۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۸
ضرورت عملیاتی شدن پیمان پولی میان ایران و روسیه
کارشناس ارشد روابط بین الملل مطرح کرد

ضرورت عملیاتی شدن پیمان پولی میان ایران و روسیه

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: روابط اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه که هر دو کشور از تحریم‌های غرب متضرر هستند می‌تواند با تفاهم در حوزه پیمان پولی میان دو کشور و عملیاتی کردن آن تقویت شود.

به گزارش بازار، حسین احمدی کارشناس ارشد روابط بین الملل افزود: روسیه در تبادل اقتصادی با کشورهای دنیا از جمله چین و بعضی کشورهای دیگر پیمان پولی دوجانبه را عملیاتی کرده است و ما باید هر چه زودتر این پیمان را عملیاتی کنیم.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل تصریح کرد: دولت قبلی تعلق خاطری به گسترش روابط با روسیه نداشت و در مقابل به غرب گرایش داشت، ولی نتیجه اعتماد به غرب عهدشکنی آمریکا و عمل نکردن اروپا به برجام بود. بنابر این ایران و روسیه درد مشترکی دارند که اگر تبادل اقتصادی آن‌ها افزایش یابد به نفع هر دو ملت است.

وی در ادامه با بیان اینکه روس‌ها وارد کننده کالاهایی، چون خودرو، تجهیزات برق، دارو، کفش، مبلمان و کالای برقی، صنایع غذایی و کشاورزی هستند گفت: ما در دو بخش صنایع غذایی و کشاورزی و دارو می‌توانیم با روس‌ها کار کنیم و صادر کننده محصولات باشیم.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان اینکه روسیه بزرگترین واردکننده مرکبات جهان است تصریح کرد: از ۱۵ میلیارد دلار ارزش تجارت جهانی مرکبات ۱۰ درصد آن به روسیه اختصاص دارد و سه محصول مهم غذایی، مرکبات، گوجه فرنگی و انگور خشک شده و یا تازه را وارد می‌کند.

وی افزود: متاسفانه سهم ایران از واردات مرکبات به روسیه تنها ۱/۱ درصد است؛ در حالی که این میزان در ترکیه به ۲۸ درصد می‌رسد.

احمدی افزود: روسیه از مهمترین واردکنندگان انگور تازه و خشک محسوب می‌شود که سهم تجارت جهانی این محصول ۱۳ میلیارد دلار است و از این میزان تنها یک درصد آن به ایران تعلق دارد در حالی که ۱۳ درصد آن به ترکیه اختصاص دارد.

وی گفت: ایران تنها یک درصد گوجه فرنگی وارداتی روسیه را تامین می‌کند این در حالی است که سهم ترکیه از این واردات به ۴۰ درصد می‌رسد.

این کارشناس روابط بین الملل با برشمردن ظرفیت بالای اقتصادی روسیه برای واردات محصولات ایرانی گفت: روسیه ضمن اینکه می‌تواند کل پسته ایران را خریداری کند مشکلات مربوط به گندم ما را از طریق قزاقستان که در آنجا کشت فراسرزمینی داریم می‌تواند مرتفع کند.

احمدی با انتقاد از این که حجم کم مبادلات اقتصادی ما با روسیه که حدود ۲ میلیارد دلار است گفت: بر اساس سند راهبردی ۲۰ ساله ما در مرحله اول می‌توانیم میزان مبادلاتمان را به ۱۰ میلیارد دلار ارتقا دهیم که این امر برای ما به خصوص در حوزه صادرات محصولات کشاورزی فواید زیادی دارد.

وی افزود: این ظرفیت وجود دارد که از طریق دریای خزر و همچنین توسعه محور ریلی گرمسار و اینچه برون از راه ترکمستان و قزاقستان مبادلاتمان را از زیر ۲ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد برسانیم.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه تقویت روابط ایران و روسیه در حوزه گردشگری می‌تواند منابع زیادی را وارد ایران کند گفت: سالانه ۳ میلیون نفر از روسیه به ترکیه می‌روند، یک میلیون نفر به ایتالیا، یک میلیون به یونان، اما تعداد گردشگران روسی که به ایران می‌آیند به عدد چندهزار نفر هم نمی‌رسد که اگر ما با روس‌ها سند راهبردی امضا کنیم و البته ساختار گردشگری کشور را تقویت کنیم می‌توانیم منبع مناسبی برای تولید ثروت و ایجاد شغل در حوزه گردشگری فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه روسیه عضو پیمان شانگهای، گروه بریکس و اتحادیه اوراسیا است، گفت: اگر سند راهبردی میان ایران و روسیه نهایی شود، ما نیازی به اتحادیه اروپا و امریکا در حوزه‌های اقتصادی و ... نخواهیم داشت؛ بر این اساس باید گفت ما باید ضمن نهایی کردن سند راهبردی ۲۰ ساله ایران و روسیه و سند راهبردی ۲۵ ساله با چین با کشورهای مستقل دیگری مثل هند، آفریقای جنوبی و کشورهای گروه بریکس روابطمان را تقویت کنیم و به سمت امضای اسناد راهبردی با این کشورها حرکت کنیم.

این کارشناس روابط بین الملل با تبیین اهمیت کریدور شمال به جنوب و ظرفیت‌های آن برای صادرات گفت: می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و قرار بر این بود که محصولات کشاورزی آمریکای جنوبی را از طریق دماغه امید نیک به کشور تانزانیا و از آنجا به عمان و از عمان به بندرعباس و سپس به راه ریلی به روسیه ارسال کنیم و متقابلا محصولات پتروشیمی و دیگر محصولاتی که در روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع (سی آی اس) تولید می‌شود از این مسیر به آمریکای جنوبی انتقال دهیم، اما برخی‌ها در دولت گذشته به خاطر منافع شخصی و گروهی خود اجازه این کار را ندادند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به اینکه بر اساس تجربه تاریخی، غرب در تعامل با ما صادقانه عمل نکرده و در تمام توطئه‌ها علیه ایران فعال بوده است؛ گفت: مقرر تمامی گروه‌های تجزیه طلب، تروریست و معاند و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و جاسوسی و شبکه‌های تفرقه افکن میان مسلمانان در لندن، پاریس، امریکا و اروپا است؛ این در حالی است که هیچ یک از این گروه‌های دشمن ملت ایران، نماینده یا دفتری در مسکو و پکن ندارند و این امر نشان می‌دهد که با روسیه و چین بهتر و عمیق‌تر می‌توان مبادله اقتصادی و سیاسی داشت و هم پیمان بود.

احمدی با برشمردن مخاطرات و تهدیدات مشترک ایران و روسیه گفت: ناتو یکی از تهدیدهای مشترک است که اکنون در اوکراین فعال شده است؛ به طوری که از پایانه شرقی اش در ترکیه می‌خواهد از دالان تورانی به آذربایجان و آسیای مرکزی وصل شود و وقتی به قزاقستان برسد، ضمن کنترل شمال ایران و جنوب روسیه به مرزهای شرقی چین می‌رسد و این تهدید نظامی و امنیتی مشترکی برای ایران و روسیه است.

این کارشناس روابط بین الملل همچنین گفت: یکی دیگر از تهدیدهای مشترک غرب علیه ایران، روسیه و چین موضوع تروریسم و افراط گرایی است که در شکل سلفی گری و نوسلفی گری داعشی و تکفیری ساخته شده است؛ به طوری که غرب تلاش داشت تا در افغانستان داعشی‌ها را تقویت کند تا رفتارهای ایران، روسیه و چین را کنترل کنند. به دلیل اینکه در روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز شمالی و قفقاز جنوبی ظرفیت‌های افراطی گری و داعشی گری وجود دارد در این بخش هم، غربی‌ها وارد عمل شدند و تفکیری‌ها را تقویت کردند.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از تهدیدهای مشترک ایران و روسیه را مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: این تهدید مشترک جنبه نظامی امنیتی برای دو کشور دارد بنابر این برای مهار این مسئله، عقل سلیم حکم می‌کند که به سمت همگرایی با روسیه حرکت کنیم و طبیعتا این همگرایی در آرامش و امنیت آینده منطقه تاثیر مثبت خواهد داشت.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با بیان اینکه روس‌ها اکنون کارآمدترین وسایل دفاعی و تهاجمی در اختیار دارند گفت: غربی‌ها ما را تحریم کرده اند در نتیجه در حوزه نظامی ما و روسیه می‌توانیم همکاری‌های خوبی به ویژه در حوزه هوافضا و صنعت هوایی و نظامی داشته باشیم؛ برای مثال ما که در حوزه پهپادی از روس‌ها جلوتر هستیم می‌توانیم با روس‌ها در این زمینه همکاری کنیم؛ لذا این همکاری نظامی دوجانبه به تقویت بنیادهای نظامی ما به ویژه در صنایع هوایی منجر خواهد شد.

احمدی با اشاره به حساسیت روس‌ها در خصوص صادرات گاز به اروپا گفت: اوپک گازی یک محور مشترک دیگر است و ما می‌توانیم با فعال سازی این موضوع، تعاملاتمان را به شکل گسترده‌ای افزایش دهیم و منافع مان را تضمین کنیم. چرا که اگر قراردادهای نفتی و گازی با روسیه را نهایی کنیم می‌توانیم تحریم‌های بانکی و پولی و نفتی غرب را خنثی سازی کنیم.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه آمریکا و اروپای غربی به عنوان دشمنان ملت ایران اکنون نگران روابط ما با روسیه و چین هستند؛ گفت: همین مسئله نشان می‌دهد که غرب از قوی شدن ایران و تعمیق روابط خارجی ما با روسیه و چین واهمه دارد؛ چرا که تمام تلاش غربی‌ها مقابله با نظام اسلامی و براندازی و تجزیه ایران است. اکنون ما با کشورهای مستقل مناسبات خوبی داریم و می‌خواهیم اسناد راهبردی را نهایی کنیم؛ چرا نباید با روسیه و چین همکاری و تعامل کنیم؟ لذا باید سطح همکاری‌ها را گسترش داد.

احمدی با برشمردن وجوه مشترک ایران و روسیه گفت: وقتی ایران و روسیه دغدغه‌های مشترک دارند و هر دو کشور می‌خواهند با یکجانبه گرایی آمریکا، پیشروی ناتو، جلوگیری از فرقه گرایی غرب و مبارزه با مواد مخدر مقابله کنند؛ چرا نباید از این ظرفیت برای افزایش همکاری‌ها استفاده کرد؟

وی بر اهمیت ضرورت آسیب شناسی بخش اقتصادی و تجاری کشور تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم روابط اقتصادی را با کشورهای دیگر به خصوص روسیه ارتقا دهیم باید تولیداتمان را صادرات محور کنیم؛ زیرا اکنون جهت گیری بخش زیادی از صنایع ما صادراتی نیست و هدف عالی ما مصرف داخلی است؛ به طوری که صادرات ما از محل سرریز کالاهای مصرفی است و این باعث می‌شود کیفیت صادرات افت کند.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به صرف اینکه قرارداد و تفاهم نامه با کشوری امضا شود کار جلو نمی‌رود؛ اکنون بخشی از مشکلات داخلی است مثلا در محصولات کشاورزی استانداردهای استفاده از سم و کود کمتر رعایت می‌شود لذا بخشی از محصولات کشاورزی که صادرات می‌شود برگشت می‌خورد؛ زیرا روسیه استاندارد یورویی و فرا یورویی دارد. روسیه به گوشت سفید نیازمند است و ما باید گوشت سفید باکیفیت تولید و صادر کنیم برای این هدف نیز باید نظارت‌ها را در بخش تولیدات مواد غذایی و کشاورزی ارتقا دهیم.

به باور این استاد دانشگاه؛ شرکت‌های تخصصی در حوزه صادرات باید استانداردها را رعایت کنند و هلدینگ ها، با استاندارد هلدینگ‌های جهانی خود را تطبیق دهند لازمه این کار هم نظارت کیفی و اعمال سیاست‌های دقیق تشویقی و تنبیهی صادراتی است؛ زیرا برخی از صادرکنندگان می‌خواهند در همان صادرات اول بیشترین سود را ببرند و لذا نگاه بلند مدت ندارند.

وی گفت: برای تعامل بیشتر و بهتر با روسیه باید حمل و نقل را تقویت کرد؛ اکنون ریل گذاری‌ها در همه دنیا دو خطه است، اما در کشور ما یک خطه است؛ جاده‌ها باید چندبانده و استاندارد شود؛ جاده‌های دنیا از بتن ساخته می‌شود، اما جاده‌های ما از شن و ماسه با روکش آسفالت ساخته می‌شود؛ همچین سرعت قطارها باید بیشتر شود و به سمت برقی کردن قطارها حرکت کرد. اگر این فعالیت‌ها انجام شود می‌توانیم در تعامل اقتصادی با روسیه به اهداف اقتصادی مان نزدیک‌تر شویم.

احمدی، ظرفیت‌های همه جانبه روابط ایران و روسیه را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما در تمام حوزه‌های سیاسی، نظامی امنیتی و اقتصادی می‌توانیم با روسیه همکاری کنیم، زیرا فرصت‌ها همکاری زیاد است، اما متاسفانه مغفول مانده است و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به این که ایران مستقل از غرب و دارای موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ممتاز است گفت: ویژگی مهم عدم وابستگی و داشتن سیاست‌های مستقلانه، کشور ما را با همه کشورهای منطقه به خصوص عربستان و امارات متمایز کرده است و این رویکرد مستقلانه زمینه را برای ارتقای روابط با کشورهای مستقل مانند روسیه و چین فراهم می‌کند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به نقاط مشترک متعدد ایران و روسیه گفت: تنها حوزه تقابلی ما که با مذاکره حل می‌شود یکی بحث انرژی است که ما باید در حوزه گازی و نفتی به یک تفاهم مشترک برسیم و یکی هم بحث‌های نظامی و امنیتی است که در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد و به گمان من با گفتگو می‌توان به تفاهم رسید.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha