۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
موانع اشتغال زنان در سطح جامعه
یادداشت وارده؛

موانع اشتغال زنان در سطح جامعه

شاهرود- «اشتغال زنان با موانعی روبرو است که بعضاً سبب تنگ شدن عرصه برای اشتغال این قشر می شود» این بخشی از یادداشت معصومی فعال کارگری برای بازار است.

زهرا معصومی؛ بازار، زنان برای اشتغال‌زایی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟ این سوالی است که بسیار پاسخ‌ها درباره آن داده شده است اما گزاره درست تر شاید این باشد که تا چه زمان قرار است این موانع پا برجا باشد

همزمان با پیشرفت تکنولوژی آگاهی جامعه نیز افزایش یافت و همین موضوع سبب شد تا شرایط حضور خانم ها در جامعه و بازار کار فراهم شود اما هم چنان خانم‌ها برای اینکه وارد بازار کار شوند باید از چندین مرحله عبور کنند تا شغل مناسب خود را پیدا کنند

حرفه‌هایی که از زنان استقبال نمی‌کنند
برای روشن شدن موضوع به یک مثال ساده می‌پردازیم که با آن روبرو شدم تینا به تازگی در رشته مهندسی عمران از بهترین دانشگاه کشور فارغ التحصیل شده و به شاهرود بازگشته تا در کنار خانواده بتواند از تحصیلات برای اشتغال خود استفاده کند.

همزمان با پیشرفت تکنولوژی آگاهی جامعه نیز افزایش یافت و همین موضوع سبب شد تا شرایط حضور خانم ها در جامعه و بازار کار فراهم شود

او نیز مانند افراد دیگری که برای پیدا کردن شغل به آگاهی‌های استخدام پناه می‌برند به آگهی‌های استخدام مهندس عمران مراجعه می کند اما چه حیف که در آگهی‌های مهندسی آقا را می‌خواستند. اما از آن جایی که جوینده یابنده است وی پس از چند روز آگهی را یافت که در آن جنسیت را خانم اعلام کرده بود. تینا پس از دیدن این آگهی طوری از خوشحالی پرید که انگار فیزیک کوانتوم راحل کرده است.

کسب رضایت برای کار
اما طولی نکشید که رویاهای تینا نقش بر آب شد چرا که پدرش مخالف مهندس شدن او بود چرا که می‌خواست فرزندش معلم شود تا در محیطی کار کند که همه همکارانشان در آنجا خانم باشند. تینا تمام تلاش خود را کرد تا توانست رضایت پدرش را برای کار در شرکت ساخت و ساز جلب کند. البته این تازه اول ماجرا بود شرکت ساختمانی رزومه تینا را قبول کرد اما در مصاحبه به سبب اینکه روابط عمومی تینا مورد قبول آن شرکت نبود پذیرفته نشد.

معیار روابط عمومی این شرکت خوش صدا بودن در برابر سرمایه گذاران، داشتن لحن گرم و صمیمی در برابر همگان، داشتن پوشش و ظاهری که موردپسند برخی سرمایه گذاران است و هزار چیتان پیتان دیگری که در دختری با رفتارهای جدی مانند تینا یافت نمی‌شد.

ضامن وام برای خانم کمک پیدا می‌شود
تینا که دید بازار این حرفه در دستان مردان است تصمیم به کار نشدنی گرفت و آن ایجاد دفتر خدمات مهندسی برای خودش بود این کار از این جهت نشدنی بود چون سرمایه‌ای در دستانش نداشت هر چند که برای وام گرفتن اقدام کرد اما شرایط تخصیص وام برای کار آفرینی به اندازه‌ای سخت است که هر کسی از آن استقبال نمی‌کند به خصوص آن کار آفرین خانم باشد شرایط وام سخت‌تر می‌شود چرا که ضامن‌های کمی هستند که ضمانت یک خانم برای وام کنند.

از طرفی دولت به جای اینکه از کارآفرینان حمایت کنند بیشتر سنگ پیش پای تولید کنندگان می‌اندازد و این مورد درباره زنان بیشتر به چشم می‌خورد چرا که این اصل در جامعه رایج است که مرد چون خرجی خانه را در می‌آورد باید از او حمایت شود اما زن کار هم نکرد، نکرد. تینا که هر جا که می‌رفت به در بسته می خورد تصمیم گرفت که دنبال کار نرود منتظر شاهزاده‌ای شد که مهندس باشد و با اسب سفید بیاید و آن را به خانه بخت ببرد که شاید لااقل از این راه به او خانم مهندس بگویند.

مسئولان استان سمنان از خود کفایی زنان حمایت کنند
روایتی که گفته شد نمونه‌هایی از مشکلات زنان برای اشتغال بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.برخی خانواده‌ها مخالف کار کردن زنان در بیرون از خانه هستند، متأسفانه برخی از شرکت‌ها هستند به جایی اینکه از زنان برای کار کمک بگیرند بیشتر برای بازاریابی استفاده می‌کنند و دولت نیز هیچ حمایتی از اشتغال‌زایی و خودکفایی زنان نمی‌کند.

از طرفی دولت به جای اینکه از کارآفرینان حمایت کنند بیشتر سنگ پیش پای تولید کنندگان می‌اندازد و این مورد درباره زنان بیشتر به چشم می‌خورد چرا که این اصل در جامعه رایج است که مرد چون خرجی خانه را در می‌آورد باید از او حمایت شود اما زن کار هم نکرد، نکرد

برای مثال در اکثر خانه‌های شاهرودی خانم‌هایی هستند که محصولات خانگی تولید می‌کنند و فقط همسایه‌ها و آشنایان از آنها خرید می‌کنند.جالب است بدانید خیلی از همین خانم‌ها سوغات استان سمنان را در خانه‌های خود تولید کرده و به فروش می‌رسانند.حال اگر مسئولان استان سمنان بازارچه‌هایی در راستای حمایت از مشاغل خانگی ایجاد کنند کمک بسیار زیادی به اشتغال‌زایی استان می‌شود.

مسئولان می‌توانند با استفاده از فضای‌های مجاز و ایجاد فروشگاه‌های آنلاین برای کارآفرینی زنان کمک بسیار زیادی به خانم‌هایی که برای تأمین هزینه‌های زندگی به مشاغل خانگی روی آورده اما مشتری برای فروش محصول خود پیدا نمی‌کنند البته نباید این را از یاد برد که تحصیلات زنان برای کار نادیده گرفته شود.

مسئولان می‌توانند با اقداماتی مناسب از زنان تحصیل کرده شهرستان شاهرود برای اداره دستگاه‌های اجرایی این شهرستان استفاده کنند تا ما شاهد حضور بیشتر زنان در عرصه خانواده و اجتماع در استان سمنان باشیم.

کد خبر: ۱۳۲٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha