۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
از خروج ۱.۸ دهم میلیارد دلار جلوگیری کردیم
رئیس انجمن پروبیوتیک:

از خروج ۱.۸ دهم میلیارد دلار جلوگیری کردیم

تاج آبادی، رئیس انجمن پروبیوتیک گفت: در حوزه دارو و غذا از خروج یک و هشت دهم میلیارد دلار ارز برای واردات جلوگیری کردیم.

به گزارش بازار، مریم تاج آبادی ابراهیمی رئیس انجمن پروبیوتیک با بیان این که در حوزه زیست فناوری در رتبه علمی دوازدهم دنیا قرار داریم و در منطقه بی رقیب هستیم، افزود: در آسیا کنار چین و ژاپن قرار داریم اما ظرفیت های بسیاری برای پیشرفت در این حوزه در کشور وجود دارد.

وی گفت: حوزه زیست فناوری در همه علوم نقش دارد که نمونه آن افزایش تولید نفت، پاکسازی محیط، پیشگیری، تشخیص ودرمان بیماری ها و تولید واکسن است.

تاج آبادی اضافه کرد: در حوزه دانش بنیان فراتر از تأمین تجهیزات، موضوع آموزش منابع انسانی را داریم زیرا ابتدا باید نیروی متخصص تأمین شود و این وظیفه دانشگاه هاست.

وی گفت: دانشگاه باید آموزش- صنعت محور و ارتباط منسجمی بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد.

رئیس انجمن پروبیوتیک افزود: برای داشتن صنعت دانش بنیان باید دانشگاه ها نیروهای متخصص تربیت کنند.

تاج آبادی تأسیس شرکت های شتاب دهنده را الگوی بسیار خوبی در زمینه دانش بنیانی کردن صنعت بیان و اضافه کرد: از این مسیر جوانان تشویق و بسیار سریعتر وارد عرصه فعالیت های دانش بنیان می شوند.

وی گفت: حوزه زیست فناوری در سال ۱۴۰۴ بازاری به ارزش ۷۵۰ میلیارد دلار خواهد داشت که بر اساس سند چشم انداز باید به سه درصد از این بازار که حدود ۲۳ میلیارد دلار است دست یابیم اما اکنون فقط از خروج حدود دو میلیارد دلار ارز جلوگیری کرده ایم و با عدد پیش بینی شده فاصله داریم.

تاج آبادی افزود: باید زیرساخت ها برای فعالیت حوزه زیست فناوری در عرصه کشاورزی و غذا فراهم شود و به ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی در قالب همکاری و انتقال فناوری توجه ویژه ای کنیم.

وی اضافه کرد: زنجیره دانش بنیان در حوزه زیست فناوری به توسعه زیرساخت ها نیاز دارد بنابراین باید قوانین حمایتی برای توسعه آن تصویب شود.

رئیس انجمن پروبیوتیک با بیان این که ۶۰۰ شرکت زیست فناوری در کشور داریم که به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند گفت: مشکل حوزه زیست فناوری؛ قوانین سخت و گرفتن مجوزهاست.

تاج آبادی افزود: اگر سازمان های نظارتی و دولت با انجمن های علمی و دانشگاه ها مشورت کنند مشکل دریافت مجوزها حل می شود.

وی گفت: برای استفاده از موقعیت کشورمان در منطقه و تأمین سهم خود در صادرات، باید تشکل صادراتی در حوزه زیست فناوری ایجاد کنیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha