۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
اوضاع بازار آهن در روزهای آینده

اوضاع بازار آهن در روزهای آینده

قیمت روزانه آهن آلات که از ابتدای هفته بنای گرانی داشت روز گذشته نیز بدون توجه به هیچ فاکتور مؤثری همچنان به روند خود ادامه داد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روزانه آهن آلات که از ابتدای هفته بنای گرانی داشت روز گذشته نیز بدون توجه به هیچ فاکتور مؤثری همچنان به روند خود ادامه داد و تقریبا می‌توان گفت افزایش قیمت در همه مقاطع فولادی مشاهده شد.

افزایش نرخ آهن درحالی ادامه داشت که بازار ارز به طور نسبی در ثبات بود و قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی باقی ماند. دلار در پایان روز گذشته به قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن
روز گذشته برخلاف تصور و شرایط موجود که تقاضای چندانی برای خرید آهن آلات مشاهده نمی‌شود، بازار آهن همچنان روندی افزایشی داشت به طوری که حتی برخی شرکت‌ها قیمت دوم اعلام کردند و در میانه روز نیز برخی شرکت‌ها دست از فروش کشیدند.

در این میان قیمت روزانه میلگرد که از ابتدای هفته به طور مداوم در حال رشد بود روز گذشته نیز تداوم داشت و تا حدود ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومان رسید، البته تنها چند شرکت تغییر قیمت ندادند و یک شرکت نیز کاهش ۱۰۰ تومانی داشت.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و ... نیز افزایش قیمت را تجربه کردند که این افزایش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات در کانال افزایشی قرار گرفت به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش در قیمت این محصولات مشاهده شد اما برخی شرکت‌ها نیز تغییر قیمت ندادند.

اما قیمت روز تیراهن در مقایسه با سایر مقاطع فولادی تقریبا ثابت بود، گفتنی است تیراهن در بخش کیلوفروشی حدود ۱۰۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات در برخی کارخانه‌ها، ذوب آهن اصفهان قیمت برخی محصولات خود را حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش داد.

به تبعیت از جو غالب بازار آهن قیمت ورق گالوانیزه، ورق سیاه، رنگی و روغنی نیز روندی افزایشی طی کرد به طوری که حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان قیمت این محصولات رشد داشت.

با توجه به آمار معاملات از تالار صنعتی روز گذشته، شمش عرضه شده در بورس کالا در مقایسه با عرضه پیشین حدود ۲/۵ درصد افزایش داشت و به عبارتی از میزان شمش عرضه شده حدود ۹۸/۹ درصد آن مورد معامله قرار گرفت که ظاهرا استقبال از شمش عاملی برای تداوم افزایش قیمت‌ اهن الات در روز گذشته بود.

از طرفی دیگر کاهش قیمت آهن اسفنجی نیز که به سود فولادسازان منتهی می‌شود خود می‌تواند عامل دیگری برای تداوم رشد قیمت مقاطع فولادی در روز گذشته باشد.

گرانی ادامه‌دار آهن آلات
در زمینه افزایش نرخ روز اهن الات از ابتدای هفته و احتمال تداوم آن، حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه آهن و فولاد، اظهار کرد: با انتشار خبر قطعی برق برخی واحدهای فولادی، قیمت مقاطع فولادی نیز با تصور احتمال کاهش تولید رو به افزایش گذاشت و این درحالی است که تقاضای چندانی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود و هنوز بازار در رکود نسبی به سر می‌برد.

وی در ادامه بیان کرد: به دلیل نبود نظم و سامان در سیستم تولید و توزیع محصولات این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که قیمت مقاطع در بورس کالا کاهشی بوده است.

رستگار تصریح کرد: افزایش قیمت در شرایطی که تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در رکود است، توجیه منطقی ندارد و به جای اینکه فروشندگان را عامل گرانی آهن بدانیم لازم است در پی دلیل اصلی آن باشیم.

به گزاش آهن پرایس، با این اوصاف می‌توان گفت در چند صورت احتمال دارد که هفته آتی نیز رشد قیمت مقاطع فولادی استمرار داشته باشد که نخستین عامل آن استقبال از شمش و محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالای هفته آینده است، به طوری که اگر مانند دیروز میزان معاملات بالا باشد ممکن است گرانی‌ها همچنان ادامه‌ داشته باشد.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد ادامه‌دار بودن افزایش قیمت شمش صادراتی ایران در بازارهای جهانی است که اگر توانایی تحریک متقاضی مصرف را داشته باشد، می‌توان احتمال داد رکود حاکم بر خرید روزانه آهن الات تا حدودی شکسته شود.

با توجه به این شرایط می‌توان احتمال داد که تا حدودی بازار از رکود خارج شده و رونق حداقلی به بازار برگرد، د همچنین ممکن است که در روزهای آتی قیمت میلگرد نیز در کف قیمتی ۱۵ هزار تومانی تثبیت شده یا حتی فراتر از این نرخ نیز برود.

اما گفتنی است اگر مذاکرات وین تا پیش از پایان سال به نتایج نسبی برسد و توافقی حاصل شود شرایط تغییر خواهد کرد و آنچه گفته شد منوط به عدم دستیابی به توافقات است زیرا اگر مذاکرات تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ نتایج عملی داشته باشد تأثیرات مثبت آن بر کلیه‌ بازارهای مالی مشهود و ملموس خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha