۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
پروژه تصفیه خانه فاضلاب دامغان در بلاتکلیفی| وعده مسئولان عملی نشده است
بازار گزارش می‌دهد؛

پروژه تصفیه خانه فاضلاب دامغان در بلاتکلیفی| وعده مسئولان عملی نشده است

دامغان- عملیات اجرایی احداث پروژه تصفیه خانه فاضلاب دامغان با هدف کمک به اقتصاد استان سمنان سال‌ها قبل کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد اما هنوز هم این پروژه در پیچ و خم وعده‌های مسئولان مانده است.

محمد آخوندی، بازار؛ سالیان زیادی است عملیات اجرایی احداث پروژه تصفیه خانه فاضلاب دامغان در منطقه ابراهیم آباد کیلومتر پنج جاده دامغان - معلمان آغاز شد، طی این سال‌ها پیگیری مداوم و نشر مشکلات این پروژه و انعکاس رسانه‌ای آن متأسفانه تا به الان این پروژه تکمیل نشده است.

در این سال‌ها متأسفانه آب فاضلاب از طریق ایجاد برکه به صورت نهر به روستاهای پایین دست جاری شد، ساکنان این روستا نارضایتی خویش را بوی تعفن و تهدید انواع بیماری‌های پوستی و جلدی اعلام داشتند و بر اساس گزارش میدانی متأسفانه مازاد این آب به دلیل خشکسالی و کمبود آب، توسط برخی از کشاورزان منطقه برداشت و به مصرف کشت رسیده است.

اراده‌ای نبود
اراده و عزم راسخی در بین مسئولان مرتبط برای تکمیل این طرح وجود نداشته هر چند با پیگیری و انعکاس رسانه‌ای حدود دو هفته‌ای است که ادامه مسیر آب در داخل نهر قطع شده، اما مشکلات عدیده این پروژه کماکان پا برجا است.

سید محی‌الدین تقوی عضو شورای اسلامی شهر دامغان و کشاورز منطقه ابراهیم آباد، به خبرنگار بازار می‌گوید: سال‌های زیادی است عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و قرار بود با دو مدل اصلی و چهار لاگن رسوب‌گیری و تصفیه و هواگیری ساخته شود اما متأسفانه به دلیل عدم کار کارشناسی و تداخل با اراضی مالکیت اطراف پروژه روستای ابراهیم آباد و اراضی دولتی و روستای کاظم آباد، این پروژه به نصف تیپ و دو لاگن تقلیل یافت.

اراده و عزم راسخی در بین مسئولان مرتبط برای تکمیل این طرح وجود نداشته است

تقوی با بیان اینکه پساب فاضلاب در دو لاگن سازماندهی و سپس بند خاکی نعل اسبی، مازاد آن را توسط تانکری ذخیره و به مصرف راه سازی می‌رساند که در صورت مازاد نیاز شرکت راه سازی، فاضلاب از طریق نهر از جاده جندق- معلمان رفت و برگشت به پایین دست مزارع هدایت می‌شود، افزود: سال‌ها است به همین منوال از این فاضلاب برداشت می‌شود.

پروژه تصفیه خانه فاضلاب دامغان در بلاتکلیفی | وعده مسئولان عملی نشده است

مسائل بهداشتی و مشکلات
یکی از افراد بومی منطقه در این باره به خبرنگار بازار گفت: سال‌ها است مسئولان وعده‌های زیادی در خصوص تکمیلی این پروژه داده‌اند که تا کنون این وعده‌ها عملی نشده است. به کرات مشکلات و معضلات بهداشتی و زیست محیطی این پروژه طی این سال‌ها در رسانه‌های جمعی انعکاس داده شد از قرار معلوم گوش شنوایی وجود نداشته است.

این فرد بومی منطقه تصریح کرد: آب فاضلاب از طریق برکه و نهر ایجاد شده به روستاهای پایین دست نظیر محمد آباد، عبدیا و بها آباد انتقال می‌یافت به تبع همین از این آب برداشت کشاورزی می‌شد و هم ساکنان منطقه را از لحاظ بهداشتی و زیست محیطی تهدید می‌کرد و به هر طریق با اعتراض شدید اهالی این روستاها و فشار رسانه‌ای بالاخره طی چند هفته اخیر جلوی انتقال آب به پایین دست گرفته شد و در آن سو برکه ایجاد شده است.

وی افزود: برکه مذکور حالا به زیستگاه پرندگان بدل گشته است و همچنین مال داران منطقه هم از آب برکه برای شرب گوسفندان استفاده می‌کردند و مطمئناً فاضلاب از لحاظ بیماری‌های پوستی و جلدی و حتی سالک ساکنان روستاهای اطراف را طی این سال‌ها تهدید کرده است.

مشکلات مردم و بیماری پوستی
یک ساکن روستای محمد آباد دامغان نیز با بیان اینکه سال‌ها است بوی تعفن و بیماری‌های پوستی و جلدی ساکنان را تهدید می‌کند و در مجموع ساکنان روستای محمد آباد از این وضعیت ناراحت هستند، می‌گوید: کشت و کاری که توسط این آب انجام می‌شود فقط برای علوفه دام خواهد بود.

نوجوان محمد آبادی هم درباره مشکلات فاضلاب می‌گوید: در فصل تابستان بوی بدی روستا را فرا می‌گرفت و نمی‌توانستیم بازی کنیم و همچنین از خطر پشه زدگی و سالک کمتر داخل کوچه‌ها برای بازی کردن می‌آمدیم.

بوی تعفن و بیماری‌های پوستی و جلدی ساکنان را تهدید می‌کند

مصطفی حیدرهایی از ساکنان روستای عبدیا نیز معتقد است: من چهار سال عضو شورای روستا بودم و حدود یک سال قبل نزد مدیر آب شهری دامغان رفتیم و اعلام کردیم آبِ فاضلابی که به سمت روستای عبدیا سرازیر می‌شود بیماری‌های پوستی و بیماری سالک به همراه دارد که اعلام شد تا دو یا سه ماه آینده جلوی آب گرفته می‌شود که این اتفاق نیفتاد.

مسئولان در روستاهای پایین دست زندگی نمی‌کنند
محمدعلی صرفی دیگر ساکن روستای عبدیا و کنشگر اجتماعی در گفتگو با بازار با بیان اینکه در این مدتی که آب فاضلاب به ۴۰۰ متری روستا رسیده بود آیا مسئولان می‌توانستند در این روستا زندگی کنند، می‌گوید: در فصل زمستان بوی مشمئز کننده‌ای از فاضلاب به استشمام می‌رسد که طی این سال‌ها هیچ مسئولی به داد ما نرسید که بالاخره طی چند هفته اخیر به خاطر رسانه‌ای شدن معضل انسانی فاضلاب، آب فاضلاب کلاً قطع شد و دیگر فاضلاب به سمت پایین دست جاده جاری نمی‌شود طی این سال‌ها ما ساکنان روستای عبدیا از بوی فاضلاب، خطر سالک و خطر بیماری‌های پوستی و جلدی زجر کشیدیم و مسئولی طی این سال‌ها پاسخگو نبود.

حیدری دیگر ساکن و عضو شورای اسلامی روستای عبدیا نیز با بیان اینکه کانون ترویج و تکثیر موش‌ها در اطراف برکه ایجاد شده و مسیر نهر فاضلاب افزایش یافته است، تاکید کرد: خانواده‌های این روستا در فصل تابستان از خطر بیماری سالک در امان نیستند.

وی با اشاره به اینکه به خاطر بیماری سالک به فرزندانمان اجازه بازی و تحرک در فضای باز روستا عبدیا را نمی‌دهیم و طی این سال‌ها روزها در بحران روحی به سر بردیم که نکند به بیماری سالک و انواع بیماری‌های جلدی و پوستی دچار شویم، افزود: امسال موش‌های سالک در این منطقه زیاد شده که مطمئناً در تابستان سال آینده ما شاهد تکثیر بیماری سالک درا ین منطقه خواهیم بود و مسئولان امر باید برای مقابله با موش سالک اقدامی جهادی کنند.

پروژه تصفیه خانه فاضلاب دامغان در بلاتکلیفی | وعده مسئولان عملی نشده است

استقرار کلر زنی و فروش پساب
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان اما درباره این طرح معتقد است: اخیراً خبری آمد که بخشی از پس آب فاضلاب در پایین دست تصفیه خانه رها شده که بلافاصله همکاران ما در حوزه بهره برداری به اتفاق رئیس آب و فاضلاب شهری دامغان در محل حاضر شدند که چند راهکار برای این موضوع پیشنهاد شد که در گام اول از خروج پس آب فاضلاب به پایین دست ممانعت شد و پس آب جنوبی تصفیه خانه به صورت کلی قطع شد و در گام دوم از لاگن های موجود ساخته شده در تصفیه خانه استفاده شود در فرآیند برکه تثبیت و در گام سوم یک حوضچه جدیدی برای جمع آوری پس آب فاضلاب ایجاد خواهد شد.

محمد طاهری با بیان اینکه عملیات حفاری این طرح انجام شده است، بیان کرد: به دنبال استقرار برنامه کلرزنی در محل تصفیه خانه هستیم که اینها برنامه کوتاه مدت ما است و دیگر مردم و ساکنان روستاهای پایین دست دیگر نگرانی نداشته باشند زیرا در برنامه‌های میان مدت مقرر شده زمین‌های تصفیه خانه با هماهنگی جهاد کشاورزی و شهرداری دامغان اخذ و به دنبال توسعه فضای سبز با این آب باشیم.

در گام اول از خروج پس آب فاضلاب به پایین دست ممانعت شد

وی با بیان اینکه با کارخانه فولاد دامغان مذاکراتی داشتیم که بتوان بخشی از این پس آب فاضلاب تصفیه شده را به کارخانه فولاد بدهیم، تاکید کرد: مذاکرات ما با مدیران کارخانه فولاد به جمع بندی‌های خوبی رسیده که حدود ۱۰۰ کیلومتر از شبکه باقی مانده را مدیران کارخانه فولاد دامغان به عهده می‌گیرند و تصفیه خانه را در مجموعه آب و فاضلاب استان سمنان به اتمام می‌رسانیم و بتوانیم حداقل یک ام سی ام (یا یک میلیون مترمکعب) پساب در کارخانه فولاد دامغان مورد بهره برداری قرار گیرد و مشکل خروجی پس آب فاضلاب را در پایین دست تصفیه خانه نداشته باشیم.

کارخانه فولاد تصفیه خانه را اجرا می‌کند
علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی چند ماه قبل در جلسه‌ای در شورای اسلامی شهر دامغان اعلام داشت: بر اساس تفاهم صورت گرفته با کارخانه فولاد دامغان مقرر شده این تصفیه خانه توسط کارخانه فولاد تکمیل و به بهره برداری برسد.

شایان ذکر است چند هفته گذشته بر اساس فشار افکار عمومی و بازتاب رسانه‌ای جلوی پس آب فاضلاب به پایین دست تصفیه خانه گرفته شد و از انتقال آب جلوگیری شد اما هنوز هم مشخص نیست که چه زمانی این پروژه نهایتاً به اتمام می‌رسد پروژه‌ای که مسئولان می‌گویند حاضر است اما شرایط زندگی مردم این امر را نشان نمی‌دهد.

کد خبر: ۱۳۱٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha