۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
گزارش ترک فعل مسئولان در زمینه اجرای قانون هوای پاک به صحن مجلس ارسال می‌شود
نایب‌ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

گزارش ترک فعل مسئولان در زمینه اجرای قانون هوای پاک به صحن مجلس ارسال می‌شود

در اقدام نظارتی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گزارش موضوع ترک فعل مسئولان دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف قانونی اجرای قانون هوای پاک را تصویب و موضوع به صحن علنی ارسال می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پرویز اوسطی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: دستور کار نشست امروز کمیسیون در زمینه بررسی عملکرد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حضور رئیس و معاونین این سازمان بود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به چالش‌های موجود در حوزه کشاورزی و منابع پایه تولید مانند آب، خاک و منابع طبیعی تکثیر شونده باید مسائل را به صورت علمی و دقیق پی‌ببریم و نیاز به علم و دانش در مسائل کشاورزی کشور یکی از الزامات است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گزارش بسیار خوبی از اقدامات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست امروز ارائه شد، افزود: عملکرد سازمان مذکور پس از پیروزی انقلاب اسلامی باعث شده تا پیشرفت‌های خوبی در علوم و فنون کشاورزی داشته باشیم، اما یکی از آسیب‌ها در این بخش عدم وجود چارچوب مشخص در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است که باید این راهبردها تعریف و تدوین شوند.

وی با تاکید بر اینکه ریل گذاری جدید در حوزه کشاورزی باید در قالب راهبرد مشخص تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پیگیری شود، عنوان کرد: سازمان تات در حوزه کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی، کالاهای اساسی، بذور هیبریدی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها باید به عنوان محور اقدامات نقش پررنگی را ایفا کند.

اوسطی با بیان اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید در زمینه تولید محصولات ارگانیک عملکرد بهتری داشته باشد، گفت: تولید ۱۲۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی ظرفیت بسیار خوبی برای کشور است اما این میزان تولید بر اساس مزیت اقلیمی، توان اکولوژیک و مزیت اقتصادی نیست. هر ساله با مازاد تولید محصولاتی که صادرات آنها برای کشور صرفه اقتصادی ندارد و به نوعی صادرات پنهان منابع آبی محسوب می‌شود مواجه هستیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه ایجاد الگوی کشت شاهد اقدامات مناسبی نبوده‌ایم و عملکردها ناقص بوده است، ادامه داد: دانش کشاورزی به صورت به‌روز در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد و این موضوع باعث شده تا بین کشاورزی ضعیف، متوسط و پیشرو اختلاف بسیار معنی داری وجود دارد که باید با سازوکارهای ترویجی و اصلاح روش‌ها جبران کرد.

وی با تاکید بر اینکه دستور کار دوم نشست امروز در خصوص بررسی موضوع ترک فعل مسئولان دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف قانونی اجرای قانون هوای پاک بر اساس ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس بود، عنوان کرد: قانون هوای پاک در تیرماه سال ۱۳۹۶ مصوب شد و از قوانین بسیار خوب برای محیط زیست کشور محسوب می‌شود، به نوعی از این قانون به عنوان قانون تنفس یاد می‌شود و از الزامات سلامت کشور است.

اوسطی با بیان اینکه جزء کشورهای هستیم که کمتر از ۱۰ درصد وسعت سرزمینی آن را جنگل تشکیل داده و از نظر زیست محیطی آسیب پذیر هستیم، گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده ۲۳ دستگاه‌ ذی‌ربط در زمینه قانون هوای پاک به بخش زیادی از احکام قانونی عمل نکرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در اقدامی نظارتی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با استناد به ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی گزارش موضوع ترک فعل مسئولان دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف قانونی اجرای قانون هوای پاک را تصویب و آن به صحن علنی ارسال می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: دستگاه‌های اجرایی باید کم‌کاری‌های خود را در زمینه اجرای قانون هوای پاک را جبران کنند.

بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۱۰روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

در تبصره ۱ آن آمده است که؛ چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند.

کد خبر: ۱۳۲٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha