۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
کشاورزی گیلان صنعتی شود| توسعه کشتیرانی در خزر
درخواست نمایندگان گیلان از رئیس جمهور؛

کشاورزی گیلان صنعتی شود| توسعه کشتیرانی در خزر

رشت- فعال شدن کارخانه‌های راکد و تعطیل شده، صنعتی شدن تولیدات کشاورزی، تکمیل پروژه‌های ناتمام، تجهیز شالیکوبی‌ها و توسعه کشتیرانی در خزر از جمله مطالبات نمایندگان گیلان در مجلس از رئیس جمهور بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهرداد چگینی شامگاه جمعه در جلسه شورای اداری با حضور رئیس جمهور با بیان اینکه گیلان در قبل از انقلاب جزو پنج استانی برتر صنعتی کشور بود، اظهار داشت: وجود کارخانه های صنعتی نظیر ایران کوبلین، الکترونیک، پوشش، مجموعه گنجه رودبار، معدن سنگرود، پوشش و غیره نشانه پویایی صنعتی استان بود که به دلیل سیاست های غلط و مدیران ناتوان امروز حتی جزو ۱۵ استانی کشور هم نیست.

وی خواستار فعال شدن صنایع تعطیل شده و راکد و تعریف صنایع جدید در استان شد و گفت: در کشاورزی علی رغم داشتن محصولات متنوع و متعدد نظیر چای و برنج و زیتون و کیوی به دلیل عدم حمایت در صنایع تبدیلی به صورت سنتی تولید می شود و هزینه تمام شده، کشاورزی را غیرصرفه کرده است.

وی بر لزوم حمایت برای صنعتی شدن کشاورزی استان گیلان شد.

حجم سرمایه گذاری سهام عدالت در گیلان ۱۹ هزار میلیارد تومان است
ابراهیم نجفی نماینده آستانه اشرفیه در مجلس حجم سرمایه گذاری شرکت سهام عدالت را در استان ۱۹ هزار میلیارد تومان ذکر کرد وگفت: طبق قانون ۳۰ درصد سرمایه گذاری باید در استان هزینه و صرف شود.

وی افزود: شرکت های بیمه از فروش بیمه نامه دو هزار میلیارد تومان درآمد دارند و فروش اموال مازاد دولتی نیز از دیگر منابعی است که می توان برای تکمیل پروژه های ناتمام استفاده کرد.

وی پیشنهاد داد که سازمان و برنامه و بودجه تکمیل طرح فاضلاب ۱۱ شهرستان استان را مورد بررسی قرار دهد، همچنین با داشتن ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و ۷۰۰ هزار تن تولید برنج و گردش مالی ۳۵ هزار میلیارد تومانی انتظار داریم نسبت به تجهیز شالیکوبی های استان اقدام شود.

نجفی شمار کارخانه های شالیکوبی استان را هرار و ۴۶۰ واحد ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۲۶۰ واحد تجهیز شده است و در صورت تخصیص اعتبار لازم می تواند از ضایعات برنج جلوگیری کرد.

وی شمار صیادان را چهار هزار نفر بیان کرد و گفت: قرار شد ۱۰ درصد سهم بیمه را دولت و ۱۷ درصد را صیادان پرداخت کنند و این قانون سه ماه اجرا شد و اعتبار لازم برای هر سال ۱۹ هزار میلیارد تومان است.

کشتیرانی در خزر توسعه یابد
دنیامالی نماینده انزلی نیز با بیان اینکه دریای خزر پتانسیل زیادی دارد و به هر علتی نتوانستیم از ظرفیت آن نسبت به کشورهای همسایه موفق عمل کنیم، از رئیس جمهور خواست تا نسبت به تعیین نماینده تام الاختیار برای خزر اقدام کند و گفت: خزر و اوراسیا می تواند پتانسیل عظیمی برای استان ایجاد کند.

وی گفت: توسعه کشتیرانی در خزر امری مهمی است زیرا خزر دریای خزر نظامی به شمار می رود و در بخش سوئیف شمار ۵۰ کشتی دولتی در این دریا کافی نیست از این رو توسعه کشتیرانی الزامی است.

دنیا مالی یادآور شد: کاهش ارتفاع آب خزر تهدید کننده است و سدسازی روی رود ولگا سبب کاهش آب خزر شده و نگران کننده است.

اقتصاد روستایی فعال شود
سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در مجلس نیز بر لزوم انتخاب مدیران توانمند در حوزه های مختلف استان تاکید کرد و گفت: طی ۱۰ سال گذشته جمعیت روستایی برعکس شد و رشد جمعیت در استان منفی و نگران کننده شده است از این رو اقتصاد در روستا و تولید را باید حمایت کرد.

وی با بیان اینکه در سال ۶۲ صنعت با مصوبه دولت از دست رفت، گفت: در حوزه صنعت گردشگری پتانسیل های خوبی داریم اما از دریا و جنگل استفاده نمی شود و دولت باید وقت لازم گذارد.

دلخوش با عنوان اینکه در قانون برنامه چهارم مصوب شد ۳۰ درصد گمرکات کاهش یابد، گفت: در کشور ۲۵۰ هزار کانتینر کالا رسوب شده که سبب بروز مشکل برای مردم و سرمایه گذار شده است.

خودکفایی برنج نیازمند اعتبار است
اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز به بیان مشکلات گیلان پرداخت و پسماندها را از جمله مشکلات اساسی این استان خواند و خواستار تشکیل ستاد احیای تالاب انزلی شد
.

وی استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی را اصلی ترین برنامه عنوان کرد و یادآور شد: این امر مستلزم زیرساخت های لازم است.

عباسی ثبت ماسوله را از دیگر برنامه ها ذکر کرد و گفت: برای رسیدن به سه و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی از برنامه های مهم است.

وی گفت: برای خودکفایی برنج برنامه چهار ساله داریم که نیازمند اعتبارات است.

کد خبر: ۱۳۲٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha