۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
مجلس و دولت برنامه ایی برای بهبود وضعیت بورس ندارند| بازار سرمایه با تزریق پول اصلاح نمی شود
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار:

مجلس و دولت برنامه ایی برای بهبود وضعیت بورس ندارند| بازار سرمایه با تزریق پول اصلاح نمی شود

بغزیان، استاد دانشگاه گفت: به نظر نمی آید که دولت برنامه ایی در تمامی بازارها از جمله بازار بورس داشته باشد. برنامه ای نمی تواند وجود داشته باشد و صرفاً بحث تزریق است.

بازار؛ گروه بورس: آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار، در پاسخ به این پرسش، شاهد وضعیت نامطلوب بازار بورس هستیم که هر روز با ریزش شاخص ها مواجه هستیم نه تنها تا به امروز دولت در این راستا اقدامی انجام نداده بلکه مجلس نیز ورود به این موضوع نکرده است؟ گفت: بورس را نمی توان از طریق تزریق پول یا با قانون و دخالت مجلس و غیره درست کرد. وقتی بورس خود توسط عده ای تخریب می شود و بهره برداری می کنند نمی توان بصورت طبیعی درست کرد.

وی ادامه داد: فکر نمی کنم بازار بورسی در دنیا باشد که چنین ضعف های خرید و فروش و یا حتی آنقدر میزان ریزش داشته باشد. این حجم از ریزش شاخص های بورس غیرطبیعی است. جالبتر اینکه مسئولین بورس هم این را می دانند که ریزش شاخص های بورس بسیار غیرمتعارف است ولی با علم به این موضوع باز اقدامی انجام نمی دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: من معتقدم، بازیگرانی در این بازار وجود دارند که در سفارش گذاری ها وارد می شوند و با داشتن امکانات و ارتباطات این صفحات را درست و حتی از این طریق بهره برداری می کنند که اگر مسئولین بخواهند نحوه کشف این افراد بسیار راحت است. هر کسی که می گوید نمی شود و بصورت طبیعی یک عده ای خریدار و عده ای فروشنده هستند، درست نیست.

مگر می شود که بازار بورس روز چهارشنبه منفی ۵باشد ولی شنبه مثبت ۵ شود نمی تواند حالت واقعی داشته باشد و این حتماً ساختگی است. اگر مجلسی ها می خواهند کاری را درست کنند باید نظارت دقیق بر روی بورس داشته باشند

بغریان تصریح کرد: مگر می شود که بازار بورس روز چهارشنبه منفی ۵باشد ولی شنبه مثبت ۵ شود نمی تواند حالت واقعی داشته باشد و این حتماً ساختگی است. اگر مجلسی ها می خواهند کاری را درست کنند باید نظارت دقیق بر روی بورس داشته باشند. پیدا کردن افراد حقیقی و حقوقی که تاثیرگذار بر روی این بازار هستند و توانستند از این کانال استفاده های زیادی ببرند از جمله با قیمت های بالا فروختند و با قیمت پائین خریدند نباید کار سختی باشد. هر چند نمایندگان هم برخی مواقع صحبت هایی می کنند که نمی دانیم این تحلیلی که دارند برچه اساس مطرح می کنند. فردی که این صحبت ها می شوند دیگر به سراغ بورس نمی رود و ترجیح می دهد که ضرر بدهند ولی دیگر سراغ این بازار نرود.

اگر بخواهم به صراحت عنوان کنم، وضعیت بازارها از جمله بازار بورس واقعا اسفناک است و نمی توان به راحتی از این موضوع گذشت. اینکه دولت آگاه نیست من شک دارم

وی افزود: اگر بخواهم به صراحت عنوان کنم، وضعیت بازارها از جمله بازار بورس واقعا اسفناک است و نمی توان به راحتی از این موضوع گذشت. اینکه دولت آگاه نیست من شک دارم. آگاهی نسبت به این موضوع وجود دارد ولی اراده ایی در مسئولین دیده نمی شود. حتما دولت و مجلس از این وضعیت غیر متعارف بورس آگاه است ولی چرا با آگاهی به این امر اقدامی نمی کنیم باید از مدیرعامل بورس و افرادی که در این موضوع نقش کیلدی دارند، پرسید.

بغزیان با اشاره به تاثیر لایحه بودجه ۱۴۰۱بر روند تحولات بازار بورس گفت: به نظر من، هیچ تاثیری نداشته است. در حدی نمی بینم که بگویم این می توانست بودجه انبساطی بود، بهتر شود یا انقباضی شد بدتر شود. این ریزش های روزمره ارتباطی با بودجه ای که برای یک سال بسته می شود، ندارد. مگر بخواهیم رد گم کنیم و انجام دهیم و بگوئیم این ریزش به این علت بود و دنبال مقصر نرویم که از دو سال پیش از این بورس ماهی می گیرند.

این تحلیلگر براین باور است: به نظر نمی اید که دولت برنامه ایی در تمامی بازارها از جمله بازار بورس داشته باشد. برنامه ای نمی تواند وجود داشته باشد و صرفاً بحث تزریق است. عرضه اولیه می تواند بورس را رونق دهد تا زمانی که این بازیگران هستند وضعیت بورس اینگونه است .تا زمانی که کسانی در این بازار بازی می کنند و در این عرصه دست نکشند نباید منتظر درست شدن این بازار باشیم.

وی در پایان در خصوص اینکه ایا احیای برجام بر روند بازار بورس تاثیرگذار است؟ پاسخ داد: احیای برجام، فاندامنتالی را می تواند بهتر کند و تولید و صادرات و کمبودها و سرمایه های خارجی می تواند اثرگذار باشد ولی تا زمانی که این ریزش های دو ساله بخاطر عده ای بازیگر در آن وجود دارد این احیا اثر خنثی کننده کل را ندارد ولی نقش خود را می گذارد. معتقدم احیای برجام روی اقتصاد کشور خیلی تاثیر واقعی و هم تاثیر روانی داشته باشد.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha