۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
روغن گلرنگ چیست؟ خواص روغن گلرنگ + مضرات

روغن گلرنگ چیست؟ خواص روغن گلرنگ + مضرات

روغن گلرنگ از دانه های گیاه گلرنگ استخراج می شود که معمولا در تابستان جمع آوری می شوند. این گیاه خار مانند، بومی مناطقی از قبیل چین، هند، ایران و مصر است.

به گزارش بازار، روغن گلرنگ از دانه های گیاه گلرنگ استخراج می شود که معمولا در تابستان جمع آوری می شوند. این گیاه خار مانند، بومی مناطقی از قبیل چین، هند، ایران و مصر است. امروزه در سراسر جهان، از جمله در آمریکای شمالی و آفریقا نیز کشت می‌شود عمدتاً برای روغن آن مورد استفاده است، با این حال به عنوان خوراک حیوانات نیز استفاده می‌شود.

خواص این روغن بیشتر نزدیک به روغن آفتاب گردان است و در پخت و پز بسیار کاربرد دارد. روغن گلرنگ از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به عنوان یک روغن سالم و مفید برای سلامت قلب شناخته می شود.

روغن گلرنگ علاوه بر مصارف آشپزی و سرخ کردنی، در صنایع آرایشی و بهداشتی، در محصولاتی مانند مرطوب کننده ها و آبرسان ها نیز استفاده می شود. در صورت استفاده موضعی، این روغن می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و قوی برای پوست های خشک و آسیب دیده استفاده شود.

روغن گلرنگ معمولا به دلیل نقطه دود بالا و طعم خنثی آن، گزینه بهتر و سالم تری نسبت به روغن زیتون برای پخت و پز های طولانی با حرارت های خیلی بالا است. روغن گلرنگ دارای خواص و مزایای سلامتی بسیاری است که مهم ترین آن ها فواید آن برای کنترل قندخون، کلسترول و تسکین التهاب پوست است.

این روغن سرشار از چربی های مفیدی به نام اسیدهای چرب غیر اشباع است. مصرف این روغن در حد اعتدال می تواند مزایای بسیاری برای سلامتی داشته باشد. استفاده از آن به صورت موضعی بر روی پوست خشکی و حالت پوسته پوسته شدن آن را از بین می برد.

همانند سایر روغن ها، روغن گلرنگ نیز شامل کالری بالایی است و مواد مغذی با میزان کمتری را دارا است، بنابراین بهتر است از آن به میزان متعادل در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

دو نوع روغن گلرنگ وجود دارد؛ نوع اول دارای چربی های لنولئیک بالا و نوع دوم دارای اولئیک بالا می باشد. روغن گلرنگ دارای لینولئیک بالا حاوی چربی های تک غیر اشباع بیشتری است. رایج ترین نوع این روغن در بازار نوع اولئیک آن است. این روغن به عنوان روغنی مناسب برای پخت و پز با حرارت بالا، به ویژه سرخ کردنی های طولانی استفاده می شود.

خواص روغن گلرنگ برای سلامتی

۱- کنترل سطح قندخون

روغن گلرنگ سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که در بررسی ها و مطالعات مشخص شد که افزودن مواد غذایی دارای چربی های اشباع نشده در رژیم غذایی روزانه می تواند میزان گلوکز خون هر فرد را تعادل بخشد.

مطالعاتی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مصرف روزانه ۸ گرم روغن گلرنگ به مدت ۴ ماه، ممکن است التهاب را به صورت چشم گیری کاهش داده و همچنین قندخون بالا را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش داده و بهبود می بخشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در کنار مصرف روغن گلرنگ باید در رژیم غذایی خود چربی های خوراکی با کیفیت را نیز برای کاهش عوارض بیماری و درمان آن باید داشته باشید.

۲- کاهش کلسترول و افزایش سلامت قلب

در طی تحقیقات میدانی در سال ۲۰۱۲ مشاهده شد که سطح کلسترول خون شرکت کنندگان در تحقیقات، پس از ۴ ماه مصرف منظم از روغن گلرنگ بهبود یافت. چربی های غیر اشباع موجود در این روغن می تواند لیپرپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول مضر را در خون کاهش دهد. افزایش کلسترول خون عامل خطر برای بیماری قلبی است.

چربی های غیر اشباع موجود در روغن گلرنگ می تواند خون را رقیق کرده و فشردگی و چسبندگی پلاکت ها را کند. این جریان از لخته شدن خون جلوگیری می کند. روغن گلرنگ همچنین ممکن است با انبساط عروق خونی و کاهش فشار خون بر رگ‌ های خونی تأثیر بگذارد.

۳- کاهش التهاب و تسکین خشکی پوست

طبق مطالعاتی، روغن گلرنگ و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این روغن می توانند علائم شدید التهاب را بهبود بخشند. این روغن ممکن است به درمان چندین بیماری از جمله دیابت و بیماری قلبی کمک کند.

همچنین استفاده موضعی از روغن گلرنگ روی پوست خشک یا ملتهب ممکن است به تسکین و بهبود آن کمک کند و ظاهری نرم و صاف به پوست بدهد. اگرچه بیشتر تحقیقات در مورد روغن گلرنگ برای پوست به اثبات نرسیده، اما این روغن عنصری رایج در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست به حساب می آید.

روغن گلرنگ چیست؟ خواص روغن گلرنگ + مضرات

روغن گلرنگ سرشار از ویتامین E است که می تواند مسئول برخی از فواید پوستی آن باشد. ویتامین E مدت هاست که بسیار مورد توجه بوده و یک عنصر مهم در محصولات پوستی است.

۴- دارای نقطه دود بالا برای پخت و پز

استفاده از همه روغن ها برای سرخ کردن ایمن نیست. این به این دلیل است که گرم شدن بیش از حد روغن های حساس می تواند رادیکال های آزاد بسیاری را به وجود بیاورد. روغن گلرنگ با اولئیک بالا برای پختن در دمای بالا بی خطر است. در واقع، این روغن تک غیراشباع دارای نقطه دود بالاتری نسبت به بسیاری از روغن های دیگر برای پخت و پز است، از جمله: روغن ذرت، روغن کانولا، روغن زیتون، روغن کنجد، روغن آفتاب گردان و...
همچنین این روغن نسبت به سایر روغن ها از جمله روغن زیتون و روغن نارگیل طعم ملایم تری دارد که آن را به انتخابی عالی برای سرخ کردن طولانی مدت، سرخ کردن در تابه با حرارت بالا یا پخت و پز های طولانی، تبدیل می کند.

با این حال، در نظر داشته باشید نباید روغن گلرنگ غیراشباع چندگانه را در حرارت بسیار قرار دهید. آن را برای ریختن روی سبزیجات بخارپز و درست کردن سالاد یا غذاهایی با حرارت کم استفاده کنید. ترجیحا روغن را در یخچال نگهداری کنید تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود.

۵- موثر در کاهش وزن

برای کاهش وزن معمولا افراد به دنبال رژیم غذایی با مواد غذایی کم کالری هستند. مصرف کمتر کالری در کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد. روغن گلرنگ از جمله مواد غذایی های سالم، دارای کالری کم و مناسب است. بدین ترتیب افزودن مقدار کمی از این روغن به غذا ممکن است هم طعم آن غذا را بهبود بخشد، هم احساس سیری را افزایش دهد و سطح قند خون را متعادل کند. همه این ها می توانند تأثیر مفیدی بر مدیریت وزن داشته باشند. برای خرید روغن گلرنگ اصل میتوانید به سایت بکرینا مراجعه کنید.

هنگام تلاش برای کاهش وزن، محدود کردن مصرف روغن ها به مقادیر توصیه شده و تمرکز بر خوردن غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و منابع پروتئین بدون چربی ممکن است مفید باشد.

عوارض روغن گلرنگ

اکثر مردم تا زمانی که روغن گلرنگ را در مقادیر توصیه شده روزانه مصرف می کنند، هیچ واکنش نامطلوبی به روغن گلرنگ نخواهند داشت.

از آن جایی که گلرنگ می تواند خون را رقیق کند، ممکن است لخته شدن خون را آهسته تر کند، که ممکن است خطر خونریزی را در موارد زیر افزایش دهد:

  • در افرادی که اختلالات خونریزی دارند
  • یا کسانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند

کد خبر: ۱۳۱٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha