۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
ساخت ۳ شهرک در اطراف تهران| تهاتر نفت برای ساخت مسکن واقعیت دارد| مافیای مسکن در شهرهای جدید
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

ساخت ۳ شهرک در اطراف تهران| تهاتر نفت برای ساخت مسکن واقعیت دارد| مافیای مسکن در شهرهای جدید

جعفری، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به آمادگی حضور شرکت های چینی و ترکیه ای برای نهضت ملی مسکن و بحث تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن در ایران گفت: ۳ شهرک خصوصی در اطراف تهران ساخته می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در اولین نشست خبری خود بعد از انتصاب در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» که آیا ساخت و اضافه شدن شهرهای جدید با توجه به مشکل دار بودن برخی شهرها و نداشتن خدمات زیربنایی و روبنایی ضرورت دارد گفت: شهرهای جدیدی که قرار است احداث شود ارتباطی با شهرهای جدیدی که شکل گرفته و فعال است ندارد. چرا که یکی از بحث هایی که شاید تا حالا چندان پر رنگ نبوده است بحث شهرک سازی است.

الگوی موفقی مثل شهرک اکباتان به عنوان یک ظرفیت در دستور کار است و در نقاطی که در حال حاضر چه در فضاهای شهری و یا محدوده های همجوار که قابلیت آن را دارد بتوانیم شهرک های جدید را ایجاد کنیم

وی افزود: ما در نگاه توزیع جمعیت یکی از الگوهایی که می تواند برای مدیریت سکونت فعال شود شهرک سازی است. ضوابط و مقررات شهرک سازی از ظرفیت شهرهای جدید و وسعت و جمعیت پذیری متفاوت است. الگوی موفقی مثل شهرک اکباتان به عنوان یک ظرفیت در دستور کار است و در نقاطی که در حال حاضر چه در فضاهای شهری و یا محدوده های همجوار که قابلیت آن را دارد بتوانیم شهرک های جدید را ایجاد کنیم.

در حال حاضر ۴۲ موقعیت در نگاه شهرک سازی شناسایی کرده ایم که در حدودا ۱۳ استان کشور مطالعات شهرک سازی در دستور کار است

وی در پاسخ به این پرسش در کدام مناطق در کشور قرار است این شهرک سازی ها انجام شود؟ گفت: در حال حاضر ۴۲ موقعیت در نگاه شهرک سازی شناسایی کرده ایم که در حدودا ۱۳ استان کشور مطالعات شهرک سازی در دستور کار است. در تهران هم ظرفیت شهرک سازیهای مختلف را داریم. با توجه به اینکه نقاط همجوار ما مثل پردیس و پرند این پتانسیل را دارد شهرک سازی را دنبال خواهیم کرد.

جعفری ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که یکی از تجربه های شهرهای جدید بعد از شکل گیری در خصوص توجه ساختار حمل و نقل است. همانطور که مستحضر هستید علاوه بر اینکه حوزه مسکن برای ما مهم است و رویکرد اصلی است در حوزه حمل و نقل ما امروز مترو و بزرگراه و پل می سازیم و دسترسی هایی احداث می کنیم که حوزه محورهای اصلی شهرهای مادر هست که باید به شهرهای جدید متصل شوند. الان خط متروی تهران- پرند ، تهران_ هشتگرد و در اصفهان متروی مجلسی و بهارستان را داریم.

از این ۴۲ شهرک سازی مورد نظر ۳ شهرک در تهران در حال مطالعه و موقعیت یابی هستیم. با هماهنگی که با معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی داشتیم ما به دنبال صدور مجوز شهرک های خصوصی هستیم. شهرک خصوصی برای افرادی است که سند مالکیت زمین های بالای ۱۰ هکتار دارند و این زمین ها امروز پتانسیل این را دارند که بعد از مطالعات دقیق شهرسازی و کارشناسی با تغییر کاربری بتوانیم ظرفیت تعریف شهرک بخش خصوصی را داشته باشیم

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از این شهرک سازی مربوط به تهران است ادامه داد: از این ۴۲ شهرک سازی مورد نظر ۳ شهرک در تهران در حال مطالعه و موقعیت یابی هستیم. با هماهنگی که با معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی داشتیم ما به دنبال صدور مجوز شهرک های خصوصی هستیم. شهرک خصوصی برای افرادی است که سند مالکیت زمین های بالای ۱۰ هکتار دارند و این زمین ها امروز پتانسیل این را دارند که بعد از مطالعات دقیق شهرسازی و کارشناسی با تغییر کاربری بتوانیم ظرفیت تعریف شهرک بخش خصوصی را داشته باشیم.

ورود خارجی ها به بحث نهضت ملی مسکن به خصوص چینی ها بحث تهاتر نفت در ازای ساخت مسکن در ایران جدی است

جعفری در پاسخ به این پرسش که آیا با ورود خارجی ها به بحث نهضت ملی مسکن به خصوص چینی ها بحث تهاتر نفت در ازای ساخت مسکن در ایران جدی است و واقعیت دارد؟ گفت: یکی از بحث هایی که به عنوان مدیریت تهاتری در سبد تهاتر فعالیت های عمرانی ما در این وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است استفاده از پتانسیل و ظرفیت های منابع نفتی است که بعضا این منابع در فرایندهای اقتصادی و مدیریت پولی و بانکی ما می تواند برای این حوزه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: به خاطر همین مساله یک تیمی برای اینکه بتواند در حوزه تامین منابع از طریق مدیریت منابع نفتی اقدام کند در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است و ما صرفا پروژه را تعریف می کنیم و توافقات را با پیمانکارانی که در این حوزه اعلام آمادگی کرده اند انجام می دهیم. بحث تهاتری توسط تیم تخصصی در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود. ما تایید صورت وضعیت می کنیم تهاتر نفت را آن تیم مدیریت می کند.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید از رفع مشکلات و موانع پروژه‌های سنواتی باقیمانده و تکمیل نشده و تکمیل آنها تا پایان سال جاری خبر داد.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: برای حل مشکلات و معضلاتی که در شهرهای جدید برای تعهدات سنواتی وجود دارد هماهنگی‌هایی را با استانداری‌های و مدیران خدمات‌رسان فضاهای شهری در دستور کار قرار داده‌ایم.

جعفری در ادامه با تاکید بر اینکه همکاری شهرداری‌ها، شرکت‌های زیرساخت و شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله آب، برق و گاز بسیار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از جمله واحدهای باقیمانده مسکن مهر حائز اهمیت است گفت: آمار فراوانی از عدم تحویل‌ واحدهای مسکونی مهر وجود دارد که نیازمند آن است تا زیرساخت‌های آن تامین و شرایط برای سکونت ساکنان فراهم شود.

وی تصریح کرد: تا پایان امسال تمامی پروژه‌های سنواتی باقیمانده، شناسایی و ظرفیت‌سازی برای تکمیل آنها انجام می‌شود.

جعفری توضیح داد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی در سال آینده علاوه بر جهش در رفع مشکلات و موانع، در تولید مسکن نیز تحول و جهش ایجاد خواهد شد که گزارش آن طی ماه‌های آتی اعلام می‌شود.

یادآور می‌شود، بنا بر تازه‌ترین اظهارنظر از سوی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، در حال حاضر ۴۰ هزار واحد مسکونی در تعهد شهرهای جدید است که بناست تا این واحدها به همراه زیرساخت‌های آن در ماه‌های ابتدایی سال آتی تکمیل و تحویل شود. تامین مالی تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر باقیمانده را بانک مسکن برعهده دارد.

وی با تأکید بر اینکه قرار نیست در شهرهای جدید صرفاً مسکن‌سازی داشته باشیم بلکه به دنبال شهرسازی هستیم، گفت: ازاین‌ رو توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل، دسترسی‌های شهروندان، ساخت مراکز درمانی، ورزشی، فرهنگی، آموزشی و انتظامی و دیگر نیازهای زیربنایی و روبنایی داریم.

سه رویکرد اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در ارتباط با تعهدات تکالیف باقی‌مانده مسکن مهر
معاون وزیر راه و شهرسازی، سه رویکرد اصلی شرکت عمران شهرهای جدید را توجه به تعهدات تکالیف باقی‌مانده گذشته، اجرای تعهدات جدید در قالب نهضت ملی مسکن و ساخت شهرهای جدید عنوان کرد و گفت: در رویکرد اول ما تکمیل مسکن‌های مهر باقی‌مانده که ۳۸ هزار و ۷۸۸ واحد است، در اولویت قرار دارد. سهمیه شهرهای جدید از مسکن مهر ۳۶۰ هزار واحد بود که تاکنون ۳۱۶ هزار و ۳۷۴ مسکن مهر شهرهای جدید تحویل شده و تنها حدود ۳۹ هزار واحد باقی مانده است. حتی فردی داریم که از سال ۹۲ تاکنون منتظر تحویل واحد خود است ضمن اینکه در برخی مناطق شهرهای جدید که واحدها تحویل شده، ساکنان مشکل نبود زیرساخت‌ها و تأسیسات روبنایی را دارند. ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که همه این کمبودها برطرف و واحدهای مسکن باقی‌مانده تکمیل شود.

وی با بیان اینکه چیزی از خط اعتباری مسکن مهر و اقساط بازگشتی آن باقی نمانده تا برای تکمیل مسکن مهر نیمه‌تمام هزینه کنیم، گفت: به دنبال روش‌های دیگر از جمله ایجاد ارزش افزوده از طریق فروش اراضی شهرهای جدید هستیم؛ مسکن‌های مهر باقی‌مانده در شهرهای پردیس، هشتگرد، پرند، صدرا، فولادشهر، بینالود و گلبهار است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید درباره طرح اقدام ملی مسکن در این شهرها گفت: تکلیف شهرهای جدید در طرح اقدام ملی مسکن ۲۱۳ هزار واحد بود که ساخت ۱۱۳ هزار واحد آنها آغاز شده و در قالب همان طرح ملی ادامه می‌یابد اما ۱۰۰ هزار واحد باقی‌مانده که ساخت آنها آغاز نشده، به نهضت ملی مسکن منتقل می‌شوند و از شرایط قانون جهش تولید مسکن بهره‌مند خواهند شد.

فردی داریم که در پردیس بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکن مهر تحت عنوان مشاور املاک به تملک خود درآورده است. به دنبال شفاف‌سازی قراردادهای خرید و فروش واحدهای مسکن مهر در بستر آی‌تی هستیم تا دیگر امکان چنین سوءاستفاده‌هایی وجود نداشته باشد

مافیای زمین و مسکن در برخی شهرهای جدید
وی در خصوص مافیای زمین و مسکن در برخی شهرهای جدید گفت: یکسری از افرادی که نیازمندند و مجبور به فروش امتیاز مسکن ملی و مسکن مهر خود هستند، به این مافیا مراجعه می‌کنند و امتیاز مسکن خود را به ثمن بخس می‌فروشند. فردی داریم که در پردیس بیش از ۳۰۰۰ واحد مسکن مهر تحت عنوان مشاور املاک به تملک خود درآورده است. به دنبال شفاف‌سازی قراردادهای خرید و فروش واحدهای مسکن مهر در بستر آی‌تی هستیم تا دیگر امکان چنین سوءاستفاده‌هایی وجود نداشته باشد.

هیچ فاضلابی نه وارد اراضی کشاورزی و نه وارد سد ماملو می‌شود؛ ممکن است رهاشدگی فاضلاب پردیس در فضای طبیعت را داشته باشیم اما صدمه‌ای به سد ماملو وارد نمی‌کند

جعفری در پایان با تکذیب ورود فاضلاب پردیس به سد ماملو گفت: هیچ فاضلابی نه وارد اراضی کشاورزی و نه وارد سد ماملو می‌شود؛ ممکن است رهاشدگی فاضلاب پردیس در فضای طبیعت را داشته باشیم اما صدمه‌ای به سد ماملو وارد نمی‌کند. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پردیس فعال هستند و امکان آلودگی آب سد ماملو وجود ندارد.

وی درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید گفت: ساخت واحدهای نهضت ملی به سال آینده موکول شد و از ابتدای ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. ۶۴۸ هزار و ۴۴۵ واحد در قالب نهضت ملی در شهرهای جدید احداث خواهد شد که مجموعاً ۱۵ هزار هکتار زمین به خود اختصاص می‌دهند. تاکنون ۶۷۰ هزار نفر متقاضی دریافت مسکن در شهرهای جدید بوده‌اند که در مراحل مختلف پالایش قرار دارند. زمین ساخت ۱۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید تأمین شده است.

تا روز گذشته ۱۱۱ نفر ۴۰ میلیون تومان آورده خود را تکمیل کرده‌اند

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر  ۴۸۳۲ نفر برای ورود به پروسه نهضت ملی مسکن تائید نهایی شدند که ۱۲۱۳ نفر از آنها در بانک عامل حساب، افتتاح و تا روز گذشته ۱۱۱ نفر ۴۰ میلیون تومان آورده خود را تکمیل کرده‌اند.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha