۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
کارگران افغان جای کارگران ایرانی| درآمد در اسنپ و پیک موتوری بالاتر از کار در واحدهای تولیدی
«بازار» گزارش می دهد

کارگران افغان جای کارگران ایرانی| درآمد در اسنپ و پیک موتوری بالاتر از کار در واحدهای تولیدی

پایین بودن نرخ دستمزد کارگران موجب شده که بسیاری کارکردن در اسنپ و پیک موتوری را به واحدهای تولیدی و صنعتی ترجیح دهند. فعالین اقتصادی حالا می خواهند که دولت اجازه دهد از نیروی افغانستانی استفاده کنند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: کارگر ساده در ایران نایاب شده است. فعالین اقتصادی می گویند که بسیاری از مردم ترجیح می دهند که راننده اسنپ باشند یا در پیک موتوری کار کنند اما در واحدهای صنعتی و تولیدی کار نکنند چرا درآمدی بیشتری می توانند به دست بیاورند. دست فروشان هم این روزها بیشتر از کارگران درآمد دارند.

هرویک یاریجانیان، عضو پارلمان بخش خصوصی تهران در نشست ماهانه هییت نمایندگان اتاق بازرگانی در اینباره گفته بود: چنانچه ۳۰ درصد هم به حقوق سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ اضافه شود، باز هم کسی کارهای غیررسمی حتی دست‌فروشی را رها نمی‌کند تا به کارخانه بیاید و پای دستگاه بایستد.

بر اساس مصوبه دولت یک کارگر ساده ماهانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معادل ۱۳۵ دلار (با فرض دلار ۲۸ هزار تومانی) حقوق باید بگیرد. این حقوق در شرایطی تعیین شده که گزارش منتشر شده خط فقر در کشور را ۱۰ میلیون تومان اعلام می کند. اختلاف بالای حداقل حقوق مصوب و البته هزینه های یک خانوار موجب شده که کمتر کسی حاضر به کارکردن در بخش مولد اقتصاد باشد.

البته فرامز توفیقی رییس کمیته دستمزد شورای عالی کار بخش خصوصی را در مشکل پیش آمده بی تقصیر نمی داند و تاکید می کند که این بلایی است که کارفرمای بزرگ یعنی دولت و کارفرمایان کوچک سر اقتصاد ایران آورده اند.

او در ادامه به بازار گفت: باید آنقدر به گارگر حقوق بدهید که بتواند کارگر به دنیا بیاورد. به دلیل سرکوب نرخ دستمزد در سال های گذشته امروز نه تنها با کمبود کارگر متخصص مواجه هستیم بلکه کارگر ساده هم دیگر به راحتی پیدا نمی شود.

چنانچه ۳۰ درصد هم به حقوق سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ اضافه شود، باز هم کسی کارهای غیررسمی حتی دست‌فروشی را رها نمی‌کند تا به کارخانه بیاید و پای دستگاه بایستد. پیک موتوری رستوران‌ها و فست‌فودها و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی درآمدهایی کسب ‌می‌کنند که قابل مقایسه با کارگران واحدهای تولیدی نیست

نه کار هست نه کارگر
در حالی نیروی کارگر در واحدهای تولید نایاب شده که آمارها از رشد نرخ بیکاری در کشور حکایت می کند.

براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار از تحولات بازار کار در تابستان ۱۴۰۰، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر به ۹.۶ درصد از جمعیت فعال رسیده است و این نرخ، ۰.۱ درصد افزایش را نسبت به تابستان سال ۹۹ نشان می دهد. در تابستان ۱۴۰۰ نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۰.۷ درصد کاهش یافته است و این گویای ادامه روند دلسردی جویندگان کار در بازار کار است. جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۳۷ هزار نفر کاهش یافته است. در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ ساله، نرخ بیکاری به ۲۵.۷ درصد رسیده است که این رقم، افزایش ۲.۶ درصدی را نسبت به تابستان سال ۹۹ نشان می دهد.

هم چنین در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نرخ بیکاری ۱۷.۶ درصد بوده است که ۰.۷ درصد نسبت به عملکرد تابستان سال گذشته، بیشتر است. بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠٠، ٩,٥ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٦.٥ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

در حالی فعالین بخش خصوصی خواهان قانونی شدن استفاده از نیروی کار افغان در واحدهای تولیدی هستند که فعالین کارگری معتقدند اجرای این پیشنهاد تبعات زیادی خواهد داشت و اتفاقا دود آن بیشتر از همه به چشم کارفرمایان خواهد رفت

صدور مجوز موقت کار برای افغان ها
فعالین بخش خصوصی حالا برای مقابله با این کمبود خواهان به کار گیری نیروهای افغان در واحدهای تولیدی هستند.
هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید: کسی با حقوق تعیین شده وزارت کار حتی بالاتر از آن، دیگر کار نمی‌کند و مدیران واحدهای تولیدی با چراغ در تاریکی فضای کسب‌وکار دنبال کارگران افغانستانی هستند؛ چرا که نیروی کار ایرانی نیست. پیک موتوری رستوران‌ها و فست‌فودها و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی درآمدهایی کسب ‌می‌کنند که قابل مقایسه با کارگران واحدهای تولیدی نیست.

او گفت: من به دلیل مسوولیت‌هایی که دارم هر روز نامه‌های متعددی از سوی همکاران به دستم ‌می‌رسد که چرا قوانینی تصویب نمی‌شود که بتوانیم از نیروی کار خارجی استفاده کنیم. با اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد و نیروی کاری که از آن کشور خارج شد یکی از گزینه‌های تامین نیرو برای واحدهای تولیدی، آنها هستند. استخدام آنها هم در شرایط فعلی و قوانین موجود تقریبا غیرممکن است. پیشنهادی که وجود دارد این است که با شناسایی و ثبت‌نام کارگران افغانستانی و طی مراحل قانونی و امنیتی و دریافت مبالغی برای اقامت در ایران، مجوز کار به طور موقت به آنان داده شود و در سامانه‌ای این افراد به کارخانجات متقاضی معرفی شوند.

رییس کمیته دستمزد شورای عالی کار اما مخالف این پیشنهاد است و معتقد است اجرای آن تبعات ویران کننده ای را در پی خواهد داشت.
او با بیان اینکه به کارگیری اتباع بیگانه غیر قانونی است، گفت: به طور قطع فعالین بخش خصوصی این پیشنهاد را به عنوان اهرم فشاری بری کاهش قدرت چانه زنی نمایندگان کارگری در جلسات شورای عالی کار مطرح می کنند. اگر واقعا اینطور باشد فرآیند کار آسیب خواهد دید.

او ادامه داد: فرآیند کار بیرک چادر خانواده ایرانی است. اگر بیرک برداشته شود خانواده فروخواهد ریخت. این پیشنهاد تبعات اجتماعی اخلاقی و امنیتی ویران گری را خواهد داشت و البته که دود این آسیب ها بیشتر از همه به چشم کارفرمایان خواهد رفت.

راغفر: در سال ۹۹ سهم دستمزد در GDP ایران به کمتر از ۴ درصد رسیده؛ در حالی که این نرخ در استرالیا، اسپانیا و روسیه حدود ۱۰ درصد، در دانمارک، نروژ، بلژیک و فرانسه هم ۱۶ درصد بوده است

سهم دستمزد در GDP به کمتر از ۴ درصد رسید
آمار مهاجرت کارگران ایرانی به کشورهایی همچون امارات، عراق و ترکیه هر روز در حال افزایش است. براساس آخرین آمارها، حدود ۳۵ هزار کارگر ایرانی مهاجر در عراق کار می‌کنند. بیشتر اینها از استان‌های غربی و به‌طور مشخص از شهر مریوان به عراق مهاجرت می‌کنند.

«حسین راغفر» استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا پیش تر گفته بود در سال ۹۹ سهم دستمزد در GDP ایران به کمتر از ۴ درصد رسیده است؛ در حالی که این نرخ در استرالیا، اسپانیا و روسیه حدود ۱۰ درصد، در دانمارک، نروژ، بلژیک و فرانسه هم ۱۶ درصد بوده است. به همین جهت دستمزد در ساحتِ ارزشگذاری اقتصادی، فروکاسته شده است؛ سیاستی که موجب شده ایرانی‌ها به مهاجرت به اقتصادهای پرداخت کننده‌ی نرخ‌های بالاتر دستمزد و تورم نزدیک به صفر، متمایل شوند.

آلمان و هلند از جمله کشورهایی هستند که ایرانی های زیادی به آنجا مهاجرت می کنند. در حال حاضر نرخ تورم در آلمان حدود ۴ درصد و در هلند حدود ۱.۵ درصد است. نرخ دستمزد (حداقل دستمزد ملی) در آلمان در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶۰۰ یورو، است؛ رقمی معادل حدود ۱۹۰۰ دلار در ماه است اما متوسط دستمزدها ۲ برابر این میزان است و به حدود ۴ هزار یورو در ماه می‌رسد. جالب است که بدانید کمترین حقوق در اتحادیه اروپا مربوط به کارگران بلغارستانی است؛ ۵.۵ یوروی به ازای هر ساعت کار. در مقابل کارگران دانمارکی بیشترین دستمزد را می گیرند. آنها برای هر ساعت کار، مبلغ ۴۵.۸ یورو معادل ۵۱.۴۷ دلار درآمد دارند. حتی شرایط دریافتی کارگران در کشورهای همسایه هم بهتر از ایران است. به عنوان مثال حداقل دریافتی یک کارگر در قطر ۲۷۵ دلار است. کارگران ترک هم ماهانه ۴۲۵۰ لیر دریافتی دارند. حتی کار کردن در عراق هم برای کارگران ایرانی جذاب تر از کار کردن در داخل کشور است. به گفته حمید حسینی دبیر اتاق بازرگانی ایرانی و عراق حداقل حقوق کارگران ایرانی در عراق ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است. اما پایین بودن حقوق تنها مشکل کارگران ایرانی نیست. چرا که هزینه ها در ایران با شیب تندی در حال افزایش بوده و برخی از اجناس حتی تورم بالای ۲۰۰ درصدی را تجربه می کنند.

کد خبر: ۱۳۲٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 17
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      14 9
      کارگر افغانی از ایرانی بیشتر پول میگیره ولی کارهای صنعتی ضعیف هستن زور زدنی ها خوبن کارگر ایرانی هم که دوستان من هستن ولی نه اهله کارن و نه اهل مطالعه و پیشرفت برای همین اسنپ رو دوست دارن
    • علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      19 3
      حیف جوونی من و امثال من که بخاطر این بی تدبیری اینجور گذشت و داره میگذره من ما چند بار به دنیا میومدیم مگه ما چند بار و چند سال زندگی میکنیم؟؟؟
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      38 4
      همه جا شده افقانی زیاد حد اومدن بیمه هم نمیان شما کارفرما ها از خداتونه
    • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      18 1
      فقط اینو کم داشتیم
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      19 3
      همش دروغ من بچه هام دنبال کارمی گردیم نیست
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      28 41
      ما افغان ها ایران را دوست داریم کار برای ما افغان ها در ایران قانونی شود هم برای ما خوب است هم برای اقتصاد ایران
      • سید IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
        9 4
        به جای اینکه حقوق و دستمزد و زیاد کنن دنبال کارگر مفتن
    • حسین IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      24 2
      سلام .کار در اسنپ شغل پر زحمتی هست .کارفرما افغان ها رو دوست دارن چون نه بیمه نه سنوات نه غذا نه سرویس با حقوق کمتر کار بیشتر .و هر وقت بخوان بیرون میکنن بدون هیچ مسعولیتی .
    • Salim DE ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      17 19
      هر که بامش بیش برفش بیشتر ما افغان ها صادق در کار و همچنین مزد کمتر هم داریم و توان کاری نسبت به اکثریت ایرانی ها را داریم در اکثریت کار خانه جات ضرورت به ما دارند حالا هم مشخص شد ایران با توان ما آباد شد
    • Salim DE ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      9 18
      بخواهید یا نه ما هستیم
    • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      21 13
      حقوق و دستمزد کارگر افغانستانی کم ولی با صداقت و حسن اخلاق کار میکنن. چه کسی بهتر از کارگر افغانستانی بهترین تدبیر است
    • حسین سلیمانی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      6 1
      18ساله دارم تویه شرکت باتری سازی کارمیکنم 4شیفت حقوقم 5500...
    • میثم IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      7 3
      من لیسانس کشاورزی گرفتم چون علاقه داشتم کار مناسب پیدا نکردم رفتم کارخانجات واقعا تا سالهای 90 حقوق کفاف زندگی رو میداد ولی سال به سال بدتر شده تا سه سال قبل ما رو اخراج کردن و زدم کار آزاد واقعا دیدم که ول معطل بودم کار آزاد درآمد و وقت بیشتری دارم
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      2 1
      حتما هدفشان کنترل تورم با پایین آوردن حقوق کارگران ایرانی هست. هاهاهاها!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ چون بادنیا مشکل دارن زورشان به کارگرا رسیده
    • سارا IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      7 3
      هر کشوری انسان های خوب وبد دارد و البته کار گران افغانی صادقانه کار می کند
    • زرین امینی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      2 3
      سلام من افغانی هستم شناسنامه نه داریم که از حقمون دفا گونیم 7ماه سوپرمارکت کار کردم ماهی4500.اخرش 3500به من نه دارد انداخت بیرون از سوپرمارکت الانم 6ماه شوده که نه داده
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      3 1
      کدوم کار کدوم تولید فکر کردید ایرانی مفت کار نمیکنه افغانی کار میکنه؟برای اونا که اوضاع بدتر از ایرانیاست