۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
یارانه دولتی عامل فساد و تفرقه در صنعت ماکارونی| قیمت گذاری دستوری مانع اداره صنعت ماکارونی است
مدیرعامل شرکت مانتا «ماکارونی سمیرا» در گفتگو با بازار:

یارانه دولتی عامل فساد و تفرقه در صنعت ماکارونی| قیمت گذاری دستوری مانع اداره صنعت ماکارونی است

کرج- مدیر عامل شرکت صنایع غذایی مانتا «ماکارونی سمیرا» با تاکید بر اینکه در یارانه فساد وجود دارد، گفت: برخی که از یارانه دولتی استفاده کردند موجب چالش و تفرقه در صنعت ماکارونی شده اند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت صنایع غذایی مانتا «ماکارونی سمیرا» با بیان اینکه در یارانه فساد وجود دارد، گفت: ما به دولت گفتیم یارانه نمی خواهیم اما قیمت گذاری روی ماکارونی درست انجام شود، ولی در این بین برخی که از دولت یارانه گرفتند در این صنعت باعث چالش و تفرقه شده اند.

نوری نسب اظهار کرد: طبق گفته و ابلاغ دولت از جنوب گندم با کیفیت برای تولید محصول خوب به قیمت پنج هزار تومان خریداری کردیم که در نهایت با مبلغ شش هزار تومان وارد کرج شد.

وی با تاکید بر اینکه دادن یارانه در صنعت ماکارونی فسادزاست، افزود: ما به دولت گفتیم یارانه نمی خواهیم، اما برخی همکاران گندم یارانه‌ای گرفتند.

قیمت ماکارونی از ۱۶ ماه پیش با وجود افزایش هزینه ها، هیچ تغییری نداشته است
نوری نسب با اشاره به اینکه قیمت تمام شده در این شرایط برای تولید ما افزایش یافته است، افزود: در تولید ماکارونی ۵۵ درصد هزینه ها مربوط به گندم و ۴۵ درصد مابقی نظیر دستمزد، تلفن، کارتن، ملزومات و قطعات یدکی است و با وجود افزایش بی رویه این هزینه ها، قیمت ماکارونی از ۱۶ ماه پیش تغییری نداشته است.

وی ادامه داد: من برای خرید یک قطعه یدکی از ایتالیا سه بار خرید کردم اما به دلیل تحریم ها هیچ کدام به دستم نرسید، یکبار از ترکیه برگشت خورد. از طریق مسافر هم اجازه ورود ندادند و در نهایت بعد از اینکه حدود ۱۵ روز خطم خوابید با سختی و مکافات با کمک کارشناسان ایرانی توانستیم تعمیر کنیم.در کل برای تامین قطعات با چالش مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت مانتا با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ درصد سود، بابت وام به بانک پرداخت می کند، گفت: ما به حرف دولت و مسئولین گندم خریدیم اما اکنون که با مشکل مواجه هستیم و باید این مسئولین جوابگو باشند، با ما همکاری نمی شود و در حقیقت یک بازار آشفته ای به وجود آمده که هر کدام از همکاران یک ساز می زنند و نمی‌دانند چکار کنند.

نوری نسب افزود: به دفتر هر کدام از مسئولان هم مراجعه کردیم با وجود وعده هایی که دادند اما هیچ کدام کاری نکردند.

فقط هزینه حمل بار ۳ برابر شده است
وی با بیان اینکه چند روز قبل برای پیگیری مشکل به دفتر آقای تابش مراجعه کرده است، گفت: ایشان هم درخواست صورت حساب مالی شرکت را دارند در حالیکه صورت های مالی ما برای سال ۹۹ هست و الان در سال ۱۴۰۰ و با هزینه های چند برابری مواجه هستیم.

نوری نسب تاکید کرد: اگر ما مشمول قیمت گذاری هستیم صورت مالی نمی خواهد، فاکتور هست که همه موارد را داریم. اما بازهم موافقت کردیم که اگر صورتحساب ببریم قیمت ها درست می شود؟ و جواب این بود که باید به ستاد تنظیم بازار فرستاده شود. خب مشخص است که قرار نیست کار انجام شود و فقط هر روز گرفتاری تولید کننده بیشتر می شود.

قیمت های ما قیمت ۱۶ ماه پیش است که در حال حاضر تولید برایمان صرفه اقتصادی ندارد، در بحث حمل کالا «چه گندم از جنوب و چه ارسال کالا برای خریدار» از سال گذشته تاکنون حدود ۴ برابر افزایش داشته که این بار به هزینه های ما اضافه شده است

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر سخت دچار چالش شده ایم و نمی دانیم به چه قیمت بفروشیم و چکار کنیم، افزود: قیمت های ما قیمت ۱۶ ماه پیش است که در حال حاضر تولید برایمان صرفه اقتصادی ندارد. در بحث حمل کالا چه گندم از جنوب و چه ارسال کالا برای خریدار از سال گذشته تاکنون حدود ۴ برابر افزایش داشته که این بار به هزینه های ما اضافه شده است.

با قیمت های دستوری روی ماکارونی نمی توان این صنعت را اداره کرد
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت صنایع غذایی مانتا (ماکارونی سمیرا )تاکید کرد: با قیمت های دستوری روی ماکارونی نمی توان این صنعت را اداره کرد و تولیدکنندگان روز به روز بیشتر آسیب می بینند.

نوری نسب گفت: به عنوان مثال ما برای پوشش ماکارونی از محصولات پتروشیمی استفاده می کنیم که تولید ایران است و کارخانجات دیگر آن را تبدیل می کنند و ما آن را مصرف می کنیم. این کالا در کشور تولید می شود اما با قیمت جهانی خریداری می کنیم. متاسفانه زمانیکه ما برای خرید این کالا مراجعه می کنیم و قرارداد بسته می شود، فروشنده با یک قیمت قرارداد می بندد اما تاکید می کند روز تحویل با قیمت همان روز حساب خواهد کرد. یعنی با قیمت افزایش دلار با خریدار محاسبه می کند، چندین بار هم از مسئولان خواستیم به این موضوع توجه کنند.

کالایی که داخل کشور تولید می شود چرا باید با قیمت جهانی به تولیدکننده فروخته شود از سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده به عنوان متولی هم هیچ گونه حمایتی ندیدیم، با وجود تیتر حمایت از تولید کننده در این سازمان، هیج برنامه و حمایتی برای اجرای آن ندارد

مدیرعامل شرکت مانتا گفت: کالایی که داخل کشور تولید می شود چرا باید با قیمت جهانی به تولیدکننده فروخته شود. از سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده به عنوان متولی هم هیچ گونه حمایتی ندیدیم. با وجود تیتر حمایت از تولید کننده در این سازمان، هیج برنامه و حمایتی برای اجرای آن ندارد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۶ ماه گذشته ماکارونی تغییر قیمتی نداشته افزود: به گفته آقای تابش، دولت اعلام کرده هیچ افزایش قیمتی نباید داشته باشیم. ما هم مطیع و خواهان همین هستیم اما روی همه کالاها نظارت شود و در واقع هیچ کالایی گران نشود. در شرایطی که ما افزایش قیمت نداریم دستمزد و کالاهای دیگر هم گران نشود.

من ۴۴ است که در این صنعت مشغولم اما الان باید بگویم که نمی دانم باید حرف بزنم یا حرف نزنم. در سال مانع زدایی که تاکید مقام معظم رهبری است، باید مشوق باشم یا مانع؟ وقتی می خواهم حرف بزنم هم مانع می شوند.

وی اظهار کرد: اقتصاد حساب، معامله و فکر است و با قیمت گذاری دستوری، و آیا بشود یا نشود کار درست نمی شود و در این شرایط تولید کنندگان و اقتصاد کشور روز به روز بیشتر لطمه می بینند.

کد خبر: ۱۳۲٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha