کسب رتبه ۲۳ جهانی نانو ایران
در ثبت پتنت در سال ۲۰۲۱؛

کسب رتبه ۲۳ جهانی نانو ایران

ایران با ثبت مجموع ۵۵ پتنت و درخواست ثبت اختراع نانو در رتبه بیست و سوم دفتر ثبت اداره ثبت اختراعات و نشان تجاری آمریکا USPTO آمریکا در سال ۲۰۲۱ قرار دارد.

به گزارش بازار، براساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه استت نانو، در پایان سال ۲۰۲۱ در مجموع ۲۳ هزار و ۷۵۰ اختراع مرتبط با فناوری نانو در اداره ثبت اختراعات و نشان تجاری آمریکا (USPTO) ثبت شده است، نزدیک به نیمی از درخواست های ثبت پتنت در این اداره متعلق به کشور آمریکا است. چین، کره جنوبی، ژاپن و تایوان کشورهای بعدی در این رده‌بندی هستند.

ایران در سال ۲۰۲۱ تعداد ۵۵ اختراع در حوزه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا منتشر کرده است که از این تعداد ۲۱ مورد اختراع به ثبت نهایی رسیده (پتنت) و تعداد ۳۴ مورد درخواست ثبت اختراع منتشر شده هستند، ایران در هر دو شاخص در سال گذشته میلادی در رتبه بیست سوم قرار دارد.

بر اساس تعریف استاندارد (ISO/TS ۱۸۱۱۰) اختراعاتی در حوزه فناوری نانو قرار می‌گیرند که حداقل دارای یک ادعا (Claim) مرتبط با فناوری نانو باشند یا بر اساس کدهای طبقه‌بندی IPC دارای کد مرتبط با حوزه فناوری نانو باشند، بر اساس بررسی آماری انجام شده از بانک داده اوربیت (Orbit) مشخص شد که در سال ۲۰۲۱ مجموع ۲۳ هزار و ۷۵۰ اختراع در زمینه فناوری نانو در اداره ثبت اختراع آمریکا ثبت شده‌اند که نسبت به سال گذشته آن حدود ۶ درصد رشد داشته است.

از این تعداد، ۱۴ هزار و ۴۴ مورد درخواست ثبت اختراع منتشر شده و ۹ هزار و ۷۰۵ مورد پتنت گرنت شده هستند.

آمریکا حدود ۴۷ درصد از اختراعات نانوی اداره ثبت اختراعات و نشان تجاری آمریکا را به خود اختصاص داده است، نکته جالب در سال ۲۰۲۱ پیشی گرفتن چین از رقبای منطقه‌ای خود در ثبت اختراعات نانو در این اداره است بطوری که چین با هزار و ۶۰۰ درخواست اختراع نانو( ۱۱.۴ درصد) جلوتر از کره جنوبی و ژاپن در رده دوم قرار گرفته است.

براساس گزارش ستاد ویژه فناوری نانو، در جدول زیر تعداد درخواست‌های ثبت اختراع منتتشر شده توسط ۲۰ کشور برتر در حوزه فناوری نانو در اداره ثبت اختراعات و نشان تجاری آمریکا USPTO در سال ۲۰۲۱ همچنین سهم اخترعات نانوی این کشورها از کل اخترعات ثبت شده آنها در اداره ثبت اختراعات و نشان تجاری آمریکا آورده شده است.

کسب رتبه ۲۳ جهانی نانو ایران

ایران در این جدول در رتبه ۲۳ قرار دارد. نکته قابل توجه در این جدول توجه ویژه کشورهای آسیایی از جمله عربستان، چین، کره جنوبی و تایوان در مقایسه با کشورهای آمریکایی و حتی اروپایی است، حدود ۱۶ درصد از اختراعات عربستان در USPTO در حوزه فناوری نانو است و در این شاخص ایران با ۳۳ درصد بالاترین سهم را دارد،

کد خبر: ۱۳۱٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha