۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
آسیا بر فراز دنیا؛ قاره زرد چگونه قدرتمندترین بلوک اقتصادی جهان می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

آسیا بر فراز دنیا؛ قاره زرد چگونه قدرتمندترین بلوک اقتصادی جهان می شود؟

با رشد اقتصادی چین و قدرت گرفتن این کشور در اقتصاد دنیا، آسیا توانسته بستر را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی و تبدیل شدن به بلوک قدرتمند اقتصادی دنیا فراهم کند.

بازار؛ گروه بین الملل: کشورهای آسیایی در سالهای اخیر سرمایه گذاری زیادی برای توسعه زیرساختهای اقتصادی کرده اند. در نتیجه این سیاست توانسته اند بهره وری فعالیتهای اقتصادی خود را افزایش دهندو بستر لازم برای رشد اقتصادی را فراهم کنند.

مطالعات نشان می دهد طی دو سال آینده ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای آسیایی با نرخی بالاتر از امریکا و اروپا رشد خواهد کرد که باعث می شود تا به یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین بلوکهای اقتصادی در دنیا تبدیل شوند.

آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۲۱ ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی آسیا به بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد دلار رسید و با ادامه این روند تا سال ۲۰۲۳ ، ما شاهد رسیدن ارزش تولید ناخالص داخلی این قاره به مرز ۳۹ هزار میلیارد دلار خواهیم بود.

در سال ۲۰۲۳ ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا به ۳۴ هزار میلیارد دلار خواهد رسید و ارزش تولید ناخالص داخلی اروپا در سقف ۲۶ هزار میلیارد دلار قرار می گیرد.

مجمع جهانی اقتصاد نوشت:«در فاصله سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی آسیا ۵.۴ هزار میلیارد دلار رشد می کند در حالیکه میزان افزایش ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا به ۴.۸ هزار میلیارد دلار و افزایش ارزش تولید ناخالص داخلی اروپا به ۲.۹ هزار میلیارد دلار خواهد رسید.همین آمار نشان می دهد آسیا پتانسیل های اقتصادی بالاتری برای تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی در دنیا دارد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «تجارت نقش مهمی در رشد ارزش اقتصادی آسیا دارد. کشورهای آسیایی در سالهای اخیر توانسته اند قدرت بیشتری در تجارت جهانی به دست بیاورند و بازار گسترده تری را به دست بیاورند. این کشورها توانسته اند نرخ تورم را نیز کنترل کنند و بستر را برای تقویت نرخ رشد اقتصادی فراهم کنند. این ویژگیها باعث شد تا کشورهایی مانند هند و چین توان رشد سریع اقتصادی را داشته باشند.»

از طرف دیگر بانک مرکزی اتحادیه اروپا با اشاره به این مطلب که همه گیری کرونا با سویه اومیکرون می تواند باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی کشورهای اروپایی شود و عملکرد اقتصادی اروپا را ناپایدارتر از قبل بکند، نوشت: «اومیکرون به عنوان یک سویه نگران کننده معرفی شده است. سویه ای که می تواند سلامت مردم و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. در شرایط فعلی نمی توان این طور ارزیابی کرد که اقتصاد دنیا در سال جاری وارد رکود می شود ولی می توان اطمینان داشت اقتصاد وضعیت پر نوسانی را در سال جاری شاهد باشد. نوسانی که ریشه در مشکلات زیاد اقتصادی ، عدم اطمینان مصرف کنندگان به اقتصاد و احتمال بازگشت دوره های قرنطینه برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا است.»

در میان کشورهای اروپایی بیشترین آسیب اقتصادی توسط کشورهای توریست محور تجربه شد. کشورهای یونان و اسپانیا و فرانسه در این سالها با چالشهای زیادی روبرو شدند و آلمان به دلیل افت تقاضا برای کالاهای صنعتی توان رشد اقتصادی خود را از دست داد.

اما حتی این بحران هم نتوانسته است مانع رشد اقتصادی چین شود و این کشور پهناور آسیایی در سال گذشته میلادی رشد اقتصادی را تجربه کرد. حتی انتظار می رود در سال جاری هم اقتصاد چین رشد کند. فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «چین یکی از بزرگترین و مهمترین بازیگران اقتصادی در قاره اسیا است. این کشور توانسته است زیرساختهای صنعتی و تجاری قدرتمندی ایجاد کند و محصولاتش را به قیمت بسیار پایین وارد بازار جهانی کند. ممانعت از افزایش نرخ تورم در این کشور، مقابله با اختلال در بازار مالی و تنش های صنعتی و حفاظت از سازوکار تجاری و مالی از سیاستهایی بود که سبب شد تا اقتصاد این کشور با سرعت بالایی رشد کند و به موتور اصلی رشد اقتصادی جهان تبدیل شود.»

کد خبر: ۱۳۲٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha