۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
فرشته سرمایه گذار کیست؟

فرشته سرمایه گذار کیست؟

سرمایه گذاران فرشته به‌دنبال رسیدن به اهداف سرمایه گذاری خود در پروسه‌­ای ۳ تا ۸ ساله‌اند. درنتیجه از همان ابتدا موقعیت کسب‌ و کار شما را می­‌سنجند تا ببینند شرکت‌تان می‌تواند به اهدافش برسد یا نه.

به گزارش بازار، عبارت انجل اینوستور (Angel Investor) از آن کلمه‌هایی است که وقتی ترجمه می‌شود و عبارتی مثل سرمایه گذار فرشته یا فرشته سرمایه گذار از دل آن درمی‌آید، در مفاهیم سرمایه گذاری، انجل اینوستور یا سرمایه گذار فرشته یا حتی بعضی وقت‌ها فرشته سرمایه گذار به آن فردی گفته می‌شود که پول خوبی در بساط دارد و حاضر است این پول را برای شروع به کار یا برای رشد کردن در اختیار یک استارتاپ قرار دهد. طبیعی است که این سرمایه گذاری بخشی از اکوسیستم استارتاپی باشد و در تامین مباحث مالی یک استارتاپ نقش داشته باشد. گفتم این سرمایه گذار یک فرد است و نه یک گروه؛ به این دلیل که اغلب سرمایه‌گذاری‌های این‌چنینی از دارایی‌های شخصی ناشی می‌شوند. کمتر شرکت سرمایه‌گذاری است که حاضر شود در شروع کار یک استارتاپ، سرمایه در اختیارش قرار دهد. البته این فرد هم مثل سایر بنگاه‌های اقتصادی قصد سود کردن دارد و اساسا هیچ کسی حاضر نیست پول‌اش را در راه رضای خدا به دیگری بدهد. یک سرمایه گذار فرشته برای پولی که در اختیار شما قرار می‌دهد، معمولا چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سود طلب می‌کند و چنین درصدی از بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاری فرشته قابل قبول است.

فرشتگان کسب و کار (Angel Investors)، تاجرین و کارآفرینان ثروتمندی هستند که بخشی از ثروت خود را بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری می کنند. سرمایه‌گذاران فرشته بر خلاف اعتقاد کلاسیک، ممکن است میلیونرهای سرشناس نباشند بلکه، افراد حرفه‌ای در حوزه‌های پزشکی، وکالت، مدیر عاملی، تولید و حتی مصرف‌ در این گروه کسب و کار قرار گیرند. اگر چه سرمایه گذاری در این مراحل با ریسک بسیار بالایی همراه است، اما فرشته کسب و کار به دلیل سابقه درخشان تجاری اش، با تیم کارآفرین نوپا از نزدیک کار می کند تا احتمال شکست آنها را کاهش دهد. از این رو به این گونه سرمایه ها که فراتر از پول نقدی است، سرمایه هوشمند نیز می گویند.

سرمایه‌گذاران فرشته در مراحل اولیه شکل گیری یک استارت آپ سرمایه گذاری می‌کنند و بدون اینکه در مدیریت آن دخالت کنند، در مالکیت آن سهیم می‌شوند. فرشتگان سرمایه‌ گذار، کارآفرینان و مدیران اجرایی با توان مناسب سرمایه‌گذاری هستند که بطور معمول روی کسب و کارهای کارآفرینان در مراحل اولیه سرمایه‌ گذاری می‌کنند. فرشتگان سرمایه‌ گذار علاوه بر تمایل برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا و تازه تاسیس، با ارائه مشاوره و کمک به کارآفرینان در مقام راهنما نیز ایفای نقش می‌کنند. فرشتگان سرمایه‌ گذار نسبت به سایر گزینه‌های تامین سرمایه (بانک‌ها و شرکت‌ های سرمایه گذاری مخاطره‌پذیر) سرمایه گذاری‌های کمتر اما با ریسک بالاتر را تقبل می‌کنند و در مراحل زودتری از کسب و کار سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند. این نوع سرمایه گذاری به استارت‌آپ ها شتاب می‌دهد و رشد آنها را تسریع می‌بخشد. مثال‌های موفقی چون Whats app و Facebook در روزهای ابتدایی رشد از حمایت سرمایه گذاران فرشته برخوردار شدند به این امید که پس از بزرگ شدن منافع وسیعی را به سرمایه گذاران بازگردانند.

این واژه به عنوان معادلی برای اصطلاح Angel Investor و یا Business Angel بکار می‌رود. سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش/فرشتگان سرمایه‌ گذار، کارآفرینان و مدیران اجرایی با توان مناسب سرمایه‌گذاری هستند که بطور معمول روی کسب و کارهای کارآفرینان در مراحل اولیه سرمایه‌ گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیک‌اندیش/فرشتگان سرمایه‌ گذار علاوه بر تمایل برای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا و تازه تاسیس، با ارائه مشاوره و کمک به کارآفرینان در مقام راهنما نیز ایفای نقش می‌کنند. سرمایه گذاران نیک‌اندیش/ فرشتگان سرمایه‌ گذار نسبت به سایر گزینه‌های تامین سرمایه (بانک‌ها و شرکت‌ های سرمایه گذاری مخاطره‌پذیر) سرمایه گذاری‌های کمتر اما با ریسک بالاتر را تقبل می‌کنند و در مراحل زودتری از کسب و کار سرمایه‌گذاری را می‌پذیرند.

عضو سرمایه‌گذار نیک‌اندیش یک شخصیت حقیقی با حداقل شرایط ذیل است:
۱- داشتن تجربه و دانش کافی در خصوص راه‌اندازی و مدیریت شرکت ها
۲- آشنایی با مفاهیم سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و داشتن روحیه لازم برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و توانایی‌های بازرگانی، تجاری، علمی، فنی، مدیریتی، اجرایی و ارائه مشاوره و راهنمایی داوطلبانه و رایگان به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران
۳- در اختیار داشتن سرمایه مناسب برای انجام سرمایه‌گذاری در طرح‌های کارآفرینی که بطور معمول ریسک بالایی دارند، بگونه‌ ای که شرایط و روال عادی کار و زندگی آنان دستخوش تغییر و نابسامانی ناشی از ریسک سرمایه‌ گذاری نخواهد شد.
۴- این افراد معمولا در رده سنی ۴۵ تا ۶۵ سال قرار دارند

سرمایه گذاران معمولا به‌امید رسیدن به سود، در کسب‌وکار شما سرمایه گذاری می‌کنند (به‌صورت خرید سهام)؛ برای همین نه‌تنها کسب‌وکار شما را با افزایش سرمایه حمایت می‌کنند، بلکه تجربه و دانش خود را نیز در راستای کسب موفقیت در اختیار شرکت شما قرار می‌دهند.

آنها می‌توانند به‌تنهایی سرمایه گذاری کنند یا در قالب سندیکا (گروهی از فرشته‌ها) این کار را انجام بدهند. هر سرمایه گذار فرشته‌ به حوزه‌ی خاصی از کسب و کار علاقه‌مند است. این افراد معمولا مبالغی بین ۴۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌کنند. همچنین به‌واسطه‌ی سندیکاها این مبالغ تا ۸ میلیارد تومان نیز می‌رسد.

سرمایه گذاران فرشته به‌دنبال رسیدن به اهداف سرمایه گذاریِ خود در پروسه‌ای ۳ تا ۸ ساله‌اند. درنتیجه از همان ابتدا موقعیت کسب‌وکار شما را می‌سنجند تا ببینند شرکت‌تان می‌تواند به اهدافش برسد یا نه.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha