۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
سند دار شدن اراضی کشاورزی دهه فجر کلید می خورد| هزینه ای به کشاورزان تحمیل نمی شود
رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با بازار؛

سند دار شدن اراضی کشاورزی دهه فجر کلید می خورد| هزینه ای به کشاورزان تحمیل نمی شود

پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه سند دار شدن اراضی کشاورزی دهه فجر کلید می خورد، می افزاید: این اقدام هیچ هزینه ای برای کشاورزان ندارد و وزارت جهاد کشاورزی هزینه ها را تقبل کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از مسائل مطرح در صنعت کشاورزی کشور بحث سند دار نبودن اراضی کشاورزی است و سال ها است دولت های مختلف در خصوص سند دار کردن اراضی برنامه هایی ارائه می دهند اما تا به حال این امر محقق نشده است. به طوری که بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی سازمان اراضی کشور از سال ۱۳۳۴ تا به امروز حدود ۴ درصد از اراضی کشاورزی دارای سند هستند. سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز اخیرا اذعان داشته است که سنددار شدن اراضی کشاورزی محوری ترین و اولویت نخست برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است و به زودی استارت آن زده خواهد شد. ساداتی نژاد همچنین تاکید کرده است با سنددار شدن اراضی کشاورزی، الگوی کشت معنی پیدا می‌کند و تجمیع اراضی نیز امکان‌پذیر خواهد شد. با این وجود به گفته کارشناسان، سند دار شدن اراضی کشاورزی نیازمند فراهم شدن یکسری زیرساخت ها است.

در صورت سند دار شدن اراضی و باغات، کشاورز به راحتی قادر است برای گرفتن تسهیلات جهت خرید تراکتور و دیگر تجهیزات از آن به عنوان وثیقه استفاده کند

سنددار شدن اراضی کشاورزی؛ راهی برای تسهیل دریافت تسهیلات بانکی کشاورزان
قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی در خصوص مزایای سند دار شدن اراضی کشاورزی برای کشاورز به خبرنگار بازار می گوید: مساله اساسی اینجا است که سند دار بودن اراضی کشاورزی منافع بسیاری را به طور خاص برای کشاورزان خواهد داشت به طوری که به عنوان مثال الان کشاورزان به هر مرجعی که برای گرفتن تسهیلات مراجعه می کند، وقتی زمین زراعی فاقد سند است کشاورز به اجبار برای گرفتن تسهیلات باید از سند دیگری به عنوان ضمانت استفاده کند.

پیشه ور ادامه می دهد: این در حالی است که در صورت سند دار شدن اراضی و باغات، کشاورز به راحتی قادر است برای گرفتن تسهیلات جهت خرید تراکتور و دیگر تجهیزات از آن به عنوان وثیقه استفاده کند.

او خاطر نشان می کند: در این که زمینی که کشاورز روی آن کار می‌کند باید دارای سند باشد شکی نیست و لذا اگر این دولت همت کند و یک بار برای همیشه اراضی را سند دار کند تا پایان عمر نیاز به هیچگونه دوباره کاری وجود ندارد.

برای ثبت اسناد بحث حدود اربعه مطرح است اما در اراضی کشاورزی مرز مشخص است و آن طور که باید حدود و ثغور مشخص نیست

مشخص نبودن حدود و ثغور دلیل اصلی سند دار نشدن اراضی کشاورزی کشور است
رئیس نظام صنفی کشاورزی در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال این اتفاق نیفتاده است و اصلی‌ترین موانع پیش رو چه مواردی است، می گوید: همانطور که می دانید برای ثبت بحث حدود اربعه مطرح است و به عنوان مثال برای منازل مسکونی و ملک حدود و ثغور آن مشخص است اما در اراضی کشاورزی مرز مشخص است و آن طور که باید حدود و ثغور مشخص نیست.

او ادامه می دهد: با این وجود خوشبختانه با دستگاه ها و امکاناتی که الان به وجود آمده به راحتی می‌توانند حدود و ثغور اراضی کشاورزی را مشخص کنند. به طوری که با تجهیزات نقشه برداری (UTM) فعلی در واحد سانتی متر هم می توانند حدود اراضی را برای کشاورزی مشخص کند.

پیشه ور در پاسخ به این سوال که اجرای سنددار کردن اراضی برای کشاورزان اجباری است یا خیر و آیا هزینه ای بر آنها تحمیل می شود یا نه، می گوید: کاملا اختیاری است اما هزینه آن را وزارت کشاورزی متقبل می کند و کشاورز فقط بایستی درخواست بدهد و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سیستم قرار دهد تا این کار انجام شود.

سنددار شدن اراضی کشاورزی تا پایان دولت سیزدهم به اتمام می رسد
او همچنین در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی سند دار کردن اراضی کشاورزی به اتمام می رسد، می گوید: بر اساس آنچه به ما گفته شده دهه فجر امسال کلید آن زده می شود و در ابتدا در یک استان به عنوان پایلوت انجام می شود و تا پایان سال دولت جدید تمام اراضی سند دار خواهد شد.

پیشه ور اذعان می دارد: البته پیش از این در سال ۱۳۹۹ نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یک قرارداد با امور اراضی استان مازندران بسته بود و این استان به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده بود برای استارت زدن سنددار کردن اراضی اما امور اراضی این استان به خوبی با ما همکاری نکرد و لذا این امر محقق نشد.

او ادامه می دهد: با این وجود اطلاعات مربوط به این استان که بر اساس نقشه یو تی ام (UTM)است در نظام صنفی کشاورزی موجود است و ما نیز می توانیم ورود کنیم و بر اساس این اطلاعات و آماری که داریم با امور اراضی همکاری کنیم که زودتر برای این اراضی که اطلاعات شان بارگذاری شده است سند صادر شود.

اجرای این امر مستلزم یک همکاری چند جانبه بین نظام صنفی کشاورزی، امور اراضی، سازمان جنگل ها و چند ارگان دیگر است

موفقیت در سند دار شدن اراضی کشاورزی مستلزم همکاری چندجانبه سازمان های مربوطه است| اراضی سند دار پس از تقسیم شدن به قطعات کوچکتر باز هم سندیت دارد
رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور همچنین در خصوص زیرساختهای لازم برای اجرای طرح سند دارد شدن اراضی کشاورزی می گوید: قطعا اجرای این امر مستلزم یک همکاری چند جانبه بین نظام صنفی کشاورزی، امور اراضی، سازمان جنگل ها و چند ارگان دیگر است.

یکی از مسائلی که در کشاورزی کشور همیشه بحث برانگیز بوده است، تقسیم شدن اراضی کشاورزی بین وراث است که باعث قطعه قطعه شدن اراضی می شود و این امر مشکلات بسیاری با خود به همراه دارد. از جمله اینکه استفاده از برخی تجهیزات نوین آبیاری در اراضی با قطعات کوچک تقریبا غیرممکن می شود. حال با مطرح شدن بحث سند دارد کردن اراضی کشاورزی این مساله مطرح می شود که اگر زمینی سنددار شود و پس از آن به هر دلیل به قطعت کوچک تقسیم شود، وضعیت سند زمین به چه صورت می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در این خصوص می گوید: قطعا اگر زمین مورد نظر تغییر کابری پیدا نکند هیچ مشکلی برای آن به وجود نمی آید و برای کلیت زمین یک سند صادر می شود و هیچ تغییری در مالکیت آن رخ نمی دهد.

او می افزاید: یکی از مشکلات و معضلاتی که در خصوص تغییر کاربری زمین های کشاورزی در کشور داریم بحث قانونی مسئله است که باعث می شود اراضی کشاورزی به راحتی بین وراث تقسیم شود و کاملا هم قانونی است لذا شاهد تغییر کاربری های بسیاری هستیم. در حالی که به عنوان مثال در مورد کارخانه و کامیون چنین مشکلی وجود ندارد و ماهیت آن پس از تقسیم شدن ارث هم تغییر نمی کند.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      1 0
      سند مفروز باید بدین تا بشه از سند استفاده کرد برای گرفت ن تسهیلات در غیر اینصورت سند نداشته باشه یا داشته باشه که فرقی نمیکنه