۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
موافقت مجلس با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی
در صحن علنی صورت گرفت؛

موافقت مجلس با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی

نمایندگان مردم در مجلس با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌ های بازنشستگی موافقت کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۶ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی با کلیات این طرح با ۱۸۹ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس تصمیم هیات رئیسه و مطابق قانون مقرر شد طرح مذکور به صورت دوشوری در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

مجید انصاری سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی گفت: در این طرح تعاریف جدیدی ارائه شده از جمله وجوه مستمری جمع که بیانگر تاکید بر رفع مشکلات بیمه شدگان دارد.

وی تصریح کرد: شرایط بیمه ای، نحوه نقل و انتقال سوابق و حق بیمه یا کسور بازنشستگی و سایر موضوعات در این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

نصرالله پژمانفر در مخالفت با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی گفت: مسئله تامین اجتماعی و بیمه امری مهم بوده و موجب ایجاد امنیت روحی و روانی بین شاغلان می شود. بحث جابجایی میان دستگاهی امری طبیعی است که در این میان برخی مواقع بیمه مبدأ و مقصد با یکدیگر متفاوت است که باید مشکلات مربوط به آن رفع شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم اظهار کرد: در این میان باید اذعان کرد بخاطر قوانین شتابزده کار پیچیده شده و این امر تبعات زیادی برای افراد بیمه شده و حتی دولت ایجاد کرده است. امروزه مستندات و قوانینی وجود دارد، اما به دلیل پیچیده شدن مسائل، مشکلات حل نشده اند.

وی افزود: تعاریف ارائه شده در این طرح ابهام دارد و حکم کلی برای رفع مشکل مالی صندوق ها ارائه شده است، در این میان باید توجه داشت که در این طرح باید به افراد بیمه شده توجه شود، در حالی که اکنون بالعکس است.

پژمانفر گفت: طولانی بودن فرآیند نقل و انتقال از دیگر اشکالات طرح کمیسیون اجتماعی است که باید مجدداً به این کمیسیون بازگشته و مورد بازنگری قرار گیرد.

براساس این گزارش محمدرضا دشتی اردکانی نیز در مخالفت با کلیات طرح مذکور گفت: متاسفانه شاهد تورم قانون در کشور هستیم، طراحان باید بگویند این قانون مگر مشکل چند نفر را حل خواهد کرد، زیرا اکنون در مجلس کارهای مهمتری وجود دارد که باید انجام شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس یازدهم تصریح کرد: مابه التفاوت پرداخت شده ای که در این طرح پیش بینی شده مشمول افراد خاصی می شود؛ در برخی موارد صندوق های بازنشستگی برای افراد تا ۵۰ میلیون تومان هزینه واریز می شود که قابل تأمل است.

وی اظهار کرد: در این طرح شاهد مغایرت با اصل ۴ قانون اساسی هستیم که سبب تضییع حقوق افراد می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به شیوع اومیکرون در حوزه انتخابیه اش گفت: امروزه وضعیت شهرستان قرمز شده، لذا از هیات رئیسه مجلس، وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها درخواست می شود تا به مشکلات مردم رسیدگی کنند و مراکزی مانند مدارس، دانشگاه ها و سایر مکان هایی که امکان شیوع اومیکرون دارد را مورد توجه قرار دهند.

در ادامه مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ضمن مخالفت با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی گفت: برخی مواد این طرح دارای تناقض و ابهام است، همچنین تعاریفی مانند مستمری جمع که در این طرح ذکر شده، قابل تأمل است، لذا باید این طرح به صورت دوشوری به کمیسیون بازگردد تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

همچنین در ادامه جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح کمیسیون اجتماعی گفت: بنده طراح این طرح در سال های گذشته هستم، باید یادآور شد در بودجه سال ۱۳۹۳ توسط مجلس نهم، بند (ز) تبصره ۱۵ در بودجه پیش بینی شد تا بیمه شدگان تامین اجتماعی بتوانند بدون پرداخت هزینه سوابق خود را به صندوق های بازنشستگی منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح بار مالی به همراه نخواهد داشت، افزود: اگر این اقدام به موقع انجام نشود، افراد باید مبالغ کلانی پرداخت کنند؛ با توجه به اینکه در قوانین، همه امور به روز می شود، این موضوع نیز باید شامل بحث به روز رسانی شدن، شود؛ به عنوان مثال افراد برای پرداخت مابه التفاوت سه ساله حق بیمه گاهی باید ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

شهریار حیدری نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: امروزه نظام بیمه ای کشور دچار اشکالات متعددی استۀ، لذا اجرای این طرح می تواند به نظم و ساماندهی صندوق های بیمه ای کمک کند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس یازدهم تصریح کرد: وضعیت فعلی و گذشته برای بیمه شدگان مناسب نیست، از این رو افراد زیادی به نمایندگان مراجعه می کنند که از وضعیت فعلی گلایه مند بوده و سرگردان هستند.

فاطمه محمدبیگی نیز در موافقت با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی بیان کرد: نمایندگان جلسات متعددی را با حضور مسئولان متولی در این حوزه برگزار کردند، تا طرح مذکور به پختگی مناسب برسد و بتواند معضلی از جامعه را برطرف کند.

نماینده مردم قرزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم تصریح کرد: موضوع مابه التفاوت ها باید به روز رسانی شود، از این رو باید فکر عاجلی برای مشکلات صندوق های بیمه ای صورت گیرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha