۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۹
حذف ارز ترجیحی، مساوی با قطع سوبسید دولتی است
نایب رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس:

حذف ارز ترجیحی، مساوی با قطع سوبسید دولتی است

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس، حذف ارز ترجیحی را به منزله از میان رفتن یارانه ندانست و این سیاست را صرفا به‌معنای حذف سوبسیدی عنوان کرد که قیمت دولتی و بازار آزاد را دامن می زند.

به گزارش بازار، محمدرضا میرتاج الدینی با بیان این که دولت ادعا می کند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مرحله اجتناب ناپذیر رسیده است، اظهار کرد: کارشناسان اقتصادی بدین مسئله اذعان دارند و نکته دوم این است که حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست.

وی حذف این ارز را به منزله آشکار سازی و ساماندهی یارانه های پنهان و مستقیم کردنِ آن دانست و گفت: بنده به عنوان مسئول کمیته هدفمندی در کمیسیون تلفیق فعال هستم و آن جا ۱۰۶ میلیارد دلار برای دارو، نان و گندم اعتبار گذاشتیم و ۶۶ میلیارد دلار نیز برای نهاده دامی ولی این ها پیشنهاد دولت بوده و هنوز بسته نشده است و لذا در برخی قسمت ها افزایش پیدا می کند.

میرتاج الدینی ادامه داد: حذف ارز ترجیحی به معنای حذف سوبسید در کالاهاست؛ سوبسیدی که تفاوت قیمتی دولتی بودن و یارانه و قیمت کالاها را افزایش داده و بستری برای رانت، سوء استفاده و قاچاق ایجاد کرده است و لذا حذف ارز ترجیحی، از میان برداشتنِ این بسترِ رانت زا می باشد.

وی همچنین قاچاق و حیف و میل شدن ارز ترجیحی را یادآوری کرد و گفت: با حذف ارز ترجیحی به نوعی مدیریتِ مصرف نیز نهادینه می شود؛ به عنوان مثال نیاز واقعی به گندم ۸ میلیون تن است؛ حال آن که با ارز ترجیحی ۱۲ و نیم میلیون تن گندم خریداری می شد.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha