۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
درج قیمت تولید اقدامی شتابزده است
یک فعال اقتصادی:

درج قیمت تولید اقدامی شتابزده است

گرگان- بسطامی، مدیرعامل شرکت خوش نوشان مشرق زمین اجرای طرح درج قیمت تولید بر کالا را اقدامی شتابزده دانست و گفت: این طرح اگرچه خوب است اما نیاز به بررسی و موشکافی بیشتری دارد.

محمد بسطامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که دولت عجولانه تصمیم به اجرای این طرح گرفته، اظهار کرد: باید بسته به تولید صنایع آنها را از هم تفکیک می‌کردند.

وی ادامه داد: در این طرح سود شرکت‌های توزیع را ۱۴ درصد در نظر گرفتند که این برای همه محصولات به صرفه نیست زیراهزینه حمل کالاهای سلولوزی مانند چیپس و پفک که وزن کمی دارند با محصولاتی مانند آب معدنی، نوشابه یا آب میوه قابل مقایسه نیست.

این فعال اقتصادی هزینه حمل بار آب معدنی از گرگان به کیش را ۱۵ میلیون، به شیراز ۱۲ میلیون، اصفهان ۱۰ میلیون و تهران را پنج میلیون تومان اعلام کرد و گفت: متاسفانه در این طرح ۱۰ درصد هزینه حمل در نظر گرفته شده که با توجه به هزینه‌های موجود، منطقی به نظر نمی‌رسد.

مدیرعامل شرکت خوش نوشان مشرق زمین ادامه داد: این طرح ۲۴ آذر به انجمن‌ها اعلام شده و ۲۷ آذر عملیاتی شد که به نظر می‌رسد بدون مشورت با صاحبان صنایع اجرایی شده است.

وی با بیان این نکته که در گذشته محصول با هر کیفیتی تولید می‌شد، افزود: خوشبختانه در این طرح کیفیت کالا مورد توجه قرار گرفته که از نکات مثبت آن به شمار می‌رود.

بسطامی سود حاصل از فروش کالاهای فعلی را به نفع مغازه داران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دانست و اضافه کرد: یکی از مشکلات این است که فروشگاه‌های زنجیره تولیدکننده را مجاب به درج قیمت سفارشی می‌کنند و کارخانه دار هم ناگزیر به قبول این مساله است؛ این طرح باید مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیاستد.

وی در خاتمه به نظارت جدی و دقیق‌تر در فروشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: با اجرای طرح درج قیمت تولید دولت باید خیلی قوی‌تر از قبل نظارت داشته باشد به دلیل اینکه برای مصرف کننده بررسی و محاسبه سود ۳۰ درصد در کالا دشوار خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha