۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
رقابت تسلا، فولکس واگن و بی وای دی در مصرف باتری لیتیومی
بازار گزارش می دهد

رقابت تسلا، فولکس واگن و بی وای دی در مصرف باتری لیتیومی

سال میلادی ۲۰۲۱ شرکت خودرو سازی تسلا توانست به عنوان نخستین خودرو ساز با ارزش جهان در محصولات الکتریکی به ارزش مالی یک تریلیون دلار دست یابد.

بازار؛ گروه خودرو: سال میلادی گذشته شرکت خودرو سازی تسلا به عنوان نخستین خودرو ساز با ارزش جهان در محصولات الکتریکی با ارزش مالی یک تریلیون دلار تبدیل شد. این ارزش مالی نسبت به ۱۰ رقیب آن بیشتر است. اما به رغم میلیاردها دلار هزینه برای توسعه که به تازگی آن را تسلا تصویب کرده و وعده توسعه پروژه های بیشتر برای تولید محصولات الکتریکی که نیازمند میلیاردها دلار هزینه دیگر است، سبب شده برند تسلا نسبت به سایر خودرو سازان الکتریکی با ارزش تر شود.

البته تمام توسعه مذکور مربوط به خودرو و وسایل نقلیه نیست، بلکه سال گذشته این شرکت مستقر در تگزاس پنجمین محصول تمام الکتریکی خود را در نمایشگاه خودرو سال گذشته معرفی کرد که مدل تی نام دارد. مدلی که از نظر انرژی الکتریکی دارای بیشترین کاربرد و عملکرد است.

این احتمال وجود دارد که لینگ هانوگوانگ مینی که یک خودرو الکتریکی سایز کوچک با قیمت ۵ هزار دلار است، بتواند ۱۰ برابر بیشتر از تسلا مدل ۳ به فروش برسد و مقام پر فروش ترین خودرو برقی جهان را از آن خود کند

رقابت محصولات تسلا با خودرو کوچک ۵ هزار دلاری
با وجود طراحی، تولید و عرضه این احتمال وجود دارد که لینگ هانوگوانگ مینی که یک خودرو الکتریکی سایز کوچک با قیمت ۵ هزار دلار است، بتواند ۱۰ برابر بیشتر از تسلا مدل ۳ به فروش برسد و مقام پر فروش ترین خودرو برقی جهان را از آن خود کند. تسلا مدل ۳ نه تنها در چین و بازار آسیا چالش با فروش خواهد داشت، بلکه در اروپا نیز رقابت تنگاتنگی با رنو زوئی دارد. رقابتی که تنها فروش یک دستگاه خودرو میان آن ها فاصله انداخته است.

تسلط تسلا به صنعت باتری بسیار محسوس تر از سایر تولیدکنندگان است، این خودرو ساز آمریکایی سالا گذشته بیش از یک چهارم کل باتری های موجود در خودروهای سواری که راهی بازار و جاده ها شده بودند را از نظر تولید به خود اختصاص داده بود.

همچنین از نظر کیلووات دو برابر بیشتر از رقیب اصلی خود یعنی فولکس واگن باتری برای تمام محصولاتش استفاده کرده بود. در حقیقت سال میلادی گذشته مدل ۳ این خودرو ساز آمریکایی به اندازه تمام محصولات الکتریکی فولکس واگن، پورشه، آئودی و اشکودا در آلمان، اف ای دبیلو و سایک در چین باتری مصرف و تولید کرده است.

تسلا در برابر دومین خودرو ساز الکتریکی بزرگ جهان یعنی بی وای دی همچنان در بازار پیشتاز است. این پیشتازی در حقیقیت به لطف عرضه قابل توجه باتری در آمریکا طی سال گذشته برای محصولات تولید یل مونتاژ در آن کشور به دست آمده است، در حقیقت شرکت ال اف پی نسبت به بی وای دی باتری بیشتری به صنعت خودرو تحویل داد. این شرکت در توسعه باتری بدون نیاز به کبالت و نیکل فناوری بهتری داشته و از نظر تولید پیشرو است.

بی وای دی با حمایت وارن بافت از طریق سهام ۲۱ درصدی، در شرکت ال اف پی حضور یافته و قول داده است که از فناوری بین شرکت ها در تمام تولیدات استفاده کند. این شرکت بی وای دی در سال گذشته میلادی توانست بیشتر از ۸۰ درصد نیاز مشتریان خود در جهان را تامین کند.

تسلا ۲۷ درصد از کل نیکل باتری های جهان را در محصولات خود استفاده کرده، این درحالی است که شرکت ال اف پی یک چهارم کل این مقدار را برای محصولات فروخته شده خود در سال گذشته استفاده کرده است

مصرف ۲۷ درصد از کل نیکل دنیا توسط تسلا
در خصوص استفاده از فلزات گرانبهای باتری، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا حق دارد که نگران مصرف بیش از حد نیکل باشد. تسلا ۲۷ درصد از کل نیکل باتری های جهان را در محصولات خود استفاده کرده، این درحالی است که شرکت ال اف پی یک چهارم کل این مقدار را برای محصولات فروخته شده خود در سال گذشته استفاده کرده است. تسلا هنوز در آمریکا شمالی خودروهای مجهز به باتری ال اف پی را عرضه نمی کند.

فولکس واگن به رغم فروش نیمی از خودروهای خود مجهز به باتری بی وای دی نسبت به تسلا و به لطف ال اف پی از کبالت بیشتری در محصولات اش استفاده کرده است. این مورد تا حد زیادی به دلیل خودروهای با کارایی بالا مانند پورشه تایکان و آئودی ای-ترون مربوط می شود. این خودروها دارای باتری مجهز به نیکل هستند که می تواند تا ۲۰ درصد مصرف این فلز را در ساختار خود افزایش دهد.

با توجه به اینکه داده های ارائه شده به عنوان ظرفیت باتری هوشمند و ردیاب فلزات باتری برای خودروهای تمام الکتریکی و هیبریدی در ۱۰۰ کشور دنیا منابعی شناسایی شده، ظرفیت تامین سلول باتری و ساختار شیمیایی آن ها را افزایش خواهد داد. توجه کنید در این گزارش فقط خودروهای تمام الکتریکی مورد هدف بوده است و محصولات هیبریدی و پلاگین هیبرید شرکت های فولکس واگن و بی وای دی مورد هدف نیست.

علاوه بر این موضوع تعداد باتری های موجود در خطوط تولید، نمایندگی ها یا زنجیره تامین در این داده درج و مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین فقط خودروهای که در خیابان ها وجود دارند یا باتری های که در حال تولید هستند برای محصولات، مورد اطلاعات این گزارش قرار نگرفته است.

کد خبر: ۱۳۲٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha