۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
۱۸ میلیارد دلار صادرات محصولات پایین‌دست نفت| زیان ۳۰ درصدی صادرکنندگان قیر از حراج باز در بورس
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی مطرح کرد

۱۸ میلیارد دلار صادرات محصولات پایین‌دست نفت| زیان ۳۰ درصدی صادرکنندگان قیر از حراج باز در بورس

حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی میزان صادرات محصولات پایین دستی نفت در ۸ ماه نخست امسال را ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود این رقم سال بعد به ۴۶ میلیارد دلار برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سیدحمید حسینی در نشستی خبری با موضوع چالش ها و فرصت های صنایع پایین دستی نفت با اشاره به احتمال به نتیجه رسیدن مذارکات برجام و تاثیر مثبت آن بر صنعت پتروشیمی درباره چالش های صنایع پایین دست نفت اظهار داشت: سهم صادرات محصولات پایین دستی نفت از ۳۱ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در ۸ ماه نخست امسال حدود ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

او با بیان اینکه امسال به طور متوسط ماهانه ۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم، گفت: پیش بینی می شود میزان صادرات محصولات پایین دستی در سال آینده به ۴۶ میلیارد دلار رسیده و حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

امسال به طور متوسط ماهانه ۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم. ضمن اینکه پیش بینی می شود میزان صادرات محصولات پایین دستی در سال آینده به ۴۶ میلیارد دلار رسیده و حدود ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد

حسینی خاطر نشان کرد: در بین محصولات صادراتی، افزایش صادرات قیر کمتر از ۱۰۰ هزار تن بوده اما ارزش صادرات دو برابر شده و آن هم همانند نفت به دلیل افزایش قیمت جهانی بوده است، پلیمرها بیشترین حجم صادرات را به میزان ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار را داشته اند، متانول ۲ میلیارد دلار، اوره یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، آروماتیک کمتر از ۶۵۵ میلیون دلار بوده است. به طور کلی این چهار محصول، محصولات اصلی صادراتی پتروشیمی کشور هستند. گاز بوتان، ال پی جی و گازهای مایع با رقم ۵ میلیون تن در رده بعدی صادرات محصولات پایین دستی در سال جاری بوده اند. هیدروکربن ها و قیر در رده های آخر محصولات صادراتی هستند.

حکمرانی خوب خواسته بخش خصوصی از دولت
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و تاثیر مثبت آن در صنعت پتروشیمی وجود دارد؛ آنچه بخش خصوصی از دولت انتظار دارد، حکمرانی خوب است، به گونه‌ای که همه منتفع شوند و مشارکت مردم و ذی‌نفعان نیز در تصمیمات مورد پذیرش قرار بگیرد.

وی افزود: در قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تأکید شده که دولت برای تصمیم‌گیری، از نظرات ذی‌نفعان به خصوص اتحادیه و فعالان صنعتی استفاده کند اما این مهم، محقق نمی شود؛ در حال حاضر فروش اتحادیه در قالب ستاد مبارزه با قاچاق کنترل می‌شود اما زمانی که دستورالعمل این رویه بازنگری می‌شود، اتحادیه به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی در حوزه فرآوردهای نفتی در این بازنگری حضور ندارد.

در ساختار جدید وزارت صمت، هیچ چارتی برای صنایع پایین دستی پیش بینی نشده است و نمی‌دانیم مسائل مربوط به صنایع پایین دستی را باید با کدام دفتر یا معاونت مطرح کنیم

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: بارها برای حل این موضوع نامه‌نگاری کردیم اما تاکنون پاسخی دریافت نشده؛ موضوع دیگر قانون و شفافیت است؛ با توجه به این که تعارض منافع مانع شفافیت می‌شود باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود؛ همچنین نهادها باید پاسخگو باشند. اما متاسفانه با تغییر و تحولات اخیر و تغییرات ساختاری شاهد این مساله نیستیم.

وی ادامه داد: در ساختار جدید وزارت صمت، هیچ چارتی برای صنایع پایین دستی پیش بینی نشده است و نمی‌دانیم مسائل مربوط به صنایع پایین دستی را باید با کدام دفتر یا معاونت مطرح کنیم. البته در بخش صنایع معدنی یک دفتر پلیمر و شیمی وجود دارد که پاسخگوی بحث ما نیست و این موضوع به شدت فعالین این صنعت را نگران کرده است. اتفاقات اخیری هم مثل آتش سوزی چرمشهر که اتفاق افتاد همه اعضا را نگران کرد که از یک سال گذشته طبق دستورالعمل‌ها عمل کردند و اجازه صادرات داده نشده است

دولت و مجلس چون فکر می کنند پتروشیمی ها درآمد نجومی دارند، قیمت خوراک و سوخت و مالیات آنها را افزایش می دهند این در حالی است که با این وضعیت هم پتروشیمی ها ضرر می دهند و هم بستری برای فرار سرمایه ایجاد می کنند

دولت فکر می کند پتروشیمی ها درآمد نجومی دارند
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه مجلس برای تغییر قیمت خوراک و سوخت و مالیات پتروشیمی گفت: دولت برای تامین هزینه های خود در بودجه سال آینده پتروشیمی کشور را با افزایش قیمت خوراک و حذف معافیت مالیاتی و مالیات اضافه پتروشیمی ها را دچار آسیب کرده است. حال آنکه داده ها و آمارها نشان می دهد که در سال گذشته و سال جاری بیشترین صادرات مربوط به فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بوده است.

.ی افزود: بر اساس آمار تنها پتروشیمی هایی که بالاترین مصرف گاز را دارند، حاشیه سودشان ۵۰ درصد بوده، برای پتروشیمی هایی که مصرف گازشان پایین آمده حاشیه سودشان شدید کاهش یافته و برای پتروشیمی های پلیمری تنها ۱۰ درصد حاشیه سود است، اما دولت و مجلس چون فکر می کنند پتروشیمی ها درآمد نجومی دارند قیمت خوراک و سوخت و مالیات را افزایش می دهند. این در حالی است که با این وضعیت هم پتروشیمی ها ضرر می دهند و هم بستری برای فرار سرمایه ایجاد می کنند.

او در ادامه با اشاره به فشار دولت بر پتروشیمی ها گفت: روز گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شده که معافیت مالیاتی قیر، متانول و پلی اتیلن برداشته شود که با این شرایط به سوی تعطیلی واحدهای پتروشیمی پیش خواهیم رفت.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی یادآور شد: دولت در خصوص مالیات و قیمت خوراک بدعهدی کرد یعنی به تولیدکنندگان وعده داد که از دادن مالیات بر صادرات معافند اما در بودجه جدید هم مالیات را افزایش داده و هم معافیت مالیاتی قیر، پلی اتیلن، اوره و متانول را برداشته است، با این وضعیت تعطیلی واحدهای پتروشیمی و فرار سرمایه سرنوشت محتوم وقطعی صنعت پتروشیمی است.

زیان ۳۰ درصدی صادرکنندکان از حراج باز در بورس
او همچنین سیاست های دولت و مجلس در حوزه قیر را مورد نقد قرار داد و افزود: دومین صنعت بزرگ قیر است که سالانه ۴ میلیون تن صادرات و یک میلیارد دلار درآمد دارد. این صنعت هم با تهاتر قیر و تصمیم سازمان بورس که همیشه کمترین تعامل را با بقیه سازمان‌ها دارد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. از جمله تصمیمات سازمان بورس حراج باز است به این معنی که خریدار چند بار می‌تواند اصلاح قیمت انجام دهد که منجر به افزایش قیمت و زیان ۳۰ درصدی صادرکنندگان می شود. حتی انجمن صنفی پالایشگاه‌ها هم می‌گویند با ما هماهنگ نشده و هر چند ممکن است این تصمیم در حال حاضر که با کمبود مواجه هستیم به نفع آن‌ها باشد ولی در تابستان به ضرر آنها نیز است.

حسینی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسی اولیه قیر را جزو مواد خام حساب نکرده بودند و اخیراً اضافه شده است، افزود: اگرچه نمایندگان هم می‌دانند و خودشان مورد اتهام نیز هستند که بحث توزیع قیر و نظارت بر آن مشکل آفرین است ولی رقم آن را افزایش داده‌اند. در شرایطی که عمده میادین ما نفت سنگین است و ۵ درصد بازار دنیا را می‌توانیم داشته باشیم این اقدامات صحیح نیست.

کد خبر: ۱۳۱٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha