۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
  فین تک ها؛ جذابترین ها برای سرمایه گذاران خطر پذیر جهان| پرواز شاخدارهای استارتاپی در ۲۰۲۱
آمارهای عجیب ۲۰۲۱ از سرمایه گذاری در استارتاپ ها

فین تک ها؛ جذابترین ها برای سرمایه گذاران خطر پذیر جهان| پرواز شاخدارهای استارتاپی در ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ جذابترین سال برای استارتاپ ها و سرمایه گذاری خطر پذیر بود. به نحوی که تعداد یونیکورنها در سال ۲۰۲۱ به اندازه کل سالهای قبل زیاد شد. اما کدام بخش ها برای سرمایه گذاری خطر پذیر جذاب بود؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: روندهای جدیدی در سال گذشته خود را در حوزه سرمایه گذاری به جهان تحمیل کردند که با افزایش تب رقابت فناوری و هوش مصنوعی بین شرکت ها و ثبت اختراعات و سپس تشدید درگیری های اقتصادی و تجاری بین قدرت های بزرگ و همچنین دچار تحولات بزرگ شد.

دارایی‌های دیجیتال و رونق ارزهای دیجیتال و تأثیر همه‌گیری کرونا بر افزایش وابستگی بشر به فناوری پیشرفته و فشار سریع به سمت تحول دیجیتال، یادگیری ماشینی و در نهایت تغییرات آب و هوایی از جمله عواملی مهمی بودند که به درجات مختلف در تبدیل سال ۲۰۲۱ به سال استثنایی برای بازار سرمایه خطرپذیر، سرمایه گذاری بر روی ایده های جدید، راه حل های نوآورانه برای مشکلات پیچیده انسانی نقش داشتند. تلاشی و سرمایه گذاری هایی که به نوعی نشان دهنده کشمکش و مبارزه برای سلطه جهانی میان آمریکا و غرب از یک سو و چین از سوی دیگر بود. ما در این طلب سعی داریم با مرور آخرین امار درباره شرکت های استارتاپی به این موضوع بپردازیم که چرا سال ۲۰۲۱ سالی جذاب و تاریخی برای استارتاپ ها بود و در عین حال تلاش می کنیم نقشه راه آینده و جذابیت های این حوزه را برای علاقه مندان نشان دهیم.

مجموع سرمایه‌گذاری تحقق یافته برای استارت‌آپ‌ها به ۶۲۰ میلیارد دلار رسیده است و نشان از یک جهش بزرگ دارد زیرا نه تنها بالاترین رقم در طول تاریخ به شمار می رود که بیش از دو برابر سال ۲۰۲۰ بوده که ۲۹۳ میلیارد دلار را به ثبت رسانده بود

جاده سرمایه گذاری خطرپذیر در سال ۲۰۲۱
کل جریان ورودی در طول سال ۲۰۲۱:
نگاهی به کل جریان ورودی سرمایه گذاری در مسیر خطر پذیرها و در طول سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که مجموع سرمایه‌گذاری تحقق یافته برای استارتاپ‌ها به ۶۲۰ میلیارد دلار رسیده است و نشان از یک جهش بزرگ دارد زیرا نه تنها بالاترین رقم در طول تاریخ به شمار می رود که بیش از دو برابر سال ۲۰۲۰ بوده که ۲۹۳ میلیارد دلار را به ثبت رسانده بود.

کل معاملات در طول سال ۲۰۲۱: تعداد کل قراردادهای سرمایه گذاری در استارتاپ ها به ۳۴۰۰۰ معامله رسید که این آمار نیز بالاترین رقم در طول تاریخ را به ثبت رسانده است. این عدد در سال ۲۰۲۰ با ۸ هزار قرار داد جدید افزایش روبرو بدوه زیرا تعداد کل قراردادها در سال ۲۰۲۰، ۲۶۰۰۰ معامله بوده است.

ایده هایی که در طول سال ۲۰۲۱ گرانتر شدند: بد نیست بدانید علاوه بر تعداد معاملات و افزایش میزان سرمایه گذاری، ظاهرا ایده ها در بازار خریداران بهتری پیدا کرده اند و یا خریداران قدر ایده ها را در سال ۲۰۲۱ بیشتر می دانند زیرا میانگین معامله ۲۵ میلیون دلار بود که این عدد در سال ۲۰۲۰، ۱۶ میلیون دلار بوده و نشان از افزایش میانگین ۹ میلیون دلاری در قراردادها دارد.

انواع سرمایه گذاران در شرکت های نوپا:
۱- سرمایه گذار فرشته. (رشته سرمایه گذار به آن فردی گفته می‌شود که پول خوبی در بساط دارد و حاضر است این پول را برای شروع به کار یا برای رشد کردن در اختیار یک استارتاپ قرار دهد. طبیعی است که این سرمایه گذاری بخشی از اکوسیستم استارتاپی باشد و در تامین مباحث مالی یک استارتاپ نقش داشته باشد.)

۲- مدیریت دارایی / سرمایه گذاری در یک شرکت.

۳- بازوی سرمایه گذاری یک شرکت.

۴- شرکت معمولی.

۵- شرکت خصوصی غیر بورسی.

۶- صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر.

بیشترین سهم سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱: شرکت های خصوصی غیر بورسی با میانگین ۳۴ میلیون دلار در هر تراکنش، بالاترین میانگین هر تراکنش را در سرمایه گذاری در استارت آپ ها در سال ۲۰۲۱ را به دست آوردند.

در رتبه دوم بخش دارایی و سرمایه گذاری شرکت ها و گروه های تجاری با میانگین ۳۰ میلیون دلار در هر تراکنش قرار دارند.

دورهای مالی بزرگ: دورهای مالی بزرگ (۱۰۰ میلیون دلار و بیشتر) در سال ۲۰۲۱ به عملکردی تاریخی دست یافتند و به ۱۵۵۶ معامله به ارزش ۳۶۱ میلیارد دلار رسیدند که نسبت به ۶۳۹ معامله به ارزش ۱۳۹ میلیارد دلار در سال قبل شاهد افزایشی چشمگیر بودند.

دورهای تامین مالی بزرگ سهمی بین ۴ تا ۵ درصد از کل معاملات سرمایه گذاری خطرپذیر را در سال ۲۰۲۱را به خود اختصاص داده بودند، در حالی که بقیه معاملات (۹۴ تا ۹۵ درصد) کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بودند. اما این سهم کوچک (۴ تا ۵ درصد) بین ۴۰ تا ۵۹ درصد از کل جریان‌های مالی و سرمایه‌گذاری هدایت‌شده از سرمایه‌های خطرپذیر در طول سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد.

تا پایان سال ۲۰۲۱ تعداد یونیکورن های دنیای استارتاپی به ۹۵۹ رسید که نشان از دو برابر شدن این نوع شرکت ها ظرف مدت یکسال اخیر داشت. باشگاه یونکورن ها در سال ۲۰۲۰ تنها ۵۱۷ شرکت داشت

دو برابر شدن شرکت های یونیکورن (تک شاخ) : در سال میلادی که گذشت تعداد استارت آپ هایی که با ارزش بازار بیش از یک میلیارد دلار(یونیکورن ها یا اسب های تک شاخ) تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۹۵۹ رسید که نشان از دو برابر شدن این نوع شرکت ها ظرف مدت یکسال اخیر داشت. باشگاه یونکورن ها در سال ۲۰۲۰ تنها ۵۱۷ شرکت داشت.

اما بد نیست بدانید که از ۵۱۷ تک شاخ جدید، ۳۰۴ شرکت پرچم آمریکا را حمل می کنند و پس از آن آسیا، اروپا، آمریکای لاتین و کانادا در رده های بعدی هستند.

۴۹۴ شرکت از ۹۵۹ تک شاخ در سراسر جهان ریش های آمریکایی دارند و پس از آن آسیا با ۲۹۵ تک شاخ و اروپا با ۱۱۷ تک شاخ قرار دارند.

پرواز رعدگونه اسب شاخدار:
اما نکته قابل تامل درباره یونیکورن ها این است که میانگین زمان صرف شده توسط شرکت های استارتاپی عضو باشگاه تک شاخ ها از تاریخ اولین دور تأمین مالی تا رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری در بازار حدود ۵۵ ماه بوده است که در نوع خود بی نظیر است و فرصتی تاریخی را برای ایده های جدید گوشزد می کند.

شرکت های دکاکورن(استارتاپ های بالای ۱۰ میلیارد دلار) : تا پایان سال ۲۰۲۱، ۴۴ استارت آپ با ارزش بازار بیش از ۱۰ میلیارد دلار به ثبت رسید که در صدر آنها شرکت چینی بیت دنس قرار دارد.

میانگین زمان صرف شده توسط شرکت های استارتاپی عضو باشگاه تک شاخ ها از تاریخ اولین دور تأمین مالی تا رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری در بازار حدود ۵۵ ماه بوده است که در نوع خود بی نظیر است و فرصتی تاریخی را برای ایده های جدید گوشزد می کند

تک شاخ ها در سال ۲۰۲۱
بد نیست بدانید که تعداد استارتاپ های تک شاخ در سال ۲۰۱۵، ۱۷۶ شرکت در سال ۲۰۱۶، ۲۰۴ شرکا در سال ۲۰۱۷، ۲۶۳ در سال ۲۰۱۸، ۳۷۸ رکت در سال ۲۰۱۹، ۴۹۲ شرکا و در سال ۲۰۲۰ تعداد شاخ دارهای استارتاپ ۵۶۹ بوده و بالاخره در سال ۲۰۲۱، ۹۵۹ رسیده است.

اگر چه از لحاظ تعداد تک شاخ ها آمریکا جلوتر از بقیه جهان است اما ۴۹۴ تک شاخ از مجموع ۹۵۹ تک شاخ در سراسر جهان در ایالات متحده متمرکز شده است اما شرکت چینی بیت دنس "Byte Dance" با ارزش بازار ۱۴۰ میلیارد دلار در صدر فهرست بزرگترین شرکت های تک شاخ جهان قرار دارد.

در پایان سال ۲۰۲۱، پس از آن "اسپیس ایکس" آمریکایی با مالک مشهور خود، ایلان ماسک دوم و شرکت آمریکایی استریپ که در خدمات اینترنتی و نرم افزارهای پرداخت دیجیتال تخصص دارد در جایگاه سوم قرار دارد.

۱۰ استارت آپ برتر جهان بر اساس ارزش بازار تا پایان سال ۲۰۲۱

۱- شرکت بیت دنس «ByteDance » چینی با ارزش ۱۴۰ میلیارد دلار

۲- شرکت اسپیس ایکس « SpaceX » با مالکیت آمریکایی و ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار

۳- شرکت سترایپ «Stripe » با مالکیت آمریکایی و ارزش ۹۵ میلیارد دلار

۴- کلارنا «Klarna » با ملیت سوئدی و ارزش ۴۵ میلیارد دلار

۵- شرکت آمریکایی اپیک گیمز « Epic Games» با ارزش ۴۲ میلیارد دلار

۶- شرکت استرالیایی کانوا « Canva » با ارزش ۴۰ میلیارد دلار

۷- اینستاکارت « Instacart» امرکیایی با ارزش ۳۹ میلیارد دلار

۸- شرکت آمریکایی دیتا بریکس «Databriks » با قیمت ۳۸ میلیارد دلار

۹- شرکت انگلیسی ریولت «Revolut » با ارزش تقریبی ۳۳ میلیارد دلار

۱۰- شیم « Chime » با ملیت آمریکایی و ارزش حدود ۲۵ میلیارد دلار

بر اساس تجزیه تحلیل درباره استارت آپ ها بخش‌های مرتبط با فناوری‌های مالی، پرداخت‌های دیجیتال، تحول دیجیتال و شمول مالی، همگی در معاملات ۲۰۲۱ دست بالا را داشته اند و برای سرمایه گذاران خطر پذیر بیش از هم جذاب بوده اند

بزرگترین سرمایه گذاران در بازار سرمایه خطرپذیر جهانی
شرکت‌های آمریکایی سهم بزرگی در فهرست ۱۰ شرکت برتر و نهادهای تجاری و مالی که در سال ۲۰۲۱ جریان‌های سرمایه‌گذاری بزرگی را به بازار سرمایه خطرپذیر و شرکت‌های نوظهور تزریق کردند، داشتند. در ادامه بزرگترین شرکت ها و صندوق های موجود در بازار سرمایه خطرپذیر تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ را می خوانید:

۱- تایگر گلوبال Tiger Global Management از کشور آمریکا

۲- اس او اس وی SOSV از کشورآمریکا

۳- گلوبال فاندرز کپتال Global Founders Capital با مالکیت آلمانی

۴- اندرسون هوروویتز Andreessen Horowitz از کشور آمریکا

۵- اینسایت پارتنر Insight Partners از آمریکا

۶- اسکویا کپتال چینا Sequoia Capital China با ملیت چینی

۷- گروه سافت بانک SoftBank Group از ژاپن

۸- Gaingels از کشور آمریکا

۹- اکسل Accel از آمریکا

۱۰- بی پی آی فرانس Bpifrance از فرانسه

سه بخش جذاب استارتاپ ها برای سرمایه گذاران

  فین تک ها؛ جذابترین ها برای سرمایه گذاران خطر پذیر جهان| پرواز شاخدارهای استارتاپی در ۲۰۲۱

بر اساس تجزیه تحلیل درباره استارتاپ ها بخش‌های مرتبط با فناوری‌های مالی، پرداخت‌های دیجیتال، تحول دیجیتال و شمول مالی، همگی در معاملات ۲۰۲۱ دست بالا را داشته اند و برای سرمایه گذاران خطر پذیر بیش از هم جذاب بوده اند. اما سه بخش بزرگ در این حوز به شرح زیر بودند:

۱ - فناوری مالی.

۲ - خرده فروشی

۳- فناوری پزشکی.

اگر چه آمریکا توانسته ۹۲ میلیارد دلار را جذب کند اما در سال ۲۰۲۱ آسیا نیز توانسته ۵۲ میلیارد دلار را جذب کند و پس از آن اروپا با ۲۲ میلیارد دلارو امریکای جنوبی با ۴ میلیارد دلار و کانادا با ۲.۴ میلیارد دلار در رده های بعدی هستند

جغرافیای سرمایه گذاری خطرپذیر
«سیلیکون ولی» آمریکایی همچنان در وهله اول در جذب ایده های نوآورانه و راه حل های جدید برای چالش های انسانی و تأسیس شرکت ها و نهادهای کوچکی است که در قالب استارتاپ ها می گنجند و سرمایه گذاران خطر پذیر به دنبال شکار آنها هستند تا با ریسک های جدی سود های بالایی را تجربه کنند. اما به دنبال این مکان رویایی برای استارتاپ ها اکنون چندین پلت فرم جغرافیایی دیگر نیز در خود آمریکا عرض اندام کرده اند.

به عنوان مثال در طول سال ۲۰۲۱ سیلیکون ولی موفق به جذب ۲۹ میلیارد دلار در این حوزه ها شد اما نیویورک نیز توانست با ۱۸ میلیارد دلار و بوستون با ۸.۹ میلیارد دلار در رده های بعدی قرار بگیرند.

ایالات متحده آمریکا همچنان بر حدود ۵۲ درصد از کل جریان های سرمایه گذاری خطرپذیر در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ احاطه دارد اما قدرت های آسیایی، به ویژه چین نیز در این حوزه ورودی پر قدرت و قوی داشته اند.

اگر چه آمریکا توانسته ۹۲ میلیارد دلار را جذب کند اما در سال ۲۰۲۱ آسیا نیز توانسته ۵۲ میلیارد دلار را جذب کند و پس از آن اروپا با ۲۲ میلیارد دلارو امریکای جنوبی با ۴ میلیارد دلار و کانادا با ۲.۴ میلیارد دلار در رده های بعدی هستند. بد نیست بدانید در خاور میانه نیز حدود ۲.۵ میلیارد دلار جذب سرمایه در استارتاپ ها داشته ایم که سهم عربستان حدود ۵۴۸ میلیون دلار بوده و رشدی ۲۷۰ درصدی در این باره داشته است. این رقم در سال ۲۰۱۷، ۴۳ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۸ ۶۳ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹، ۱۰۹ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰، ۱۴۸ میلیون دلار بوده است.

همچنین این امار برای امارات عربی یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار بوده که تقریبا دوبرابر عربستان و کمی کمتر از نصف سرمایه گذاری خطر پذیر در خاور میانه است.

کد خبر: ۱۳۱٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha