۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
درباره فروش و واگذاری سرقفلی چه می دانید؟

درباره فروش و واگذاری سرقفلی چه می دانید؟

وکیل سرقفلی چه کسی است و برای چه کاری نیاز می‌شود؟ بارها و بارها اسم سرقفلی بودن را روی مغازه‌ها و مالکیت آنها شنیده‌ایم.

به گزارش بازار، وکیل سرقفلی چه کسی است و برای چه کاری نیاز می‌شود؟ بارها و بارها اسم سرقفلی بودن را روی مغازه‌ها و مالکیت آنها شنیده‌ایم. اما برخی افراد از تفاوت آن نسبت به اماکن معمولی خبر ندارند و همین موضوع باعث می‌شود حقوق خود را به خوبی ندانند و بر سر این موضوع دچار اختلاف‌های بسیاری شوند. سرقفلی در قانون به معنای حقی است که قانون گذار برای مستاجران و اماکن تجاری در نظر گرفته است و روشی برای بررسی و حمایت حقوق آنهاست. مهم‌ترین نکته در موضوع سرقفلی بودن این است که تنها برای اماکن تجاری قابل تعریف است و امکان چنین تعریفی برای اماکن مسکونی نخواهد بود.

سرقفلی چیست؟

موضوع سرقفلی به معنای این است که حقی برای کاسب در نظر گرفته شود تا حقوق آن جهت حفظ مشتریان و رونق کسب و کار مشخص شود و صاحب ملک نتواند حقوقی که مستاجر برای کسب درآمد طی مدت مستاجر بودن و کسب شهرت جمع‌آوری کرده است از بین ببرد. در واقع فردی که در محل مشخصی کسب‌وکار را شروع و تجارت خاصی انتخاب می‌کند، بعد از مدتی که فعالیتش به رونق می‌رسد، نزد مخاطبینش دارای اعتبار است و حقی برای او به وجود می‌آید. حال اگر ملک مورد نظر دارای ویژگی سرقفلی باشد، می‌تواند از این حق خود دفاع کند.

در این صورت، هنگام اجاره محل، در کنار پرداخت کرایه مبلغی به عنوان سرقفلی پرداخت و حقی از ملک برای فرد مستاجر مشخص می شود. حال اگر اجاره دهنده نخواهد ملک را به مستاجر فعلی دهد، مستاجر وجه سرقفلی را با قیمت روز دریافت خواهد کرد.

نقش وکیل سرقفلی چیست؟

درباره فروش و واگذاری سرقفلی چه می دانید؟

وکیل سرقفلی به عنوان یک وکیل حرفه‌ای در زمینه حقوق ملکی فعالیت دارد که در کنار داشتن تجربه و مهارت کافی در مورد پرونده‌های مربوط به اماکن سرقفلی به راحتی می‌تواند حقوق شما را مشخص کند و بابت این موضوع مشاوره حقوقی نیز در اختیارتان قرار می‌دهد. در صورتی که بخواهید هنگام عقد قراردادهای حقوقی و اجاره اماکن تجاری سرقفلی هیچ مشکلی برایتان پیش نیاید، با داشتن بهترین وکیل سرقفلی می تواند مزایای بسیاری برای شما به همراه داشته باشد و در پیشرفته کسب و کار شما را یاری دهد. همچنین هنگام بررسی پرونده‌های مربوط به این قضیه باعث صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد.

مطمئنا خبر دارید که هنگام بررسی پرونده‌های حقوقی مراحل خاصی پیش روی شما قرار می‌گیرد که به دلیل عدم آگاهی بررسی آنها بسیار طولانی مدت خواهد بود. علاوه برایت، ممکن است هزینه‌های بسیاری به همراه داشته باشد. پس اگر فرصت طی کردن چنین مراحلی ندارید و با مشکل ملک سرقفلی مواجه شدید، با انتخاب یک وکیل مجرب می توانید از دغدغه‌های زندگی خود بکاهید و پیگیری مسئله را با خیال راحت به او بسپارید.

انواع سرقفلی به چه صورت است؟

در موارد زیر با انواع سرقفلی آشنا می‌شوید:

سرقفلی با سند عادی:

هنگامی که قرارداد اجاره به مالک تجاری و مستاجر ایجاد می‌شود عقد قرارداد به صورت شفاهی است که به نام سند عادی شهرت دارد. معمولا سند عادی همانند یک دست‌نوشته یا اوراق چاپی بنگاه‌ها رواج دارد که هنگام عقدقرارداد می توانید از بهترین وکیل ملکی برای پیشگیری از مشکلات احتمالی کمک بگیرید.

سرقفلی واقعی:

این مدل سرقفلی مربوط به آپارتمان ها و پاساژهای تجاری است که مالکان هر واحد به تنها توانایی واگذار کردن حق سرقفلی را ندارد و این موضوع ربطی به کسب و کار افراد ندارد و بابت امکانات ملک تجاری وضع شده است که هنگام عقد قرارداد مبلغ سرقفلی از مستاجران دریافت خواهد شد.

سرقفلی مجازی:

همان حقوق فرد مستاجر است که باعث تجارت بیشتر و اعتبار مغازه می شود. در حالی که در روابط مستاجر و فرد اجاره دهنده در سال ۱۳۷۶ تصریح نشده است. هنگامی که فرد در سال های بسیاری در یک متن مغازه اجاره شده و کسب اعتبار نموده است، حقوق او تحت عنوان سرقفلی مجازی شناخته می شود.

راه‌های انتقال سرقفلی چیست؟

درباره فروش و واگذاری سرقفلی چه می دانید؟

راه‌های انتقال املاک سرقفلی به روش‌های مختلف گفته شده در زیر قابل انجام است:

۱- انتقال اختیاری سرقفلی:

در این روش، مالک سرقفلی با اختیار و میل کامل با کمک سند عادی سند رسمی ملک را به فرد دیگری منتقل می‌کند.

۲- انتقال قهری سرقفلی:

این روش زمانی استفاده می‌شود که شخص فوت شده و حقوق حاصل از اجاره ملک سرقفلی به وراث او انتقال پیدا می‌کند.

۳- انتقال قضایی:

زمانی که با کمک حکم قضایی انتقال سرقفلی ملک انجام می‌شود را انتقال قضایی می‌گویند.

نحوه انتقال سرقفلی مغازه

درباره فروش و واگذاری سرقفلی چه می دانید؟

خیلی‌ها سرقفلی را با دریافت پول پیش اشتباه می‌گیرند. زمانی که موضوع سرقفلی بودن مغازه پیش می‌آید به این معناست که صاحب مغازه در مدت زمان اجاره حق افزایش مبلغ اجاره را ندارد و نمی‌تواند برای تخلیه مستاجر اقدام کند. هنگام پایان مدت اجاره مبلغ دریافت شده را به عنوان سرقفلی مطابق با روز محاسبه می‌کند و به فرد مستاجر برمی‌گرداند. همچنین طی مدت زمان اجاره کردن مغازه مستاجر امکان فروش سرقفلی را ندارد و اگر بخواهد آن را انتقال دهد باید به مالک مغازه اطلاع‌رسانی کند و در صورت رضایت او و مشخص شدن حقوق سرقفلی امکان تخلیه آن و انتقال سرقفلی به فرد دیگر وجود خواهد داشت.

اگر مدت زمان قرارداد سرقفلی به پایان رسیده باشد و مالک رضایت انتقال و پرداخت مبلغ سرقفلی را نداشته باشد، فرد مستاجر می تواند در دادگاه حاضر شود و بابت این موضوع از مالک شکایت کند. گاهی اوقات انتقال قضایی نیز به میان می‌آید و با حکم مقام قضایی انتقال سرقفلی مغازه به فرد دیگری سپرده می‌شود.

بعد از فوت مالک سرقفلی چه می‌شود؟

موضوع سرقفلی به ارث می‌رسد. در واقع بعد از فوت مالک منافع مغازه به وراث تعلق می‌گیرد و حق و حقوق ملک شامل ارث خواهد شد. برای انجام این کار باید مشخصات وراثت و سهم ارث به دادگاه ارائه می‌شود و با درخواست انحصار وراثت سرقفلی مغازه شامل دارایی وراث متوفی خواهد شد. انتقال سرقفلی از این طریق با توجه به اجاره نامه و شرایط آن مشخص خواهد شد و هر کدام از وراث می توانند حق خود را از ملک سرقفلی دریافت می‌کنند.

مستاجر بعد از چند سال می‌تواند ادعای مالکیت کند؟

یکی از باورهای غلطی که میان مستاجران وجود دارد این است که بعد از چند سال می‌توانند ادعای مالکیت کنند. هنگام عقد قرارداد برای اجاره ملکی تمام حقوق مشخص می‌شود و فرد مستاجر هرگز توانایی مالکیت نخواهد داشت. مگر این که برای خرید ملک اقدام کند. اما اگر فردی ملک تجاری به عنوان سرقفلی اجاره کند بعد از اتمام قرارداد دارای حقوقی می باشد که از مالک دریافت می‌کند. اما این حق زمانی پابرجاست که در ازای اجاره پرداخت اجاره مبلغی به عنوان سرقفلی پرداخته باشد.

تکالیف مالک جدید در برابر مستاجر

تمام حقوق که با مالک قبلی ایجاد شده است، هنگام ورود به مالک جدید همچنان پابرجاست و مالک جدید باید تمام حق و حقوق که مالک قبلی داشته است را بپذیرد و بیشتر از آن نخواهد داشت. همچنین حق و حقوق‌ همان توافقاتی است که شما با مالک سابق وضع کرده‌اید و مالک جدید موظف است تمام آنها را بپذیرد.

نتیجه گیری

موضوع سرقفلی تنها با تواقف دو طرفین پابرجاست و هیچ اجباری در اجرای قرارداد آن وجود ندارد. مگر این که هر کدام از طرفین بدون رضایت دیگری بخواهد خلاف قرارداد عمل کند. در این صورت بهتر است پیگیری این موضوع توسط بهترین وکیل ملکی انجام گیرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha