۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶
وضعیت مبهم امهال تسهیلات کشاورزان ایلامی| خشکسالی بزرگترین مشکل استان است
بازار گزارش می‌دهد؛

وضعیت مبهم امهال تسهیلات کشاورزان ایلامی| خشکسالی بزرگترین مشکل استان است

ایلام- خشکسالی در حالی به عنوان بزرگترین مشکل کشاورزی استان ایلام شناخته می‌شود که هنوز امهال تسهیلات کشاورزان استان به سرانجام مشخصی نرسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خشکسالی طی دو سال گذشته ضربات سختی بر پیکره کشاورزی استان ایلام وارد کرده و علاوه بر کاهش محصولات کشاورزی در استان، دامداران و عشایر استان نیز با مشکلات زیادی برای تامین علوفه مواجه هستند.

یکی از مهمترین خواسته‌های کشاورزی و دامداران استان ایلام این است که در این شرایط سخت، تسهیلات کشاورزان و دامداران استان امهال شود تا بخشی از مشکلات کمتر شود، موضوعی که رغم وعده‌های فراوان هنوز عملیاتی نشده است.

کشاورزان و دامداران همچنان چشم انتظار
یکی از کشاورزان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قرار بود وام‌های کشاورزی با سررسید ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ امهال شوند ولی متاسفانه این بخشنامه هنوز ابلاغ نشده و بانک‌ها کشاورزان و دامداران را تحت فشار گذاشته‌اند.

علی احمدی بیان کرد: هم اکنون حساب تعدادی زیادی از عشایر و دامداران و کشاورزان به همراه ضامن‌های آنها به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان عنوان می‌کنند هنوز بخشنامه امهال تسهیلات ابلاغ نشده است، افزود: از مسئولان استانی و کشوری انتظار داریم این بخشنامه را هرچه زودتر به بانک‌ها ابلاغ کنند.

تسهیلات کشاورزان در حال امهال است
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار در خصوص ابلاغ برنامه امهال تسهیلات خسارت دیدگان در بخش کشاورزی، افزود: با پیگیری‌های بسیار خوب نمایندگان استان در دو بخش تسهیلات کشاورزان استان در حال امهال است که در جهاد کشاورزی و بانک‌ها منتظر ابلاغ دستورالعملی هستیم که به استان ابلاغ شود.

متاسفانه در دو سال اخیر بحث خشکسالی ضربه بسیار سنگینی به کشاورزان، دامداران و عشایر استان وارد کرده است، تلاش‌های زیادی در این خصوص توسط مسئولان به عمل آمده که تا حدود زیادی بتوانیم آثار این خسارت را در بین تولیدکنندگان کاهش دهیم

وضعیت مبهم امهال تسهیلات کشاورزان ایلامی| خشکسالی بزرگترین مشکل استان است

محمدعلی اقدسی در ارتباط با خشکسالی در استان ایلام بیان کرد: ایلام یکی از استان‌هایی بوده که در رده استان‌های خشکسالی قرار گرفته و قرار بر این شده که تسهیلات کشاورزان و دامداران به مدت ۳ سال امهال شود که هم اکنون بانک‌ها منتظر هستند این دستورالعمل از تهران توسط بانک مرکزی به شعب آنها ابلاغ شود و کشاورزانی که تسهیلات دریافت کردند از مزایای این طرح استفاده کنند.

وی عنوان کرد: همچنین بحث دیگر اضافه شدن یکسال تمدید به تسهیلاتی که کشاورزان قبلاً از محل خسارت زلزله دریافت و ۲ سال تمدید کرده بودند، است که هم اکنون با پیگیری‌های نمایندگان یک سال دیگر به این سنوات اضافه شده و پیش بینی می‌کنیم تا ابتدای هفته آینده این دستورالعمل‌ها به بانک‌های استان ابلاغ شود.

خشکسالی ضربه بسیار سنگینی به کشاورزی استان وارد کرد
اقدسی با اشاره به موانع بر سر راه کشاورزی در استان افزود: متاسفانه در دو سال اخیر بحث خشکسالی ضربه بسیار سنگینی به کشاورزان، دامداران و عشایر استان وارد کرده است، تلاش‌های زیادی در این خصوص توسط مسئولان به عمل آمده که تا حدود زیادی بتوانیم آثار این خسارت را در بین تولیدکنندگان کاهش دهیم.

وی بیان داشت: یکی از معضلات اساسی کشاورزی استان خشکسالی است که در بسیاری از مناطق استان با محدودیت منابع آبی روبه رو هستیم، بسیاری از مناطق کشاورزی استان منابع آبی آنها به شدت کاهش پیدا کرده است.

اخیراً وزارت جهاد کشاورزی ابلاغیه‌ای تحت عنوان دامدار کارت داشته است که در تمامی شهرستان‌ها دامداران روستایی و عشایری که دارای دام هستند به بانک‌های کشاورزی معرفی می‌کنیم و این افراد دامدار کارت خود را تحویل می‌گیرند

رئیس جهاد کشاورزی ایلام گفت: حتی در آب‌های سطحی برای انجام آبیاری با محدودیت‌های زیادی روبه رو هستیم، امیدواریم بارش‌ها در استان بهبود پیدا کند و وضعیت منابع آبی استان بهتر شود تا کشاورزان بتوانند محصول بیشتری برداشت کنند.

وضعیت مبهم امهال تسهیلات کشاورزان ایلامی| خشکسالی بزرگترین مشکل استان است

وی ادامه داد: دومین موضوع در کشاورزی استان بالارفتن هزینه‌های تولید در بسیاری از زمینه‌ها چه در زمینه تولید محصولات زراعی و چه در زمینه تولید دام و طیور است، کشاورزان و دامداران استان توانایی تامین این هزینه‌ها را در حال حاضر ندارند و نیاز به توجه بیشتری در این خصوص می‌باشد.

ارائه دامدار کارت به کشاورزان استان ایلام
اقدسی بیان کرد: اخیراً وزارت جهاد کشاورزی ابلاغیه‌ای تحت عنوان دامدار کارت داشته است که در تمامی شهرستان‌ها دامداران روستایی و عشایری که دارای دام هستند به بانک‌های کشاورزی معرفی می‌کنیم و این افراد دامدار کارت خود را تحویل می‌گیرند.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: این دامدار کارت در کارت‌های ۱۰، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومانی برای دامداران دارای دام سبک و هم دام سنگین است، دامداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت‌های جهاد کشاورزی درسطح شهرستان‌ها درخواست کنند و از مزایای این دامدار کارت استفاده کنند.

وی گفت: تسهیلاتی در این دامدار کارت برای دامدار دیده شده که نرخ بهره آن حدود ۱۱ درصد است، دامدار می‌تواند با استفاده از این کارت نسبت به خرید نهاده‌های خود به هر میزانی که موردنیاز است اقدام کنند و هر ساله این تسهیلات تکرار می‌شود.

اقدسی اضافه کرد: دامدار می‌تواند با استفاده از این کارت نیازهای روزمره خود را در زمینه تامین علوفه برای دام‌ها تامین کنند.

با توجه به مشکلات کشاورزان و دامداران استان ایلام نیاز است هرچه زودتر مسئولان بخشنامه امهال تسهیلات کشاورزی در استان را ابلاغ کنند تا از مشکلات این اقشار زحمت کش در شرایط خشکسالی کاسته شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha