخت کرده چون وقتی ما اطلاعات سود و زیان مان را منتشر می کنیم و بعداز آن یک بدهی معوقه می‌آید شرایط ما را سخت می‌کند

این عدد متغیر از نظر نقدینگی و هزینه های شرکت، مارا دچار مشکل کرده است. من پول گاز مهر و آبان را پرداخت کردم بعد اعلام کردند ۱۰ میلیارد بدهی قبلم هست. دوباره تا نیمه دی پرداخت کردم مجددا قبض نیمه دوم دی آمده باز هم ۱۰ میلیارد بدهی برایمان منظور شده است. این متغیر بودن قیمت گاز هم از نظر نقدینگی و هم سود و زیان شرایط ما را سخت کرده، چون وقتی ما اطلاعات سود و زیان مان را منتشر می کنیم و بعداز آن یک بدهی معوقه می‌آید شرایط ما را سخت می‌کند.

البته تا آخر دی ماه نرخ گاز مصرفی قیمت متغیر بود و دولت تصمیم گرفته دو ماه پایانی سال را سقف قیمت ۵۰۰ تومان را بگذارند، و طبق بخشنامه جدید دولت برای ماه های بهمن و اسفند، مقرر شده خود خلیج فارس هر عددی بود از واحد های تولیدی متر مکعبی ۵۰۰ تومان بیشتر نگیرند. امیدواریم این امر در دوماه آخر سال محقق شود و ما از این نوسان قیمت گاز رها شویم.

*با ایجاد این نوع اختلالات و قطعی برق و گاز، چه آسیب هایی به دستگاه ها یا کوره ها در صنعت سیمان وارد می شود و چه مقدار افزایش ضایعات دارید؟
چون داخل کوره ها دمای بالای ۱۴۰۰ درجه داریم قاعدتاً پوسته کوره مان فلزی هست ما یک لایه آجر نسوز داریم که ضخامت ۲۵ سانتی آجر نسوز از پوسته کوره محافظت می کند. این آجر نسوز هم شرایط و کیفیت خاص خود را دارد و هر کیلوگرمش را در حدود ۴۰ هزار تومان خریداری می کنیم. هر توقف و شوکی که به این کوره وارد می شود بخشی از عمر آجر نسوز کم می شود یعنی اگر به طور پیوسته کار کند در برخی مناطق تا شش ماه یا یکسال کار می کند ولی هنگامی که این شوک های گرم و سرد به آن وارد می شود، تکرار این شوک عمر را به کمتر از ۵۰ درصد می رساند و ضرر و زیان هنگفتی به شرکت های تولیدی وارد می شود که در واقع ناخواسته هم هست.

صنعت سیمان در دست انداز قطعی برق و گاز| تعرفه متغیر گاز، بدهی های میلیاردی برای صنایع سیمان

از طرفی ما برای تامین این مواد هم مشکلاتی داریم، نقدینگی زیادی می خواهد گاهی اوقات هست که واحد های تولید داخل پاسخگوی مصرف همه کارخانجات نیستند و باید در انتظار تحویل باشیم.

گاهی اوقات که ما در محدوده زمانی کمتر آجر نیاز داشتیم بررسی می کنیم تا در این زمان وارد کنیم. اینها مشکلاتی هست که تولید کننده را درگیر کرده و در واقع هزینه های تولید را به شدت افزایش می دهد و از آن طرف هم تولید کم می شود و این کاهش تولید بدلیل اینکه من هزینه های ثابت دارم موجب افزایش بهای تمام شده مان می شود و حاشیه سود را پایین می آورد و در مجموع ضرر و زیان هنگفتی به تولید کننده وارد می شود.

* چند روز قبل در مورد سهمیه بندی برق برای صنعت سیمان اخباری اعلام شد، در سیمان آبیک چه تغییراتی در این زمینه اعمال شده است؟
برای ما هم از همان شنبه پیش که اعلام شد در واقع مصرف برق را محدود کردند، اما با تعاملاتی که با آنها داشتیم مقرر شد ما یک محدودی برق داشته باشیم که بتوانیم حداقل مقداری سیمان تولید کنیم که تحویل سیمان مان را داشته باشیم. در حال حاضر محدودیت مصرف برق داریم ولی در حالتی که فعلا بتوانیم یک تحویلی در بازار داشته باشیم تا قیمت سیمان مانند سال گذشته افزایش آنچنانی پیدا نکند.

*در چنین شرایطی آیا امکان استفاده از ژنراتور دارید و جوابگوی تولید هست یا خیر؟
خیر، در واقع میزان دیماند مصرفی از طریق قرارداد با وزارت نیرو ۸۰ مگاوات برای سیمان آبیک است واصلا شرایط برای ما مهیا نیست که از این ژنراتور های کوچک محلی ۲ یا ۵ مگاواتی بگذاریم و بتوانیم با آن مجموعه های شرکت مان را سرپا نگه داریم.

چون مصرف برق ما بالا است برای تامین ژنراتور مورد نیاز سرمایه گذاری بالایی می خواهد. از طرفی هم در این مواقع بدلیل اینکه بحث مصرف مردم مهم تر است، در حال حاضر حتی نیروگاه های بخش خصوصی هم چون برق شان وارد شبکه می شود امکان اینکه ما خاص بگیریم و استفاده کنیم نیست.

*در حال حاضر از سیمان آبیک صادرات هم داریم؟
خیر، ما در سال جاری فقط یک چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن کلینکر صادر کردیم البته سال گذشته ۴۰۰ هزار تن بوده اما امسال به دلیل محدودیت های برقی که در تابستان بود از طرفی هم با توجه به اینکه قیمت ها به شدت افزایش پیدا کرد، سیاست شرکت این بود که اولویت اولمان تامین بازار داخلی باشد و اگر تولید مازاد باشد مازاد را صادر کنیم. متاسفانه تا این لحظه مازادی نداشتیم یعنی در سه ماهه اول یک محدود صادراتی داشتیم ولی پس از آن صادراتی که داشتیم متوقف شد.

*با توجه به اینکه مواد اولیه ما مانند خاک و سوخت یارانه ای است ، در بحث صادرات تفاوت قیمت چطور محاسبه می شود و آیا مشکل ایجاد نمی شود؟

ما هم مانند هرشرکتی یک قیمت تمام شده داریم که یک حاشیه سودی هم می خواهد و ما هم بر اساس آن تصمیم گیری می کنیم که آیا صادرات به نفعمان‌ هست یا نه، در صورتی که سیمان مان در بازار داخل مصرف شود که اولویت فروش در بازار داخل است اگر مازاد داشته باشیم بر اساس ثبت وصلاح شرکت و با توجه به هزینه های حمل و غیره تصمیم گیری می کنیم و یک قیمتی را به عنوان قیمت صادراتی اعلام می کنیم که حاشیه سود داشته باشد اگر خریدار با آن قیمت ما توافق کرد که انجام می شود اگر نه ما به هر قیمتی سیمان مان را صادر نمی کنیم.

در حال حاضر هر تن سیمان را اگر بر اساس قیمت های جهانی در نظر بگیریم شاید چیزی حدود ۱۸-۱۷ دلار فقط هزینه سوختش است، بنابراین وقتی دولت سوبسید می دهد، قیمت ها پایین می‌آید. یعنی در مجموع با رعایت ثبت و صلاح شرکت صادرات انجام می شود و در صورت وجود سیمان و کلینکر مازاد بر نیاز مصرف داخلی صادرات انجام می شود.

کد خبر: ۱۳۲٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha