۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
برخورد قضایی با مدیران سابق شهرهای جدید در صورت ارتباط با مافیای زمین| ساخت صرف مسکن اشتباه است
معاون وزیر راه در گفتگوی تفصیلی با «بازار» اعلام کرد

برخورد قضایی با مدیران سابق شهرهای جدید در صورت ارتباط با مافیای زمین| ساخت صرف مسکن اشتباه است

جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه اگر مشخص شود که مدیران کنونی و سابق شهرهای جدید با مافیای زمین در ارتباط بودند با آنها برخورد قضایی می شود گفت: جزئیات ساخت شهرک بزودی اعلام می شود.

اکبر محمودی؛ بازار: ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید در مجاورت شهرهای پر جمعیت راهبردی مورد توجه در تمامی دنیا است، اما به منظور اجرای موفق این طرح لازم است شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و شهرهای مختلف مدنظر قرار بگیرد و استانداردها و ضوابط به درستی اجرا شود.

کارشناسان شهری معتقد هستند که برای موفقیت ایجاد شهرهای جدید و شهرک ها نیاز است که ابتدا این شهرها مکان یابی خوبی داشته باشند و در نهایت خدمات زیربنایی و روبنایی آن به خوبی مهیا شود تا رغبت برای ساکن شدن در این شهرها افزایش یابد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اهداف نظام در گسترش و تعمیق عدالت در همه عرصه‌ها و تأمین نیازهای اساسی مردم بخصوص مسکن، همچنین شرایط کشور و مسائلی همچون نرخ رشد بالای جمعیت و مهاجرت‌های گسترده به نقاط شهری، گسترش بی رویه شهرهای موجود خصوصاً کلان‌شهرها، نابسامانی نظام استقرار و سازمان فضایی سکونت‌گاه‌های انسانی، تشدید نیاز به احداث مسکن شهری و محدودیت زمین غیر کشاورزی در درون شهرها و اراضی بلافصل آن، ضرورت ایجاد شهرهای جدید را به عنوان یکی از راهبردهای اساسی توسعه شهری مطرح کرد. بر این اساس طرح احداث شهرهای جدید در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۶۴ به تصویب هیأت وزیران رسید و شرکت عمران شهرهای جدید در تاریخ ۲۷ خردادماه ۱۳۶۸ تشکیل شد.

علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید معتقد است که اولویت تیم جدید در شرکت عمران این است که فقط نباید صرف ساخت مسکن در شهرهای جدید حاکم شود.

او معتقد است که هدف اول مدیریت توزیع جمعیت در آمایش سرزمینی کشور مهیا و فراهم باشد. چرا که آنچه که برای ما مهم است ایجاد زمینه با کیفیت برای زیست متناسب با فرهنگ و مبانی مکتبی ما است که این زیست فرهنگی و مکتبی به عنوان سر فصل زیست اسلامی مطرح می شود و ما باید زمینه هایی ایجاد کنیم که ضمن توزیع متانسب و متوازن جمعیت در مکانهایی که قابلیت عملکرد شهر مطلوب را داشته باشند بتوانیم با استفاده از این مدیریت توزیع جمعیت، ظرفیتهایی به وجود بیاوریم که هموطنان از زندگی در آن محل سکونت احساس شادی داشته باشند.

متن کامل گفتگوی خبرنگار «بازار» با «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید را با هم می خوانیم:

*ایجاد شهرهای جدید با چه هدفی چیست؟ آیا به اهداف خود رسیده اند؟
هدف اول مدیریت توزیع جمعیت در آمایش سرزمینی کشور است که این اتفاق به عنوان یک نگاه کاملا تخصصی در فضای شهرسازی ما شکل می گیرد. آنچه که برای ما مهم است ایجاد زمینه با کیفیت برای زیست متناسب با فرهنگ و مبانی مکتبی ما است که این زیست فرهنگی و مکتبی به عنوان سر فصل زیست اسلامی مطرح می شود و ما باید زمینه هایی ایجاد کنیم که ضمن توزیع متانسب و متوازن جمعیت در مکانهایی که قابلیت عملکرد شهر مطلوب را داشته باشند بتوانیم با استفاده از این مدیریت توزیع جمعیت، ظرفیتهایی به وجود بیاوریم که هموطنان از زندگی در آن محل سکونت احساس شادی داشته باشند.

یک زیست اسلامی ابعاد مختلفی دارد. ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی رویکرد سیاسی دارد. تا ما بتوانیم با استفاده از مدیریت جمعیت، ظرفیت های سرمایه های سیاسی جامعه را هم افزایش دهیم

*زیست اسلامی در شهرهای جدید چه ویژگیهایی دارد؟
یک زیست اسلامی ابعاد مختلفی دارد. ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی رویکرد سیاسی دارد. تا ما بتوانیم با استفاده از مدیریت جمعیت، ظرفیت های سرمایه های سیاسی جامعه را هم افزایش دهیم. نکته بعدی در این ماموریت های شهرهای جدید، مدیریت بهره وری از زمین است. همانطور که می دانید زمین یکی از نعمت های خدادادی است که ما می گوییم آب، خاک و هوا سه عنصری است که می تواند برای شکل گیری فضای شهری مطلوب موثر باشد. این مدیریت و بهره وری از زمین بسیار مطلب مهمی است که در نگاه مطالعات آمایش سرزمین به آن اشاره و تاکید شده است که زمین هایی در محدوده کل پهنه جغرافیایی کشور را باید به نوعی با رویکردهای برنامه ریزی، بر اساس قابلیت ها و پتانسیل هایی که هر نقطه جغرافیایی منطقه دارد بتوانیم برای آن تعریف ایجاد کنیم. این دو نگاه را داشته باشیم که اگر بحث مدیریت زمین مهم باشد، این زمین است که شهر مطلوب ما در آن متولد و شکل می گیرد. پس در نگاه و ماموریت اصلی شهرهای جدید و در تاسیس شهرهای جدید، مکان یابی هایی که در اقصی نقاط انجام می دهیم چگونه برنامه ریزی روی زمین داشته باشیم که آن برنامه ریزی منجر به افزایش بهره وری از زمین و ایجاد فضاهای کالبدی مناسب بر اساس آن زیست اسلامی مدنظر به وجود بیاید. پس متوجه می شویم که رویکرد و ماموریت ما بسیار حساس است و شاید بتوان به عنوان اهداف فرعی نیز به آن نگاه کرد. مهمترین هدفی که روی این حوزه دنبال می کنیم توسط شهرهای جدید با هویت های کاملا پایدار و اثربخش باشد. یعنی شهری که برای سالیان سال قابلیت عملکرد احساس تعلق شهروندانی که در آن شهر زندگی می کنند را به وجود بیاورد. یکی از بحث های اجتماعی این است که احساس تعلق به محل زندگی باشد. و این رویکرد باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم شهرهای با هویت و شهرهایی که در آینده به شهر تاریخی و ارزشمند تبدیل شود بتواند با یک رویکرد ارزشمندی نگاه زیست پذیری مناسب را در خود به وجود بیاورد.

نگاه جدیدی به تولد شهرهای جدید داریم باید برنامه هایی که در پیش رو داریم با یک نگاه آینده پژوهی مبتنی بر شهرهای آینده باشد

*در شهرهای جدید دنبال نگاه جدیدی هستید؟
امروز در شهرهای جدید نیازمند نگاه کلان هستیم که بر اساس ظرفیتهای مدیریت و برنامه ریزی و طراحی شهری، اتفاقی را رقم بزنیم که ضمن اینکه شهروندانی که امروز در این شهرها زندگی می کنند و احساس رضایت از زندگی در این شهرها دارند این محیط برای آیندگان در سال های دور ۵۰ سال و یا ۱۰۰ سال بعد بتواند این ظرفیت و استقبال جذابیت جمعیت پذیری را داشته باشد. امروز ما در کشور شاهد هستیم بسیاری از شهرهای تاریخی ما به عنوان یک هویت تاریخی برای ما نقش ایفا می کنند. مثلا وقتی می گوییم اصفهان، نقش جهان در ذهن ما متبادر می شود. شهرهایی که ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال پیش شکل گرفته است و امروز عملکرد آن به عنوان عملکرد مطلوب برای زیست در آن فضاها به چشم می آید. پس نگاه جدیدی به تولد شهرهای جدید داریم باید برنامه هایی که در پیش رو داریم با یک نگاه آینده پژوهی مبتنی بر شهرهای آینده باشد. باید یادمان نرود که در عصری زندگی می کنیم که عصر اطلاعات و فناوری تکنولوژی است و این سرعت پیشرفت در حوزه فناوری و تکنولوژی باید دید که اثر آن در شهرهای ما در کجا خواهد بود.

اما تجربه ای که ما در حوزه شهرهای جدید داشتیم شاید یکی از بحث های جدی که ما ورود کردیم و شهرهای جدید پررنگ تر شدند در حوزه تولید مسکن بود. مسکن یکی از نیازهایی است که شهروندان برای زندگی در فضاهای شهری به آن نیاز دارند. وقتی به مساله مسکن و سرپناه می پردازید می بینید که مسکن اهمیت بالایی دارد. در حوزه مدیریت مسکن تکالیف قانونی هم داریم. اصل ۳۱ قانون اساسی دولت ها را موظف به تامیم مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه کرده است. در کنار ظرفیتها می بینیم که اهمیت مسکن دو چندان می شود. امروز شاهد هستیم که مسکن یک بخش عمده ای از سبد هزینه خانوار را در برگرفته است. در سنوات های گذشته طرح های مختلفی در این حوزه در دستور کار دولت ها بوده است. از مسکن مهر بگیرید تا مسکن اقدام ملی و امروز بحث نهضت ملی و جهش تولید مسکن در دستور کار قرار دارد. امروز آنچه که برای ما اهمیت دارد و پیش روی است تجربیات مدیریت تامین مسکن در دولت های قبل و قوانین تامین مسکن در فضای پیش رو در دولت فعلی است.

در نگاه شهرسازی تکلیف صرف تولید مسکن برای ما مسئولیت ندارد در نگاه شهرسازی ایجاد یک شهر مطلوب برای ما اهمیت دارد. ایجاد شهر مطلوب، مسکن به عنوان یک ابزار کالبدی بسیار مهم است اما صرف تولید مسکن برای ما مسئولیت ندارد و ما باید توجه به سایر نیازمندیهای آن شهروندی که در داخل مسکن زندگی می کند نیز داشته باشیم

* در نگاه شهرسازی چه چیزی در شهرهای جدید برای شرکت عمران اهمیت دارد؟
در نگاه شهرسازی تکلیف صرف تولید مسکن برای ما مسئولیت ندارد در نگاه شهرسازی ایجاد یک شهر مطلوب برای ما اهمیت دارد. ایجاد شهر مطلوب، مسکن به عنوان یک ابزار کالبدی بسیار مهم است اما صرف تولید مسکن برای ما مسئولیت ندارد و ما باید توجه به سایر نیازمندیهای آن شهروندی که در داخل مسکن زندگی می کند نیز داشته باشیم. لذا آنچه که در دستور کار شهرهای جدید قرار دارد تلاش برای تحقق وعده و تکلیفی که در دولت سیزدهم در خصوص بحث تامین مسکن اقشار کم درآمد و سایر اقشار کشور برای جوانان است و در کنار آن ما نیامده ایم که صرفا مسکن بسازیم ما آمده ایم با توجه به سایر ابعاد و نیازمندیهای اجتماعی شهروندانی که در داخل این سکونتگاهها می خواهند سکونت و زندگی کنند، شهری در قالب توجه به زیرساختها، حمل و نقل، مراکز درمانی و امنیتی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی بسازیم. امید است با یک برنامه ریزی منسجم ظرفیت مطلوب برای توسعه شهرهای جدید به وجود بیاوریم.

*چه نکاتی با تغییرات مدیریتی که حدود دو ماه است صورت گرفته است در شهرهای جدید در دستور کار خواهد بود؟
امروز ما با سه رویکرد برنامه های خود را دنبال می کنیم. رویکرد اول تعهدات سنواتی است که در دستور کار خواهد بود. ما در حوزه تکالیف مسکن مهر هنوز تکالیف باقیمانده ای را داریم که باعث شده است که یک نارضایتی بین شهروندانی که برای خانه دار شدن در طرح مسکن مهر اقدام کرده اند ایجاد شود و هنوز به نتیجه نرسیده اند. تا بتوانیم این متقاضیان را که تعداد آنها هم کم نیست پاسخگو باشیم.

* تعداد این متقاضیان مسکن مهر که هنوز واحدهای مسکونی را تحویل نگرفته اند چقدر است؟ به هر حال تحویل این واحدهای مسکونی تکلیف است؟
۳۸ هزار و ۸۷۸ نفر تعهدات باقیمانده مسکن مهر در شهرهای جدید است. این تکالیفی که اعلام می کنم نزدیک ۳۸ هزار نفر از متقاضیان مسکن مهر برای خانه دار شدن اقدام کرده اند که البته اقدامات مثبتی هم در طرح مسکن مهر انجام شده است. ما بالغ بر ۳۱۶ هزار و ۶۷۴ مسکن مهر را تحویل داده ایم. این ۳۱۶ هزار ۶۷۴ مسکن مهر ظرفیت و اقدام مثبت در شهرهای جدید محسوب می شود اما در کنار آن وقتی نزدیک ۳۸ هزار نفر نارضایتی دارند معمولا این بخش نارضایتی بیشتر پررنگ می شود.

*تقریبا ۱۰ درصد مسکن مهر باقیمانده است؟ در کل تکلیف مسکن مهر در شهرهای جدید چقدر بود؟
تکلیف مسکن مهر در شهرهای جدید ۳۶۰ هزار واحد مسکونی بود. تاکنون حدود ۳۲۰ هزار واحد مسکونی تحویل شده است و حدود ۳۸ هزار و ۸۷۸ واحد مسکونی باقی مانده است. این رویکرد ما از این باب است که آنچه که ما تحویل داده ایم به وظایف خود عمل کرده ایم و آنچه که باقی مانده است تکلیف است. مسکن مهرهایی که از سال ۹۲ منتظر تحویل آن است تا امروز منتظر تعهدات مورد نظر از سوی شرکت عمران است. در کنار این تکلیف، متقاضیانی که مسکن مهر را تحویل گرفته اند ساکن هستند انتظارات جمعی بخش دوم نیازهای اجتماعی است که عرض کردم دارند. یعنی هنوز در برخی از نقاط رویکردها و خدمات زیربنایی و روبنایی کامل نشده است. لذا در دستور کار ما قرار دارد که تکمیل تعهدات نه تحویل مسکن بلکه تعیین تکلیف، تکالیف جنبی مسکن که همانا مراکز و ساختارهای آماده سازی و روبنایی و زیربنایی است.

برای تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر امروز برآورد ما این است که ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز است

* برای این موضوع و تعیین تکلیف به چه میزان اعتبار نیاز است؟
برای تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر امروز برآورد ما این است که ۱۵ هزار میلیارد تومان نیاز است. این موضوع را به وزیر راه و شهرسازی منعکس کردم و به دنبال تامین بودجه هستیم. در این عدد ردیفی از تسهیلات مسکن مهر نداریم و باید با استفاده از مدیریت سایر منابع برای تامین این میزان اعتبار داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی هم وعده های مساعدی در این خصوص داده اند.

*در بودجه ۱۴۰۱نمی گنجد؟
از منظر بودجه دولتی نمی توانیم اقدامی انجام دهیم و باید از طریق ایجاد ارزش افزوده زمین های در اختیار اقدامات لازم را انجام دهیم. مساعدتهایی را خواهیم گرفت و با مصوبه ای که در دولت انجام خواهد شد برای تامین این کمبود نقدینگی راهکارهایی به ما اعلام خواهد شد.

* در چه شهرهایی هنوز واحدهای مسکن مهر باقی مانده است؟
در پردیس، پرند، هشتگرد، صدرا، فولاد شهر، گلبهار و بینالود واحدهای مسکن مهر باقی مانده است.

*طرح دیگری که در حوزه تامین مسکن در شهرهای جدید به شرکت عمران تکلیف شد مسکن اقدام ملی است. از این طرح چه میزان احداث شده است؟ و چرا با طرح نهضت ملی تجمیع شد؟
در اقدام ملی مسکن نیز موضوع ثبت نام مطرح شد و یک آماری را در حوزه اقدام ملی برای شرکت عمران تکلیف شد که بر اساس آن چون این آمار از اواخر دولت قبل ثبت شد ما در حوزه تعریف پروژه ها با توجه به ظرفیتی که در نگاه نهضت ملی مسکن آمد ظرفیت اقدام ملی مسکن را با طرح جهش تولید مسکن تجمیع کردیم تا بر اساس سیاستها و الگوی یکپارچه موضوع تامین مسکن را پیش ببریم. تفاوتهای جزئی در نگاه مدیریت زمین و اقدام ملی و جهش تولید مسکن بود که با توجه به نگاهی که در جهش تولید مسکن مطرح شده برای اینکه بتواند شرایط خانه دار شدن را با توجه به شرایط اقتصادی آسان تر کند ما تعهدات اقدام ملی را در قالب بحث جهش تولید مسکن در نگاه نهضت ملی مسکن ادامه خواهیم داد.

در تکلیف نهضت ملی مسکن ۶۰۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی تکلیف شهرهای جدید است. این تعداد باید در زمینی به وسعت ۱۵ هزار هکتار در کشور احداث شود

* در طرح جهش تولید مسکن و یا همان نهضت ملی چطور؟ چه تعداد تکلیف دارید؟
در سامانه ای که ثبت نام شده است ظرفیت های بسیار بالایی را در دستور کار داریم که بتوانیم انشالله این موضوع را در نگاه نهضت ملی دنبال کنیم. در تکلیف نهضت ملی مسکن ۶۰۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی تکلیف شهرهای جدید است. این تعداد باید در زمینی به وسعت ۱۵ هزار هکتار در کشور باید احداث شود. از این ۶۰۸ هزار واحد مسکونی مورد تکلیف تقریبا ۶۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.که البته پایش صورت خواهد گرفت و افرادی که فرم «ج» سبز است و شرایط را دارند بتوانند صاحب مسکن شوند.

* از این ۱۵ هزار هکتار چه میزان زمین تاکنون تعیین تکلیف و تامین شده است؟
تا امروز ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در پروژه های متفاوت قابلیت برنامه ریزی دارد. امید است با مدیریت شهرسازی و تولید مسکن تعیین تکلیف زمین هایی که بعضا نیاز به الحاق به بافت دارد و تغییر کاربری دارد انجام دهیم. تاکنون ۳ هزار هکتار تامین زمین شده است.

* از چه زمانی استارت نهضت ملی مسکن زده می شود؟
از سال ۱۴۰۱ استارت ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن زده می شود. تا الان هم متقاضیانی که آورده کامل واریز کرده اند ۱۱۱ نفر بوده اند که ۴۰ میلیون تومان واریز کرده اند. ۴۸۳۲ تایید نهایی شده اند که افتتاح حساب کرده اند.

در قانون نهضت ملی مسکن عدد ساخت نهضت ملی مسکن را معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی ۴.۷ میلیون تومان تعیین و اعلام کرده اند. این عدد بر اساس مطالعات میدانی بوده است

*با انبوه سازان وارد مذاکره شده اید؟ انتخاب شده اند؟ و آیا قیمت تولید را با آنها نهایی کرده اید؟
بله انتخاب شده اند. در قانون نهضت ملی مسکن عدد ساخت نهضت ملی مسکن را معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی ۴.۷ میلیون تومان تعیین و اعلام کرده اند. این عدد بر اساس مطالعات میدانی بوده است. ما باید به سمت مدیریت زنجیره تولید مصالح ساختمانی برویم که کمک بزرگی به تولید مسکن کنیم. و این اقدام را باید از مجلس مصوبه ای را اخذ کنیم. نگاه ما به داخلی ها و تولیدکنندگان داخلی است. هر چند نگاهی هم به شرکت های خارجی از چین و ترکیه با انتقال دانش وجود دارد. البته استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور را نیز در دستور کار داریم.

ضوابط و مقررات شهرک سازی از ظرفیت شهرهای جدید و وسعت و جمعیت پذیری متفاوت است. الگوی موفقی مثل شهرک اکباتان به عنوان یک ظرفیت در دستور کار است

* آیا با توجه به مشکلات موجود در شهرهای جدید از لحاظ خدمات زیربنایی و روبنایی باز هم نیازمند افزایش تعداد شهرهای جدید هستیم؟
شهرهای جدیدی که قرار است احداث شود ارتباطی با شهرهای جدیدی که شکل گرفته است و فعال است ندارد ما در مکان ها و موقعیت های جدید فرصت هایی برای تعریف شهر جدید و شهرک جدید است. یکی از بحث هایی که شاید تا حالا چندان پر رنگ نبوده است بحث شهرک سازی است. ما در نگاه توزیع جمعیت یکی از الگوهایی که می تواند برای مدیریت سکونت فعال شود شهرک سازی است. ضوابط و مقررات شهرک سازی از ظرفیت شهرهای جدید و وسعت و جمعیت پذیری متفاوت است. الگوی موفقی مثل شهرک اکباتان به عنوان یک ظرفیت در دستور کار است و در نقاطی که در حال حاضر چه در فضاهای شهری و یا محدوده های همجوار که قابلیت آن را دارد بتوانیم شهرک های جدید را ایجاد کنیم.

در حدودا ۱۳ استان کشور مطالعات شهرک سازی در دستور کار است. در تهران هم ظرفیت شهرک سازیهای مختلف را داریم. با توجه به اینکه نقاط همجوار ما مثل پردیس و پرند این پتانسیل را دارد شهرک سازی را دنبال خواهیم کرد

* چه تعداد قرار است شهرک سازی صورت گیرد؟
در حال حاضر ۴۲ موقعیت در نگاه شهرک سازی شناسایی کرده ایم که در حدودا ۱۳ استان کشور مطالعات شهرک سازی در دستور کار است. در تهران هم ظرفیت شهرک سازیهای مختلف را داریم. با توجه به اینکه نقاط همجوار ما مثل پردیس و پرند این پتانسیل را دارد شهرک سازی را دنبال خواهیم کرد. نکته حائز اهمیت این است که تجربه شهرهای جدید که شکل گرفت در خصوص توجه ساختار حمل و نقل است. همانطور که مستحضر هستید علاوه بر اینکه حوزه مسکن برای ما مهم است و رویکرد اصلی است در حوزه حمل و نقل ما امروز مترو و بزرگراه می سازیم و پل و دسترسی هایی احداث می کنیم که حوزه محورهای اصلی شهرهای مادر هست که باید به شهرهای جدید متصل شوند. الان خط متروی تهران- پرند ،؛ تهران_ هشتگرد و در اصفهان متروی مجلسی و بهارستان را داریم.

شهرک خصوصی برای افرادی است که سند مالکیت زمین های بالای ۱۰ هکتار دارند و این زمین ها امروز پتانسیل این را دارند که بعد از مطالعات دقیق شهرسازی و کارشناسی با تغییر کاربری بتوانیم ظرفیت تعریف شهرک بخش خصوصی را داشته باشیم

* در تهران چطور؟
از این ۴۲ شهرک سازی مورد نظر ۳ شهرک در تهران در حال مطالعه و موقعیت یابی هستیم. با هماهنگی که با معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی داشتیم ما به دنبال صدور مجوز شهرک های خصوصی هستیم. شهرک خصوصی برای افرادی است که سند مالکیت زمین های بالای ۱۰ هکتار دارند و این زمین ها امروز پتانسیل این را دارند که بعد از مطالعات دقیق شهرسازی و کارشناسی با تغییر کاربری بتوانیم ظرفیت تعریف شهرک بخش خصوصی را داشته باشیم. خیلی از افرادی که دارای زمین های بالای ۱۰ هکتار هستند با ما وارد مذاکره شده اند که زمین را در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای شهرک خصوصی اقدام کنند. که ما امیدواریم ظرفیت و جذابیتی ایجاد کند که هم برای بخش خصوصی و هم تولید مسکن و مدیریت مسکن بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

* آیا با ورود خارجی ها به بحث نهضت ملی مسکن به خصوص چینی ها بحث تهاتر نفت در ازای ساخت مسکن در ایران جدی است و واقعیت دارد؟
یکی از بحث هایی که به عنوان مدیریت تهاتری در سبد تهاتر فعالیت های عمرانی ما در این وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است استفاده از پتانسیل و ظرفیت های منابع نفتی است که بعضا این منابع در فرایندهای اقتصادی و مدیریت پولی و بانکی ما می تواند برای این حوزه در نظر گرفته شود.

به خاطر همین مساله یک تیمی برای اینکه بتواند در حوزه تامین منابع از طریق مدیریت منابع نفتی اقدام کند در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است و ما صرفا پروژه را تعریف می کنیم و توافقات را با پیمانکارانی که در این حوزه اعلام آمادگی کرده اند انجام می دهیم بحث تهاتری توسط تیم تخصصی در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود. ما تایید صورت وضعیت می کنیم تهاتر نفت را آن تیم مدیریت می کند.

* آیا قبول دارید که در شهرهای جدید مافیای زمین و مسکن وجود دارد؟
برای ما دغدغه است و همکاران ما در اقصی نقاط کشور افراد متعهد هستند. اما این نکته وجود دارد که یک مافیای زمینی وجود دارد که بعد از طرح مسکن مهر شکل گرفت. اظهار تاسف می کنم که یک فردی به دلیل نیاز یک فرد دیگر که از شرایط مسکن مهر و یا اقدام ملی و جهش تولید مسکن می خواهد بهره مند شود آن شخص نیازمند به دلیل نیاز مالی حاضر است امتیاز خود را با نازلترین قیمت بفروشد. آن مافیای زمین و مسکن در این شرایط سوء استفاده کند. وقتی در شهرهای جدید مسکن برای اقشار کم درآمد احداث می شود گروه هایی به وجود می آید که خون مردم نیازمند را می مکند. حتما تاکید وزیر راه و شناسایی این افراد و برخورد با این موضوعات در دستور کار ما است. ما در برخورد با این مافیا از طریق مراجع قضایی کوتاهی نخواهیم کرد.

ما با کسی تعارف نداریم. اگر از مدیران ما در این حوزه دچار لغزش شده باشند دستگاههای نظارتی ما ضمن اینکه این مدیران را شناسایی می کنند حتما برخورد قضایی خواهد شد

* آیا مدیران سابق شهرهای جدید با مافیای مسکن و زمین در ارتباط بوده اند؟
ما با کسی تعارف نداریم. اگر از مدیران ما در این حوزه دچار لغزش شده باشند دستگاههای نظارتی ما ضمن اینکه این مدیران را شناسایی می کنند حتما برخورد قضایی خواهد شد.

تکالیف قانونی در حوزه تخلفات در این بخش ها یک تکلیف قضایی است. اگر مدیری در این حوزه دچار لغزش شده باشد تفاوتی نخواهد کرد که در آن روز مدیر عامل هست یا نیست؟

* حتی اگر این افراد از مدیر عاملی شهرهای جدید تغییر کرده باشند؟
تکالیف قانونی در حوزه تخلفات در این بخش ها یک تکلیف قضایی است. اگر مدیری در این حوزه دچار لغزش شده باشد تفاوتی نخواهد کرد که در آن روز مدیر عامل هست یا نیست؟

نگاه تغییراتی ما بر اساس یک نگاه شایسته سالاری است به واسطه اینکه الگوهایی که ما در دستور کار داریم متفاوت با سایر سنوات گذشته است

* این روزها تغییراتی در مدیر عاملی شهرهای جدید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران است. چرا مدیران این شهرها را از اعضای هیات مدیره انتخاب می کنید و از خارج از هیات مدیره، فردی به عنوان سرپرست و مدیر عامل شهرهای جدید انتخاب نمی شود؟
در هر صورت تغییرات در هر ساختار مدیریتی وقتی تیم جدید مستقر می شود طبیعی است. نگاه تغییراتی ما بر اساس یک نگاه شایسته سالاری است به واسطه اینکه الگوهایی که ما در دستور کار داریم متفاوت با سایر سنوات گذشته است. افراد توانمند و انقلابی و جهادی و با رویکرد تعهد تخصصی کارآمدی این ظرفیت ها را بتوانند به نتیجه برسانند.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha