اتاق ایران و یونیسف تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

اتاق ایران و یونیسف تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق ایران تاکید کرد فعالان اقتصادی از انجام هر کار خیری استقبال کرده و در این راستا اتاق ایران نیز آماده همکاری با یونیسف در امور مربوط به کودکان است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نماینده یونیسف در تهران با حضور در محل اتاق ایران با غلامحسین شافعی دیدار و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

غلامحسین شافعی در این دیدار با بیان اینکه اتاق ایران از گذشته روابط خوبی با یونیسف داشته و در مقاطعی تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز به امضا رسانده است، گفت: اتاق ایران در ۳۴ نقطه در سطح کشور تحت عنوان اتاق‌های استانی فعالیت دارد. نزدیک به ۵۰۰ تشکل تخصصی ملی و استانی وابسته به اتاق هم در سراسر کشور با همکاری اتاق ایران فعالیت می‌کنند. همچنین ۳۷ اتاق مشترک با سایر کشورها داریم. در حقیقت اتاق ایران بخش خصوصی کشور را در مسائل اقتصادی رهبری می‌کند.

شافعی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اتاق ایران بیان کرد: فعالان اقتصادی ایران از گذشته تا امروز در اغلب بزنگاه‌های اجتماعی حضور داشته‌اند. محصولات نیکوکاری در رابطه با مسائل فرهنگی مانند مدرسه‌سازی و اعطای بورسیه‌های تحصیلی، بخش بهداشت و درمان و همین‌طور بخش ساخت مسکن برای افراد کم‌برخوردار ارائه می‌دهیم.

او با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت آموزش‌وپرورش حدود ۴۰ درصد از مدارس روستایی توسط فعالان اقتصادی ساخته و آماده بهره‌برداری شده‌اند، افزود: بنگاه‌های ایرانی امروز موضوع توجه به مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک اصل مهم در برنامه خود دارند و انجام مسئولیت‌های اجتماعی برای بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به عنوان یک مؤلفه مهم حتی در فعالیت اقتصادی‌شان مطرح است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به فعالیت موسسه نیکوکاری ابرار در این اتاق بیان کرد: بخشی از فعالیت این موسسه اعطای بورس تحصیلی به دانش آموزان کم‌برخوردار کشور است و بر همین اساس هم اکنون تعداد قابل توجهی از این دانش آموزان زیر نظر این موسسه تحصیل می‌کنند. بخش دیگری از فعالیت موسسه ابرار که اتفاقاً برای اولین بار در میان مؤسسات نیکوکاری ایران انجام می‌شود، دنبال کردن توسعه پایدار روستایی است. طرح‌های نمونه که در این راستا در برخی نقاط کشور اجرا شده بسیار نتایج موفقیت‌آمیزی داشته‌اند. بخشی دیگر از اقدامات این موسسه ساخت واحدهای آموزشی برای وزارت آموزش‌وپرورش است.

شافعی تأکید کرد: اتاق ایران آماده همکاری با یونیسف در امور مربوط به کودکان است.

اولویت یونیسف افزایش سطح همکاری با بخش خصوصی و استفاده از ایده‌های آن‌هاست
رابین ناندی، رئیس دفتر یونیسف ایران، با بیان اینکه یونیسف سازمان تخصصی کودکان سازمان ملل است و هم‌اکنون در ۱۹۰ کشور جهان فعال است و در ایران نیز سابقه فعالیت طولانی دارد، گفت: فعالیت اصلی یونیسف در زمینه حمایت از برنامه‌های دولت در مورد کودکان است و دفتر یونیسف در این راستا با ۹ وزارتخانه در قالب ۱۴ برنامه همکاری داشته و فعالیت‌هایی در حوزه آموزش کودکان، بهداشت، آب، تغذیه و مسائل حقوقی و اجتماعی کودکان را دنبال می‌کند.

او با بیان اینکه اولویت ما افزایش سطح همکاری با سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی و استفاده از تجارب و برتری نسبی این بخش است، ادامه داد: من با افتخار فعالیت‌های نمایندگان قبلی یونیسف در ایران را ادامه می‌دهم. یکی از این فعالیت‌ها، امضای تفاهم‌نامه جدید با اتاق ایران است. همکاری اتاق ایران با یونیسف در فعالیت‌های پس از سیل و حمایت‌های جمعی در پاسخ به شیوع کرونا و مواردی مانند آن ستودنی است.

ناندی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و دفتر یونیسف از دو منظر حائز اهمیت است، گفت: اول به این دلیل که چالش‌ها و مشکلاتی که کودکان در ایران دارند متفاوت از مشکلات سال‌های قبل است. ایران بیشترین آسیب را از شیوع کرونا در منطقه دیده و این آسیب‌ها فراتر از بعد اقتصادی، ابعاد اجتماعی نیز داشته‌اند. کودکان در این میان آسیب زیادی دیدند و دسترسی آن‌ها به آموزش با مشکلاتی مواجه شد.

او ادامه داد: گذشته از موضوع کرونا، تحریم‌ها، مسائل زیست‌محیطی، مشکل دسترسی به آب سالم و بهداشتی در برخی مناطق و همین‌طور موضوع آلودگی هوا از دیگر چالش‌های مهمی هستند که می‌توانند شرایط نگران‌کننده‌ای را برای آینده کودکان در ایران ایجاد کنند.

نماینده یونیسف در ایران در ادامه به دومین دلیل اهمیت تفاهم‌نامه جدید اتاق ایران و دفتر یونیسف اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر در فرآیند تدوین برنامه ۵ ساله (۱۴۰۵-۱۴۰۱) خود در ایران هستیم. لذا از طریق این تفاهم‌نامه بهتر می‌توانیم برای این دوره برنامه‌ریزی کنیم. ما مشتاق همکاری با اتاق ایران در همه حوزه‌ها هستیم و می‌خواهیم از ایده‌های بخش خصوصی استفاده کنیم چراکه بخش خصوصی در ارائه ایده‌های مبتکرانه پیشرو است.

ناندی در پایان با تأکید بر اینکه فعالیت اتاق ایران و دفتر یونیسف می‌توانند مکمل یکدیگر باشند ادامه داد: روش کار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی این است که از طریق توسعه اقتصادی، خدمات اجتماعی را نیز گسترش دهند. اما یونیسف از ارائه خدمات اجتماعی آغاز می‌کند تا از این طریق بتواند وضعیت آموزش و بهداشت کودکان را ارتقاء داده و آن‌ها را به‌عنوان افراد توانمند وارد چرخه اقتصادی کند. لذا فعالیت‌های ما می‌تواند مکمل یکدیگر باشد.

در ادامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، با اشاره به اینکه هم‌زمان با شیوع کرونا اتاق‌های سراسر ایران بسیج شدند و بسیاری از نیازمندی‌های بخش درمان را تأمین کردند ادامه داد: بعد از وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان نیز موسسه ابرار، ۱۲ واحد آموزشی را تکمیل کرده و یا در حال تکمیل و تجهیز آن‌هاست.

او با تأیید سخنان ناندی مبنی بر مکمل بودن فعالیت‌های یونیسف و بخش خصوصی گفت: اقتصاد را انسان‌ها توسعه می‌دهند و انسان‌ها را افرادی مانند شما تربیت می‌کنند. این دو فرآیند از یکدیگر جدا نیست و باید در این راستا کمک هم باشیم.

شافعی تأکید کرد: اتاق ایران از هر کار خیری استقبال کرده و نهایت همکاری را با دفتر یونیسف در ایران خواهد داشت.

در پایان دو طرف تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و دفتر یونیسف در تهران را امضا کردند.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha