۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
متوسط عمر روغن موتور در استانداردهای جهانی چقدر است؟
کارشناس صنعت روغن موتور در گفتگو با بازار:

متوسط عمر روغن موتور در استانداردهای جهانی چقدر است؟

گودرزی کارشناس صنعت روغن موتور می گوید: اگر پرونده ساخت روغن موتورهای قدیمی در ایران بسته شود باید خط تولید تمام خودروهایی که تکنولوژی ساخت موتور آنها مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ است، متوقف شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: شاید حالا برای شما هم این سوال پیش آمده که متوسط عمر یک روغن موتور خوب چقدر است.
گودرزی کارشناس این صنعت در اینباره می گوید: این شاخص عدد مشخصی نداشته و خودرو به خودرو بر اساس ویژگی هایی همچون تناژ متفاوت است. مثلا برای خودروهای یورو ۳ در کشورهای اروپایی استانداردی تعیین شده است. مثلا اینکه به ازای این میزان پیمایش، فلان مقدار روغن باید مصرف شود و میزان آلایندگی آن هم باید n مقدار باشد. چنانچه کارخانه ای به آن متعهد نباشد باید عوارض زیست محیطی بیشتری را پرداخت کند.

او همچنین درباره استاندارد روغن موتور در کشور ما گفت: حدود ۳ سال پیش سازمان استاندارد همه استانداردهای روغن موتوری را در دو طبقه دیزلی و بنزین را طبقه بندی کرد. به عنوان مثال سقف روغن موتور برای خودروهای بنزینی SN تعریف شد.

از آنجایی که تکنولوژی ساخت بسیاری خودروهایی که در کشور ما تولید یا ساخته میشوند بسیار قدیمی است برخی از شاخص های تعریف شده برای روغن موتور مربوط به استاندارد سال ۱۹۶۰ هست

گودرزی ادامه داد: از آنجایی که تکنولوژی ساخت بسیاری خودروهایی که در کشور ما تولید یا ساخته میشوند بسیار قدیمی است برخی از شاخص های تعریف شده برای روغن موتور مربوط به استاندارد سال ۱۹۶۰ هست.

کارشناس صنعت روغن موتور در پاسخ به این سوال که چرا باید چنین روغن موتوری در کشور تولید شود، گفت: چرا که تقاضا برای این روغن ها وجود دارد و اگر تولید آنها متوقف شود روغن های تقلبی به سرعت جای آنها را خواهند گرفت. اگر می خواهیم پرونده ساخت روغن موتورهای قدیمی در ایران بسته شود باید خط تولید تمام خودروهایی که تکنولوژی ساخت موتور آنها مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ است، متوقف شود.

اگر می خواهیم پرونده ساخت روغن موتورهای قدیمی در ایران بسته شود باید خط تولید تمام خودروهایی که تکنولوژی ساخت موتور آنها مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ است، متوقف شود

جالب است که بدانید کشورهای پیشرفته غربی و به ویژه آمریکا، از سالهای دهه ۱۹۵۰ استانداردهای روغن موتور را تهیه و عرضه کرده اند. کشورهای دیگر هم یا مستقیماً از آن استانداردها استفاده میکردهاند و یا کدهای ملی خود را برای معرفی استاندارد مزبور به کار می برده اند. کشورهای اروپایی نیز مانند سایر کشورهای جهان، از استانداردهای آمریکایی استفاده میکردند، اما از دهه ۱۹۷۰ این استانداردها تحت علامت ( CCMC کمیته اروپایی سازندگان خودرو) معرفی شدند. این کمیته بعدها به ACEA تغییر نام داد. از سوی دیگر، در آمریکا و ژاپن هم سازندگان خودرو، از عدم سرعت کافی API ,SAE ,ASTM در تدوین استانداردهای مورد نیاز آنان برای روغن موتور ناراضی بودند، اقدام به تدوین استاندارد جدیدی به نام ILSAC نمودند. علاوه بر سازمانها و مؤسسات یاد شده، شرکتهای بزرگ و معتبر خودروسازی نیز استانداردهای ویژه خود را دارند. مثلاً مرسدس بنز در اروپا و ماک در آمریکا، از جمله این شرکت ها هستند.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha