۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
کوچ سرمایه گذاران خارجی از مازندران/ «هلدینگ ها» بخت بسته مازندران را باز می کنند
بازار گزارش می دهد؛

کوچ سرمایه گذاران خارجی از مازندران/ «هلدینگ ها» بخت بسته مازندران را باز می کنند

نوشهر - درصد کمی از سرمایه گذاری های بزرگ و خارجی در مازندران نتیجه می دهد و موانع مختلف سبب شده تا برخی ابرسرمایه گذاران داخلی و خارجی ها به دیگر استان ها کوچ کنند.

بازار - گروه استان ها: حدود ۲۰ درصد از بیش از ۲۲۸ فرصت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مورد اقبال خارجی‌ها واقع‌شده که از این میزان بخش کمی اجراشده است، بررسی ها حکایت از آن دارد که درصد کمی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در مازندران منجر به عقد قرارداد می‌شود و این قراردادها یا اجرا نمی‌شوند و یا نیمه‌کاره به سرمایه‌گذار داخلی واگذار می‌شود.

مازندران با داشتن قابلیت‌های متنوع در حوزه‌های مختلف بهشتی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود اما اقبال کم‌ابر سرمایه‌گذاران و خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این استان جای تأمل دارد.

بروکراسی‌های متنوع، مشکلات تهیه زمین و بالابودن قیمت‌ها، همراهی نکردن دستگاه‌های اجرایی و متولی سبب شده تا انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این استان کمرنگ شوند و برخی‌ها نیز فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دیگر استان‌ها را به مازندران ترجیح می‌دهند.

کوچ سرمایه گذران خارجی از مازندران به دیگر استان‌ها، ضرورت بازنگری در قوانین و تسهیل درروند سرمایه‌گذاری را امری الزامی می‌سازد.

به گفته عبدالله مهاجر، رئیس اتاق بازرگانی مازندران، موانع متعدد فراروی سرمایه‌گذاری و بوروکراسی دستگاه‌های اداری و عبور از هفت‌خوان‌های رستم موجب شده تا سرمایه‌گذاران بزرگ رغبتی به حضور نداشته باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: هرچند پنجره واحد برای سرمایه‌گذاری در استان شکل‌گرفته اما برخی دستگاه‌ها تصور می‌کنند بارگذاری اطلاعات اولیه به معنای الکترونیکی شدن فرایندها است و باز همان چرخه سنتی و کاغذبازی برای دریافت مجوز وجود دارد.

موانع فراروی سرمایه گذاری های بزرگ داخلی و خارجی

وی مشکلات موجود مانند قوانین مالیاتی، بیمه‌ای و استعلام‌های متنوع و زمان‌بر از دستگاه‌های مختلف گاها موجب می‌شود سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی قید سرمایه‌گذاری را بزنند.

مهاجر درعین‌حال تصریح می‌کند، وجود قابلیت‌های مختلف مانند سه بندر، شبکه ریلی سراسری، نزدیکی به پایتخت، وضعیت آب و هوایی و غیره مازندران را برای سرمایه‌گذاری مستعد می‌کند و بهتر است موانع فراروی سرمایه‌گذاری را با تسهیل در امور برطرف کنیم.

کوچ برخی سرمایه گذاران خارجی

تاکنون حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مازندران منعقد شده که برخی از ۴۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی ناتمام و یا قبل از شروع رهاشده و به سرمایه‌گذار دیگر اما وطنی واگذارشده است. موسی قاسم پیشه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران بابیان اینکه تعدادی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی به بار ننشسته است، می‌گوید: در حال حاضر ۳۳ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان وجود دارد که ۲۹ پروژه قطعی شده است و مابقی یا فعال نیستند و یا به دیگر مناطق کشور کوچ کرده‌اند.

وی به مشکلات فراروی سرمایه‌گذاری خارجی در استان اشاره کرد و گفت: بی‌شک بوروکراسی‌های اداری ازجمله مسائلی است که امید می‌رود با فعال شدن پنجره واحد روند صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان کاهش یابد و اقبال سرمایه‌گذاران خارجی افزاش یابد.

قاسم پیشه، نداشتن زمین مناسب را ازجمله دلایل کوچ سرمایه‌گذاران خارجی بیان کرد و گفت: قیمت بالای زمین نسبت به دیگر استان‌ها از عواملی است که رغبت برای سرمایه‌گذاری را کم می‌کند.

درحالی‌که مازندران فرصت‌های بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد اما برخی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در گفتگو با خبرنگار بازار، معرفی نامناسب فرصت‌ها و جاذبه‌ها را ازجمله دلایل هدر رفت سرمایه‌گذاری‌ها در استان عنوان می‌کنند.

دستگاه ها ساز خود را می زنند

علی احمدی یک فعال حوزه اقتصادی می‌گوید: متأسفانه بین دستگاه‌های مختلف برای جذب سرمایه‌گذار هماهنگی لازم وجود ندارد وهر دستگاهی ساز خود را می‌زند.

وی افزود: همراهی نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات و موانع متعدد فراروی این بخش سبب می‌شود تا اقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری کمرنگ شود.

این استاد دانشگاه تأکید می‌کند متأسفانه نتوانستیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به‌درستی معرفی کنیم و برپایی همایش‌های بین‌المللی، دعوت از سرمایه‌گذاران و سفرای خارجی و ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند روند سرمایه‌گذاری را شتاب بخشد.

به تأکید برخی کارشناسان، بازنگری در قوانین و پایبند نبودن بخش دولتی به تعهدات ازجمله موانعی است که باید درروند سرمایه‌گذاری‌ها موردتوجه قرار گیرد و بی‌شک کاهش زمان صدور مجوزها به‌ویژه در حوزه صنعتی نیز اثربخش خواهد بود.

زمان صدور مجوزها کاهش می یابد

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کاهش زمان صدور مجوزها به‌ویژه در بخش صنعتی می‌تواند طلسم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی را بشکند از کاهش زمان صدور مجوزها در استان خبر داد.

وی می‌گوید: زمان صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در بخش تأسیس از ۲۳ روزبه چهار روز و مجوز بهره‌برداری نیز به یک روز در استان کاهش‌یافته است که این امر در رونق سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

قوانلو تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری صنعتی تاکنون در استان به هزار میلیارد تومان رسیده که تا پایان سال به دو هزار میلیارد تومان خواهد رسید و میزان اشتغال این بخش نیز به حدود سه هزار نفر تا پایان سال می‌رسد.

هلدینگ به داد مازندران می‌رسد

فرجام نامعلوم ابر سرمایه‌گذاری‌ها در مازندران، ایده ایجاد شرکت بزرگ کارآفرینی و سرمایه‌گذاری را در مازندران تقویت کرده است و قرار است با ایجاد این شرکت، بخش خصوصی تا پنج هزار میلیارد تومان در مازندران سرمایه‌گذاری کنند و باید منتظرماند و دید آیا هلدینگ ها می‌تواند بن‌بست سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و خارجی را در استان بشکند.

بر اساس اعلام مرکز سرمایه‌گذاری خارجی مازندران، سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر در حوزه‌های انرژی، نیروگاه، پسماند راغب به سرمایه‌گذاری در استان هستند و تاکنون سرمایه‌گذارانی از کشورهای اروپایی و عربی در حال اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری هستند.

کد خبر: ۱٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha