۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
در صورت رفع منع ورود لوازم خانگی خارجی مصرف کنندگان به کالاهای داخلی وفادار می مانند
کارشناس فعال در حوزه لوازم خانگی:

در صورت رفع منع ورود لوازم خانگی خارجی مصرف کنندگان به کالاهای داخلی وفادار می مانند

کارشناس فعال در حوزه لوازم خانگی گفت: در طول سال های اخیر معرفی کالاهای داخلی به نحوی انجام شده که در صورت رفع منع ورود لوازم خانگی خارجی مصرف کنندگان به کالاهای داخلی وفادار می مانند.

به گزارش بازار، شراره کامرانی در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار، در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای ایرانی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است، یا خیر، اظهار داشت: در پاسخ به رقابتی بودن محصول تنها نمی توان به خروجی کار توجه کرد بلکه فرآیندهای منتهی به تولید و توزیع در زنجیره تامین و حتی خدمات باید در وضعیت بهینه و دارای مزیت باشند تا در مجموع بتوان در خصوص شاخص رقابت پذیری یک محصول دست یافت و یا در مورد آن اظهار نظر کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به دلیل ضعف حکمرانی صنعتی و اقتصادی، زنجیره تامین کامل و بهینه نیست، افزود: این مساله قدرت رقابت پذیری محصولات ایرانی را کاهش می دهد اما با این همه در بحث لوازم خانگی، خوشبختانه علیرغم تمام مسائل موجود، امروز با محصولاتی مواجه هستیم که توان تامین نیازها و انتظارات جامعه را دارد.

کارشناس فعال در حوزه لوازم خانگی بیان کرد: رشد صنعت لوازم خانگی ایران در دهه ها و خصوصا در سال های اخیر بسیار قابل توجه بوده و نمود این رشد در اقبال مردم به لوازم خانگی ایرانی قابل مشاهده است.

فرهنگ خارجی پسندی در جامعه ما نهادینه شده است
کامرانی با عنوان اینکه سالیان سال ذائقه و منش مردم در مصرف لوازم خانگی مانند دیگر اقلام به کالاهای خارجی گرایش داشت که البته این مساله ریشه ای تاریخی دارد و در طی زمانی طولانی در بطن جامعه ما نهادینه بوده است، خاطرنشان کرد: اما در چند سال اخیر فرهنگ ترجیح کالای خارجی به دلایل متعدد که از جمله آن می توان به حمایت های صورت گرفته از این صنعت نام برد، کمرنگ تر شده است.

کارهای خوبی برای معرفی کالای داخلی در کشور انجام شده است
کارشناس فعال در صنعت لوازم خانگی با اشاره به اینکه در سال های گذشته چند اتفاق به صورت خطی و همزمان سبب کمک به افزایش اقبال مردم از لوازم خانگی ایرانی شد، گفت: یکی از این مباحث معرفی لوازم خانگی ایرانی و آگاهی رسانی به مردم در خصوص توانمندی های صنعت لوازم خانگی ایرانی بود که این مورد عملا به عنوان زیرساختی برای پیوند مردم با لوازم خانگی ایرانی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: در حالی که مردم از پیشرفت های صنعت لوازم خانگی اطلاعی نداشتند و تصاویری از محصولات دوران جنگ در ذهنشان بود، تلاش های خوبی برای معرفی صنعت روز لوازم خانگی صورت گرفت.

نمایشگاه سالانه لوازم خانگی به مکان اثبات توان شرکت های داخلی تبدیل شده است
کامرانی با بیان اینکه در این خصوص نقش انجمن صنایع لوازم خانگی ایران که طی دهه های متوالی نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی را در ابعاد وسیع و با حضور بازیگران اصلی و فعال این صنعت به صورت سالانه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می کند بسیار پررنگ بوده، اظهار کرد: این نمایشگاه با توجه به قدمت آن، به مکانی برای نمایش و اثبات توان شرکت های ایرانی و به نهادی پرقدرت برای ترویج مصرف لوازم خانگی داخلی تبدیل شده است.

وی افزود: همچنین در ده سال گذشته از طریق گسترش تبلیغات لوازم خانگی به اهتمام شرکت ها و رویکرد تولیدکنندگان در ارتباط گیری نزدیک تر با مردم، آگاهی رسانی مناسبی در خصوص لوازم خانگی ایرانی انجام شده و مردم با طیف های مختلفی از محصولات این صنعت آشنا شدند که هم ظاهر و طراحی خوبی دارند و هم قیمت آن ها مناسب بوده است.

اجماع مسئولین در حمایت از کالای ایرانی موجب استقبال مردم از این کالا شد
کارشناس فعال در حوزه لوازم خانگی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که منجر به اقبال مردم نسبت به لوازم خانگی ایرانی کمک کرد، اجماع مسئولان و صاحبنظران در خصوص حمایت از تولید لوازم خانگی ایران است که البته این مورد هم حاصل دهه ها معرفی این صنعت و توانمندی های آن در سطح سازمان های متولی است که انجمن صنایع لوازم خانگی ایران طی دهه ها و به موازات رشد صنایع لوازم خانگی، این برنامه را تعقیب کرده است که حاصل این تلاش، آن است که امروز این صنعت به عنوان یکی از صنایع پیشران توسعه کشور مطرح است.

کامرانی با اشاره به اینکه همین مساله که عالی ترین مراجع تصمیم گیر کشور بر این صنعت و ضرورت حمایت از آن صحه می گذارند، مبین اهمیت و تاکید بر جایگاه این صنعت بوده و از آن جایی که مسئولان و صاحبنظران از گروه های مرجع مهم در جامعه محسوب می شوند، اذعان کرد: با توجه به اینکه دیدگاه های ایشان بر تغییر یا اصلاح دیدگاه و خط فکری مردم و چرخش از مصرف خارجی به مصرف داخلی تاثیرگذار بوده، سبب افزایش اطمینان مردم به کالاهای داخلی در مقابل کالاهای خارجی کمک کرده است.

رفتار مصرف کنندگان لوازم خانگی منطقی تر شده است
وی گفت: در کنار تمام فعالیت های صورت گرفته بحث خروج برندهای خارجی از کشور تحت تاثیر تحریم، باید به مساله بحران اقتصادی چند ساله اخیر به عنوان یک موضوع مهم دیگر اشاره کرد و توضیح داد در این چندسال با افت شاخص های اقتصادی، رفتار مصرف کنندگان از الگوهای هیجانی، تظاهری و حتی اسراف گرایانه، به الگوی منطقی و عقلایی نزدیک تر شده است و مردم با توجه به مسائل اقتصادی و گرانی های سرسام آور اقلام کالایی خصوصا در بخش کالاهای خارجی، تصمیمات خرید خود را به نفع کالای ایرانی که قیمت مناسب تری دارد، تعدیل کرده اند.

کامرانی بیان کرد: تمامی موارد عنوان شده نشان می دهند که امروز لوازم خانگی ایرانی در بین مصرف کنندگان جایگاه مناسبی دارند و حتی پس از باز شدن مرزها و برداشته شدن دستور منع واردات لوازم خانگی خارجی، اقشار وسیعی از مردم با توجه به شناخت و رابطه ای که در این سال ها نسبت به کارخانجات ایرانی پیدا کرده اند، به کالاهای ایرانی وفادار خواهند بود که البته ضرورت دارد تولیدکنندگان داخلی با افزایش کیفیت و خدمات و تلاش در جهت کاهش قیمت تمام شده، این رابطه را تعمیق کنند.

کد خبر: ۱۳۲٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha