۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
صادرات بالغ بر ۵ تن خاویار پرورشی ایران در ۲۰۲۱| تامین نقدینگی و خواب ۳ ساله سرمایه؛ اصلی ترین چالش
مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین شیلات در گفتگو با بازار؛

صادرات بالغ بر ۵ تن خاویار پرورشی ایران در ۲۰۲۱| تامین نقدینگی و خواب ۳ ساله سرمایه؛ اصلی ترین چالش

شکوری مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵تن صادرات خاویار پرورشی انجام شده می گوید: اخیرا بازارهای جدیدی مانند فیلیپین و ونزونلا برای این محصول ایجاد شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: مدتها بود که صادرات خاویار پرورشی ایران به اتحادیه اروپا صورت نمی گرفت و به عبارتی اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات این محصول را از ایران اعلام کرده بود. با این وجود اخیرا آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور از رفع ممنوعیت ها و آغاز دوباره صادرات خاویار پرورشی ایران به اتحادیه اروپا خبر داده بود.

مهدی شکوری مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در حقیقت یک منع قانونی ایجاد شده بود در اتحادیه اروپا که برخی از کشورها به دلیل آن منع قانونی اجازه واردات خاویار از ایران را نداشتند. با این وجود در این مدت برخی از کشورها کماکان واردات این محصول را از ایران انجام می‌دادند.

در سال ۲۰۲۱ مجوز خروج حدود پنج هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار از کشور صادر شده که تا به امروز حدود ۵ هزار کیلوگرم آن از کشور خارج شده است

اروپا کماکان بزرگترین بازار هدف خاویار پرورشی ایران است
شکوری در خصوص حجم صادرات خاویار پرورشی در سال ۲۰۲۱ نیز می گوید: مجوز خروج حدود پنج هزار و ۷۰۰ کیلوگرم خاویار از کشور صادر شده است که تا به امروز حدود ۵ هزار کیلوگرم آن از کشور خارج شده که بخشی از آن به کشورهای اروپایی و بخشی دیگر به کشورهای آسیایی بوده است.

او در خصوص اصلی ترین مقاصد صادراتی خاویار پرورشی ایران نیز می گوید: همچنان اروپا بزرگ‌ترین بازار ما است و در کنار آن کشورهای آسیایی و دیگر کشورها هستند.

شکوری ادامه می دهد: البته برخی بازارهای جدید نیز پیدا کرده‌ایم که تا پیش از این در فهرست کشورهای مقصد ما نبودند، مثل کشورهای «فیلیپین و ونزوئلا» که در واقع دستیابی به این بازارهای جدید حاصل تلاش صادرکنندگان ما است.

قیمت هر کیلوگرم خاویار در بازارهای جهانی بیش از ۸۰۰ دلار است

هر کیلوگرم خاویار در بازارهای جهانی با قیمتی بالغ بر ۸۰۰ دلار عرضه می شود
او در خصوص قیمت جهانی خاویار پرورشی نیز می‌گوید: روال به این نحو است که قیمت خاویار ایران بالاتر از سایر خاویارها است و اگرچه قیمت جهانی خاویار به طور دقیق معمولا اعلام نمی شود اما تا جایی که ما می دانیم قیمت هر کیلوگرم خاویار در بازارهای جهانی بیش از ۸۰۰ دلار است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات در خصوص وضعیت ممنوعیت صادرات خاویار دریایی نیز می گوید: همانطور که می‌دانید امکان صادرات خاویار از دریای خزر را کماکان نداریم چرا که خزر یک دریای مشترک است و بر طبق توافقات صورت گرفته، برای پنج کشور حوزه صادرات محصولات خاویاری از این دریا ممنوع است و همه کشورها توقف صید را اعلام کرده‌اند.

او ادامه می دهد: بنابراین تمام آنچه که از کشور خارج می‌ شود اساساً خاویار پرورشی است که بازار بسیار خوبی نیز دارد و خاویار پرورش ایران هیچ تفاوتی نسبت به خاویار دریایی ندارد.

سازمان شیلات همیشه پیشنهاد می دهد که یک دوره تنفس پنج ساله سرمایه گذاری در بخش خاویاری پیش بینی شود تا این که بتوانند تسهیلات بانکی را به راحتی جذب و سر موعد بازپرداخت کنند

افزایش تولید ماهیان خاویاری به ۲۰ هزار تن در سال در دستور کار است| تامین نقدینگی و خواب سرمایه اصلی ترین چالش سرمایه گذاران بخش است
شکوری در خصوص طرح توسعه پرورش خاویار در کشور نیز می گوید: بر اساس طرح تحولی کشاورزی که شامل سازمان شیلات ایران نیز می شود، پیش بینی شده طی یک برنامه ۴ ساله تولید ماهیان خاویاری از ۱۰هزار تن در سال به ۲۰ هزار تن افزایش یابد که اگر تحقق پیدا کند به همین نسبت خاویار تولیدی ما نیز می تواند افزایش پیدا کند.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اصلی‌ ترین چالش تولیدکنندگان ماهیان خاویاری کشور چه مواردی است، اظهار می دارد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که تولیدکنندگان این حوزه دارند تامین نقدینگی و همچنین بحث دوران تنفس مورد نیاز آنها است.

شکوری می گوید: همانطور که می دانید خاویار در واقع محصولی نیست که سالانه ثمره دهی داشته باشد و یک دوره زمانی حداقل سه ساله باید ماهی پرورش داده شود تا عرضه بخشی از آن به بازار فراهم شود؛ یعنی به واسطه اینکه به وزن بازاری برسد سه سال حدودا طول میکشد لذا این مهمترین معضل سرمایه‌گذاری در این بخش است که این دوره سه ساله که خواب سرمایه آن است باید مورد حمایت قرار بگیرند.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر ۲سال نیز برای ساخت مزرعه زمان می برد به همین دلیل شیلات همیشه پیشنهاد می دهد که یک دوره تنفس پنج ساله سرمایه گذاری در بخش خاویاری پیش بینی شود تا این که بتوانند تسهیلات بانکی را به راحتی جذب کنند و و سر موعد هم بازپرداخت کنند.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha