۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
انواع زعفران و خواص بی نظیر آنها

انواع زعفران و خواص بی نظیر آنها

زعفران یکی از ادویه های بسیار معروف و پرطرفدار است. زعفران معروف به طلای سرخ است و در سراسر دنیا به یکی از طعم دهنده‌های بسیار خوشمزه و لوکس تبدیل شده است.

به گزارش بازار، زعفران یکی از ادویه های بسیار معروف و پرطرفدار است. زعفران معروف به طلای سرخ است و در سراسر دنیا به یکی از طعم دهنده‌های بسیار خوشمزه و لوکس تبدیل شده است و در بین آشپزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زعفران که به آن زرپران هم می‌گویند گیاهی از خانواده زنبقیان است. کلاله و خامه این گل ارزشمند بعد از چیده شدن خشک می‌شود و در طبخ غذا استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی انواع زعفران‌ و خواص بی‌نظیر آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع زعفران و خواص بی نظیر آن

زعفران یک گیاه از خانواده زنبقیان است که به طور گسترده در کشور عزیزمان ایران کشت می‌شود. بهترین زعفران در استان خراسان و برخی استان های غربی مثل همدان کشت می‌شود. شهر قاین به عنوان پایتخت زعفران شناخته می‌شود. هر ساله در جهان حدود ۳۰۰ تن زعفران برداشت می‌شود که در این میان ایران رتبه اول را در تولید و صادرات زعفران دارد. حدود ۱۷۰ تن زعفران در استان خراسان کشت می‌شود که نقش پررنگی در صادرات غیرنفتی ایفا می‌کند. تولیدکنندگان متعددی شروع به کشت و صادرات زعفران نموده‌اند.

در اینجا می‌خواهیم به بررسی انواع زعفران و خواص بی نظیر آنها بپردازیم. در بین تولیدکنندگان زعفران نام‌های آشنایی مانند سحرخیز، ماه چین، مصطفوی و... به چشم می‌خورد. اما چیزی که مهم است فواید زعفران است. از خواص زعفران می‌توان به تقویت سیستم گوارشی، نشاط آور بودن، جلوگیری از ریزش مو، افزایش هوش، تقویت سیستم تنفسی، قلبی، پوست و... اشاره کرد.

بررسی انواع زعفران

زعفران سرگل یکی از برترین زعفران‌های موجود است و قدرت رنگدهی بالایی دارد. در این نوع زعفران هیچ خامه‌ای وجود ندارد و از بالاترین قسمت گل جدا می‌شود.

زعفران نگین یا پوشال نوع دیگر زعفران است. زعفران نگین هم جز انواع مرغوب و گران زعفران است و بهترین نوع آن برای صادرات به حساب می‌آید. در این مدل زعفران کلاله‌ها به صورت درشت و بهم چسبیده جمع‌آوری می‌شود و هیچ خامه‌ای ندارد. قدرت رنگدهی این نوع زعفران از زعفران سرگل بهتر است.

یکی دیگر از انواع زعفران پوشال نام دارد که شامل کلاله و خامه یا ریشه زرد رنگ گیاه است.

زعفران راهی برای درمان افسردگی

زعفران را به عنوان گیاه نشاط آور می‌شناسند و برای درمان افسردگی از آن استفاده می‌کنند. خاصیت ضد افسردگی زعفران به دلیل وجود ۲ هورمون به نام‌های دوپامین و سرتونین است. این گیاه ارزشمند با کنترل این دو هورمون تاثیر مثبتی بر کنترل و درمان افسردگی دارد.

دقیقا همین ویژگی فوق العاده زعفران باعث شده است که بازار چند میلیارد دلاری خرید و فروش زعفران در جهان یک تجارت پر سود باشد.

رابطه زعفران و افزایش هوش

هوش انسان‌ها علاوه بر جنبه‌های ارثی و تلاش‌های فردی به وجود مواد معدنی نیز بستگی دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان مواد معدنی موجود در انواع زعفران شامل منگنز، مس، آهن، سلنیوم، روی و منیزیم است که بر افزایش هوش افراد تاثیر دارد. البته مصرف بیش از اندازه زعفران باعث مسمومیت می‌شود. پس در مصرف زعفران اعتدال را رعایت کنید.

زعفران و بهبود خواب

زعفران را می‌توان به عنوان یک داروی آرامش بخش هم مصرف کرد. اگر مشکل خواب دارید و نمی‌توانید به راحتی بخوابید زعفران می‌تواند به شما کمک کند. زعفران با ایجاد حس آرامش در بدن باعث می‌شود خواب عمیق‌تری داشته باشید.

خواص انواع زعفران و تاثیر آنها بر ریزش مو

اگر به زعفران دقت کنید متوجه می‌شوید که شبیه به مو است و با داشتن ویتامین‌هایی مانند منگنز در رشد مو تاثیر مطلوبی دارد. انواع زعفران را می‌توانید به صورت چای زعفران یا شیر زعفران میل کنید. زعفران باعث افزایش استحکام و رشد مو می‌شود.

زعفران یکداروی ضد سرفه

یکی از خواص زعفران کاهش التهابات ریوی است و در درمان‌ سرفه‌ کاربرد زیادی دارد. اضافه کردن زعفران به دم‌نوش‌های گیاهی تاثیر زیادی بر کاهش برونشیت ریه و التهاب آن دارد.

انواع زعفران و خواص بی نظیر آنها

زعفران و زیبایی

آیا برایتان پیش آمده است که از خود بپرسید چرا بعضی از افراد پوست شفافی دارند؟ اگر در مورد رژیم غذایی این افراد پرس‌وجو کنید متوجه می‌شوید که این افراد در رژیم روزانه خود از زعفران استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید با تهیه زعفران ایرانی از خواص این گیاه ارزشمند در بهبود شادابی و طراوت پوست خود بهره‌مند شوید.

گیاه ضد اسپاسم

یکی از ویژگی‌های انواع زعفران خاصیت ضد اسپاسم آنها استکه مصرف آن می‌تواند باعث کاهش گرفتگی عضلات شود. زعفران با وجود مواد معدنی مختلف باعث جذب بهتر و بیشتر کلسیم می‌شود و باعث آرامش در عضلات می‌شود.

زعفران و بهبود عملکرد قلب و مغز

یکی از عواملی که باعث ایجاد مشکل در این دو ارگان حیاتی بدن می‌شود گرفتگی رگ است. یکی از خواص زعفران کمک به بهبود وضعیت گرفتگی رگ‌ها در بدن است. وجود پتاسیم و کروسین به این فرایند کمک می‌کند. کروسین به تنظیم کلسترول خون کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد قلب و کاهش سکته‌های قلبی می‌شود.

داروی ضد سرطان

مصرف منظم زعفران از جهش‌های سلولی و سرطانی جلوگیری می‌کند. زعفران با تولید رادیکال آزاد و تقویت سیستم ایمنی باعث مهار و کنترل رشد سلوهای سرطانی می‌شود.

تاثیر زعفران بر آلزایمر

اگر می‌خواهید در وضعیت حافظه خود بهبود ایجاد کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم انواع زعفران را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. زعفران در بهبود بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون موثر است.

زعفران و بهبود بیماری‌های گوارشی

یکی از خواص زعفران بهبود بیماری‌های گوارشی است. بیماری‌های گوارشی معمولا در نتیجه سردی طبع بدن ایجاد می‌شوند که زعفران به دلیل طبع گرمش به تعدیل این مشکل در سیستم گوارشی کمک می‌کند.

چه عواملی بر کیفیت زعفران تاثیرگذار است

عوامل متعددی بر کیفیت زعفران تاثیرگذار است که از آن جمله می‌توان به کیفیت عطر، رنگ و بوی زعفران اشاره کرد. نحوه تولید زعفران که شامل ارگانیک بودن و عدم استفاده از سموم شیمیایی است می‌تواند بر کیفیت زعفران تاثیر بسیار زیادی بگذارد. شیک بودن بسته‌بندی عامل مهم بعدی است. در قدم آخر هم خوشنامی و قدمت برند زعفران بسیار تاثیرگذار است.

کلام آخر

انواع زعفران ویژگی‌های درمانی و نشاط آوری دارندکه تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی ما دارد. با وارد کردن زعفران به جیره غذایی خود می‌توانید از خواص این گیاه ارزشمند بهره‌مند شوید. فراموش نکنید که در در مصرف زعفران اصراف نکنید. چون مصرف زیاد این گیاه باعث مسمومیت می‌شود. ایران با داشتن زمین‌های پهناور زیر کشت زعفران بزرگترین صادر کننده زعفران در جهان است که بیشترین میزان زعفران کشت شده به استان خراسان تعلق دارد.

کد خبر: ۱۳۱٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha