۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
ایجاد زیرساخت های لازم برای فعال سازی منطقه اقتصادی سلماس
گزارش خبری؛

ایجاد زیرساخت های لازم برای فعال سازی منطقه اقتصادی سلماس

ارومیه- زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی سلماس، نخستین منطقه ویژه مصوب در آذربایجان غربی بعد از سه دهه فراهم و روند فعال شدن این منطقه تسریع می یابد.

بازار؛ گروه استان ها: منطقه ویژه سلماس، نخستین منطقه ویژه مصوب هیات دولت و مجلس در آذربایجان غربی است که راه اندازی آن در سال های متوالی به علت مشکلات اداری و قانونی به تعویق افتاده و احداث و آغاز به کار آن در این مدت به عنوان یکی از مطالبه های مردم منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته کارشناسان منطقه ویژه اقتصادی سلماس با هدف پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری و تحرک در اقتصاد منطقه‌ای راه اندازی می شود و در سایه آن زمینه انتقال فن آوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات، عبور خارجی و انتقال کالا در منطقه فراهم می شود.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به تصویب هیات وزیران وقت رسید و در دی ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در اوایل دهه ۱۳۹۰ نیز عملیات اجرایی آن به شهرداری سلماس محول شد که با این وجود، اقدام عملی خاصی طی سال های اخیر در این باره انجام نشده است.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به تصویب هیات وزیران وقت رسید و در دی ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در اوایل دهه ۱۳۹۰ نیز عملیات اجرایی آن به شهرداری سلماس محول شد که با این وجود، اقدام عملی خاصی طی سال های اخیر در این باره انجام نشده است

استاندار آذربایجان غربی عصر چهارشنبه در بازدید از آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سلماس گفت: با طی مراحل مقدماتی و استفاده از ظرفیت سرمایه گذار، واحدهای تولیدی می‌توانند در منطقه ویژه اقتصادی سلماس مستقر شوند.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به ظرفیت های منطقه سلماس تصریح کرد: ۲ راهکار اعطای تسهیلات بلاعوض و دعوت از شرکت های بزرگ نظیر ایمیدرو برای تامین زیرساخت های لازم جهت حضور بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی سلماس را پیگیر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه امید داریم تا با تامین زیرساخت های لازم شاهد حضور بخش خصوصی و فعال سازی این منطقه باشیم، بیان کرد: برای ارائه خدمات به سرمایه گذاران متقاضی، نیازمند ساخت ساختمان گمرک و منطقه ویژه اقتصادی هستیم که این امر نیز به اختصاص اعتبار نیاز دارد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: با همراهی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این منطقه ویژه تا پایان سال راه اندازی شده و آماده حضور سرمایه گذاران شود.

وی افزود: این منطقه علاوه بر واقع شدن در آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با سه کشور و نیز شاهراه ارتباطی ایران به اروپا علاوه بر مزیت‌های قانونی سرمایه گذاری، از زیرساخت‌های مناسبی نظیر دسترسی به راه آهن بین المللی ایران و اروپا، برخورداری از شبکه گازرسانی، و دسترسی به جاده‌های بین المللی برخوردار است.

ایجاد زیرساخت های لازم برای فعال سازی منطقه اقتصادی سلماس

سرمایه گذار منطقه ویژه اقتصادی سلماس پای کار آمد
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد از منطقه ویژه اقتصادی سلماس، گفت: این منطقه باید به سرعت از حالت رکود خارج شود.

یعقوب رضازاده افزود: باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت دولت، هر چه سریع‌تر در خصوص احداث ساختمان منطقه ویژه اقتصادی، ساختمان گمرک، انبارها و سیلوها و بازسازی و آسفالت روکش خیابان‌ها و سوله‌ها اقدام شود.

زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلماس هم‌اکنون از نظر برق و گاز تامین شده و در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و او نیز با پرداخت تمامی هزینه‌هایی که تاکنون شده، بقیه برنامه را انجام می‌دهد

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شهرداری سلماس ۸۰ درصد و سایر ادارات ۲۰ درصد در منطقه ویژه اقتصادی سلماس دارای تملک هستند بیان کرد: زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلماس هم‌اکنون از نظر برق و گاز تامین شده و در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و او نیز با پرداخت تمامی هزینه‌هایی که تاکنون شده، بقیه برنامه را انجام می‌دهد.

نماینده مردم سلماس در مجلس ادامه داد: این سرمایه‌گذار منطقه ویژه اقتصادی سلماس داخلی است اما در جنوب و شمال کشور و نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و عمان سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده است.

رضازاده گفت: اگر قرارداد این پروژه بسته شود، سرمایه‌گذار قول مساعد داده که از زمان آغاز پروژه تا طول ۱۸ ماه فصل کاری، این کار را تکمیل کند.

ساختمان گمرک در منطقه ویژه اقتصادی سلماس احداث شود
فرماندار سلماس در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس گفت: با توجه به بازدید دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به سلماس تلاش داریم در فاز اول ۵۰ هکتار از این منطقه تکمیل شده و زمینه حضور سرمایه گذاران در این منطقه فراهم شود.

کاظم غنی زاده با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلماس ۲۶۰ هکتار مساحت دارد که ۱۲۰ هکتار آن، آماده سرمایه گذاری شده است، ادامه داد: فعال سازی این منطقه نیازمند زیرساخت‌های اولیه از جمله احداث ساختمان گمرک هست که اعتبارات این طرح باید تأمین و پرداخت شود.

فعال سازی این منطقه نیازمند زیرساخت‌های اولیه از جمله احداث ساختمان گمرک هست که اعتبارات این طرح باید تأمین و پرداخت شود

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در منطقه، اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی در مساحتی بالغ بر هزار هکتار مصوب شده که تاکنون ۲۶۰ هکتار آن مجوز دریافت کرده است از این میزان ۱۵۰ هکتار بدون معارض آماده سازی شده و زیرساخت‌های لازم در آن فراهم شده است ولی ۵۰ هکتار با معارض مواجه است.

فرماندار سلماس با اشاره جدول گذاری، ۶ کیلومتر فن کشی، فراهم شدن زیرساخت‌های آب و برق و … در این منطقه خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر احداث ساختمان منطقه ویژه اقتصادی و ساختمان گمرک در این منطقه هستیم.

غنی زاده، موقعیت جغرافیایی شهرستان سلماس را بسیار منحصر به فرد دانست و ادامه داد: فاصله نزدیک با مراکز استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، فاصله بسیار کم با راه آهن بین المللی و متصل به خط ریلی ترکیه، وجود ده‌ها کیلومتر مرز با ترکیه و همچنین قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی ایران با ترکیه و اروپا، این شهرستان را بهترین مکان برای سرمایه گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه شهرستان سلماس بین دو شهر مهم استان قرار گرفته و با توجه به دسترسی راحت به شهرستان تبریز از یک سو دسترسی کوتاه به دروازه‌های اروپا ضرورت راه اندازی و عملی شدن منطقه اقتصادی این شهرستان را دوچندان می‌کند، افزود: با حضور مشاور رئیس جمهوری، آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی سلماس مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که در سریع‌ترین زمان ممکن، نیازهای اولیه منطقه اجرایی شود.

ایجاد زیرساخت های لازم برای فعال سازی منطقه اقتصادی سلماس

زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی سلماس توسط شهرداری مهیا شده است
شهردار سلماس نیز با اشاره به اینکه متولی اجرایی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان از سال ۱۳۹۳، شهرداری این شهر شده، گفت: زیرساخت‌های خوبی از سوی این نهاد اجرایی شده که می‌تواند گام نخست و مهمی در اجرای این منطقه باشد.

عبدالله قنبری در جریان بازدید از این منطقه افزود: شهرداری سلماس با توجه به شرایط اقتصادی، تلاش خوبی را در جهت ایجاد زیرساخت ها داشته و در آماده سازی معابر، جداول، خدماتی نظیر گاز ، برق و آبرسانی و پیگیری مسائل زیست محیطی به همراه ۴.۵ کیلومتر حصار کشی برای منطقه موفق بوده است، همچنین شهرداری سلمای در تلاش است تا فیبر نوری را هم به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در منطقه ایجاد کند.

شهردار سلماس با اشاره به اینکه ایجاد ساختمان گمرک و ساختمان اداری از دیگر زیرساخت های مهم منطقه ویژه اقتصادی سلماس است، بیان کرد: تاکنون هنوز بستر لازم در جهت اینکه بتوانیم زمین ها را به متقاضیان سرمایه گذاری واگذار کنیم، محقق نشده است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی یکی از سرمایه گذاران برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی سلماس ادامه داد: امیدواریم با پیگیری استانداری آذربایجان غربی مبنی بر اهلیت سنجی و دریافت موافقت شورای عالی مناطق آزاد و ویژه و همچنین استانداری، گام های بلندتری در راستای فعالیت این منطقه برداشته شود.

وی اظهار کرد: به محض اینکه سرمایه گذار و متولی اصلی منطقه ویژه اقتصادی سلماس، مشخص بشود، حداکثر ظرف ۶ ماه می توانیم میزبان سرمایه گذاران دیگر و آغاز رونق منطقه باشیم.

راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس از اوایل دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفت و از ۱۰ سال گذشته، اقدامات اجرایی آن آغاز شده ولی هنوز به سرانجام مناسبی نرسیده است.

کد خبر: ۱۳۱٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha