۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
یزد در مسیر تولید چندین برابری انرژی خورشیدی| شکل‌گیری یزد نوین با دستور رئیسی
بازار گزارش می‌دهد؛

یزد در مسیر تولید چندین برابری انرژی خورشیدی| شکل‌گیری یزد نوین با دستور رئیسی

یزد- تنها چند هفته بعد از سفر هیئت دولت به یزد و تأکید بر تبدیل این استان به قطب انرژی‌ خورشیدی در منطقه، استان یزد برای رسیدن به ظرفیت ۱۵ برابری تولید انرژی خورشیدی در هشت سال آینده هدفگذاری کرد.

محمودرضا رحمانی؛ بازار: رئیس جمهور در جریان دوازدهمین سفر استانی هیئت دولت به یزد و با اشاره به بازدید از مزارع خورشیدی در یکی از مناطق این استان تصریح کرد «ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در کشور و این استان وجود دارد و بنده معتقدم یزد می تواند قطب انرژی خورشیدی نه تنها در کشور بلکه در منطقه باشد که دولت هم حمایت می کند و به این سمت خواهد رفت.» استاندار هم قول داد که یزد در دو سال آینده به این مهم دست پیدا کند.

حجت‌الاسلام رئیسی در برنامه‌های سفر به یزد با حضور در نیروگاه خورشیدی فهرج از نزدیک در جریان طرح تولید برق از انرژی خورشیدی قرار گرفت و با تأکید بر حمایت دولت از توسعه انرژی‌های پاک در کشور اظهار کرد: باید با افزایش و توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی بخشی از انرژی موردنیاز کشور را از این راه تأمین کرد.

ظرفیت‌های مهم در یزد
رئیس جمهور در حاشیه سفر خود همچنین گفته بود که استان یزد به دلیل نور کافی، منطقه مناسبی برای توسعه مزارع تولید انرژی خورشیدی است و با تأکید بر حمایت از ساخت پنل‌های خورشیدی در این استان اظهار کرد: این کار موفق در استان یزد توسعه یابد تا نیاز کشور به انرژی از این طریق جبران شود.

حجت‌الاسلام رئیسی در برنامه‌های سفر به یزد با حضور در نیروگاه خورشیدی فهرج از نزدیک در جریان طرح تولید برق از انرژی خورشیدی قرار گرفت

رئیسی در شورای اداری استان نیز با اشاره به موقعیت ویژه یزد از لحاظ دریافت انرژی‌های پاک به ویژه انرژی خورشیدی اظهار کرد: یزد با توجه به شرایط آفتابی که دارد در افق میان مدت می‌تواند منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید دو هزار مگاوات برق خورشیدی باشد.

شکل‌گیری یزد نوین با رویکرد دانایی‌محور
استاندار یزد از عزم راسخ استان برای حرکت در مسیر بهره برداری حداکثری از انرژی های نو، تجدیدپذیر و در دسترس استان خبر داد و گفت: رئیس جمهوری در جریان سفر به استان تاکید کردند که یزد با توجه به ویژگی ها و مزیت های خود باید به قطب تبدیل انرژی های تجدید پذیر و خورشیدی منطقه و خاورمیانه تبدیل شود.

مهران فاطمی در نشست بررسی مسائل مربوط به حوزه انرژی های تجدیدپذیر استان با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) اظهار کرد: به دنبال شکل گیری یزد نوین با رویکردهای جدید دانایی محور با اقتضائات فرهنگی آن و متناسب با مزیت های موجود در استان یزد هستیم.

وی یکی از محورهای بسیار مهم و مورد پیگیری جدی مدیریت ارشد استان را انرژی های نو و تجدید پذیر دانست و افزود: در این راستا هیئت اندیشه ورزی با محوریت معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان خبره و صاحب نظر در جهت پیگیری مسائل و موضوعات مربوط به انرژی‌های نو شکل گرفته است.

یزد در مسیر تولید چندین برابری انرژی خورشیدی| شکل‌گیری یزد نوین با دستور رئیسی

عزم راسخ برای حرکت
استاندار یزد از عزم راسخ استان برای حرکت در مسیر بهره برداری حداکثری از انرژی های نو و تجدید پذیر در دسترس استان خبرداد و خاطرنشان کرد: از مجموع چهار بازدید پیشنهادی استان در سفر رئیس جمهور به یزد، دو بازدید در حوزه انرژی صنعت برق بود که یکی از آن ها بازدید از پنل های خورشیدی بود.

فاطمی در ادامه خطاب به معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق، گفت: انتظار است سرمایه گذاری اصلی در این حوزه در استان یزد باشد و ما نیز همه ظرفیت ها را برای اجرای پروژه و این اقدام راهبردی و تحولی بسیج خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر حرکت استان یزد به سمت نوآوری و بهره وری در تمامی حوزه ها است، عنوان کرد: نمونه و الگوی عملی این نوآوری، انرژی‌های خورشیدی هستند، در بحث افزایش بهره‌وری نیز موضوعاتی نظیر صرفه جویی و انجام اقدامات لازم در حوزه مصرف آب، برق و گاز دنبال می شود.

تبدیل یزد به منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد درباره وضعیت زیرساخت‌های صنعتی و انرژی خورشیدی در استان یزد گفت: در حال حاضر بیش از پنج هزار واحد صنعتی فعال اقتصادی در استان یزد وجود دارد که در صورت حمایت‌ می‌توانند با تغییر کاربری اندک و با سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد نیروگاه خورشیدی، ضمن تأمین انرژی مورد نیاز خودشان، بخشی از انرژی شبکه استان را نیز تأمین نمایند.

سید مسعود عظیمی با بیان اینکه هدف استان تبدیل شدن به منطقه ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید حداقل دو هزار مگاوات برق تا سال ۱۴۰۴ در استان یزد است به خبرنگار بازار گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ حداقل ۶۵۰ مگاوات انرژی برق در مناطق چادرملو، بهاباد، اردکان، یزد و بخش‌های دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

در حال حاضر بیش از پنج هزار واحد صنعتی فعال اقتصادی در استان یزد وجود دارد

وی با اشاره به شرایط استان برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و آمادگی سرمایه‌گذاران برای این امر در این منطقه از کشور خاطرنشان کرد: استان یزد با وجود تولید حدود دو هزار و ۵۰۰ مگاوات برق و مصرف هزار و ۹۶۸ مگاوات برق، بعضاً تا حدود هزار مگاوات خاموشی و محدودیت بار دریافت می‌کند که امیدواریم به ازای انرژی خورشیدی تولیدی، صنایع و مشترکان خانگی کمتر تحت فشار قرار گیرند.

مزیت تعداد زیاد روزهای آفتابی، دشت‌ها و شدت تابش
درباره ظرفیت های استان یزد در حوزه انرژی خورشیدی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان یزد به خبرنگار بازار گفت: با تلاش‌هایی که در سال جاری در بهره برداری از نیروگاه‌های انرژی خورشیدی در یزد انجام شده هم اکنون حدود یک چهارم انرژی خورشیدی کشور در این استان تولید می شود.

ابوالفضل اسدی با بیان اینکه وزارت نیرو نهایت تلاش خود را در تولید برق انجام داده به طوری که در حال حاضر ۱۰ نیروگاه خورشیدی در استان یزد فعال است که مجموع ظرفیت نصب شده این نیروگاه‌ها به ۸۱.۵ مگاوات رسیده است اما تولید انرژی برق نیازمند سوخت هایی همچون آب و مازوت است، افزود: تولید و افزایش تولید انرژی خورشیدی که هزینه بالا و اشتغال پایین دارد نیازمند بهینه سازی مصرف و صرفه جویی است که بسیاری از هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد.

وی افزود: اینکه یزد در ۳۰۰ روز سال تابش مناسب و آفتاب خوبی دارد از یک نظر درست است اما برخورداری از نعمت آفتاب در استان یزد بی‌نظیر نیست و مناطق مختلفی در کشور از این پتانسیل برخوردارند و از طرفی دمای بالا برای تولید برق خورشیدی حسن به حساب نمی آید چراکه دمای بالا قدرت عملی پنل‌های خورشیدی را هم کاهش می دهد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه با این اوصاف، تعداد روزهای آفتابی و شدت تابش و میزان دشت های موجود در یزد موجب شده که تولید برق خورشیدی مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: یکی از مهمترین فعالیت های ضروری در این بخش کاهش قیمت تمام شده تولید برق خورشیدی برای جذب سرمایه گذار است شرکت‌های پرقدرت و توانمند استان که در قبال محیط زیست مسئولیت اجتماعی دارند باید برای تولید انرژی خورشیدی ورود پیدا کرده تا سرمایه گذاری ها افزایش یابد. ‌

یزد در مسیر تولید چندین برابری انرژی خورشیدی| شکل‌گیری یزد نوین با دستور رئیسی

تبدیل یزد به تولیدکننده پنل و تجهیزات خورشیدی
نماینده یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در راستای تبدیل یزد به قطب تولید انرژی خورشیدی خواستار راه‌اندازی کارخانه تولید پنل‌ها و تجهیزات خورشیدی در استان شده است یکی از راه های کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری در بخش انرژی خورشیدی و تولید برق خورشیدی در کشور و استان یزد راه اندازی واحدهای تولید است که نخستین واحد تولید سلول خورشیدی ایران اوایل دی ماه امسال در خمین استان مرکزی افتتاح شد.

این سیستم برای نخستین بار توسط متخصصان ایرانی با تکیه بر دانش بومی، داخلی‌سازی شده است و این کارخانه به صورت پایلوت با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات در سال و در مساحتی حدود پنج هزار مترمربع راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

محمدصالح جوکار در جریان دیدار با معاون وزیر نیرو همزمان با دیماه سال جاری اظهار کرد: در بحث تولید برق و توسعه نیروگاه‌ها در دولت قبل واقعاً کم‌کاری صورت گرفت و با وجودی که در برنامه ششم توسعه کشور این موضوع دیده شده بود محقق نشد در تابستان امسال شرایط بسیار سختی برای مردم، واحدهای صنعتی و تولیدی و شرکت‌های تولید و توزیع برق را داشتیم و اعتراض‌های بسیار جدی به این موضوع صورت گرفت.

حمایت‌ها چنان قوی نبوده است
نماینده یزد با بیان اینکه در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر، سیاست حمایتی چندان قوی نبوده است، خاطرنشان کرد: یزد این توانمندی و ظرفیت را دارد که اگر دولت پشتیبانی لازم را داشته باشد اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

در بحث تولید برق و توسعه نیروگاه‌ها در دولت قبل واقعاً کم‌کاری صورت گرفت و با وجودی که در برنامه ششم توسعه کشور این موضوع دیده شده بود محقق نشد

جوکار با بیان اینکه رئیس جمهور در سفر خود به یزد و در بازدید از مزرعه تولید انرژی خورشیدی، تاکید زیادی بر این داشت که یزد باید نمونه و الگو در حوزه انرژی تجدیدپذیر کشور باشد، یادآور شد: در این بخش سرمایه‌گذاران زیادی در یزد آمادگی فعالیت دارند ولی در حوزه جذب سرمایه‌گذار باید یک راستی‌آزمایی جدی صورت گیرد لذا اگر ما بخواهیم یزد را در آینده به قطب تولید انرژی خورشیدی کشور تبدیل کنیم ناگزیر هستیم کارخانه تولید پنل‌ها و تجهیزات انرژی خورشیدی را در این استان داشته باشیم.

هدفگذاری برای رسیدن به ظرفیت ۱۵ برابری تولید انرژی خورشیدی
گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد که در مهرماه امسال مجموع نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان به عدد ۹۰۴.۰۷ مگاوات رسیده که سهم نیروگاه های خورشیدی ۴۵۵.۵ مگاوات برق بوده که بسیار کم است.

ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در ایران با استفاده از پنل های خورشیدی، قدمتی حدود ۳۰ ساله دارد و ساخت اولین پروژه خورشیدی ایران در سال ۱۳۷۵در طالقان آغاز و در سال ۱۳۸۴ با ظرفیت ۳۰ کیلو وات، شامل ۶۸۴ پنل خورشیدی ۴۵ واتی به بهره برداری رسید که ساخت شرکت فیبر نوری ایران بوده است.

طی ۲۶ سال از بهره برداری از اولین نیروگاه خورشیدی در ایران تاکنون ۴۵۵ مگاوات انرژی خورشیدی در کشور تولید شده و حالا قرار است با برنامه‌های بلندمدت وزارت نیرو تا سال ۲۰۳۰(هشت سال آینده) به تولید هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی(بیش از ۱۵ برابر تولید فعلی و سالانه ۸۷۵ مگاوات و به قولی سالی حدود دو برابر تولید فعلی کشور) برسیم که آماری آرمانی است؛ با این حال امیدواریم به آن برسیم البته با قولی که فاطمی، استاندار دولت سیزدهم داده امیدواریم تا یزد بتواند دو هزار مگاوات از هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات تولیدی انرژی خورشیدی(۳۷.۵ درصد) هدف گذاری شده را محقق سازد و مابقی سهم سایر استان‌ها خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۲٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      1 0
      من خودم از کارکنان برق یزد هستم .متاسفانه همکاران ما در حوزه نیروگاههای دی جی و خورشیدی در برق منطقه ای یزد بسیار ضعیف و بعضا کارشکن و مخالف توسعه نیروگاه بوده و هستند .انشااله این موضوع از طرف مدیربت های استانی و بالادستی حمایت و تغییر کند.