۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
گاز تحویلی به نیروگاه به کمتر از ۵۰  میلیون مترمکعب رسید| ۷۰ درصد مخازن سوخت مایع خالی اند
سخنگوی صنعت برق:

گاز تحویلی به نیروگاه به کمتر از ۵۰ میلیون مترمکعب رسید| ۷۰ درصد مخازن سوخت مایع خالی اند

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق می گوید که تا قبل از کاهش شدید دما میزان گاز تحویلی به نیروگاه ها روزانه حدود ۹۷ میلیون مترمکعب بوده اما حالا این رقم به کمتر از ۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رکودشکنی های مصرف گاز در بخش خانگی، حالا دامن نیروگاه ها را گرفته است. آنگونه که رجبی مشهدی به بازار می گوید در تا دو روز قبل از پایان دی نیروگاه ها به صورت روزانه حدود ۹۷ میلیون مترمکعب گاز تحویل می گرفتند این در حالی است که گاز تحویلی ما حالا به کمتر از ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است. او می گوید که حالا مجبورند که بیشتر از سوخت مایع در نیروگاه ها استفاده کنند.

میزان گاز رسانی به نیروگاه ها از ۹۷ میلیون مترمکعب در روز به کمتر از ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این در حالی است که تنها ۳۰ درصد مخازن سوخت مایع نیروگاه ها تکمیل است

تنها ۳۰ درصد مخازن سوخت مایع پر است
سخنگوی صنعت برق همچنین درباره ذخایر گازوییل و نفت کوره گفت: در مدت مشابه پارسال تنها ۱۰ تا ۱۱ درصد ذخایر سوخت مایع پر بودند اما حالا این رقم به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

هرچند که این مقام مسئول در صنعت برق مدعی است که وضعیت ذخایر سوخت مایع نیروگاه نسبت به پارسال در شرایط مناسب تری قرار دارند اما جالب است که بدانید از ۳۶۰۰ میلیون لیتر ظرفیت مخازن سوخت مایع نیروگاه‌های کشور حدود ۱۰۰۰ میلیون لیتر از این ذخایر پر است.

قطع دوباره برق واحدهای فولادی
بر اساس آخرین آمار ماهانه صنعت آب و برق ۸۳.۳ درصد از ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور در قالب نیروگاه‌های بخاری، گازی، سیکل ترکیبی و تولید پراکنده به گاز طبیعی وابستگی دارند و سوخت مورد نیاز آن‌ها از این طریق تامین می‌شود. با این اوصاف هرگونه محدودیت در گاز رسانی در بسیاری از شهرها منجر به کاهش تولید برق می شود. کاهش تولیدی که بیشتر از هرکسی دامن واحدهای تولیدی و صنایعی همچون فولاد را گرفته است. فولادی که در تابستان امسال به دلیل قطعی برق خسارت سنگینی را متحمل شده بودند، بازهم با خاموشی دست و پنجه نرم می کنند. سازمان برق منطقه‌ای تهران در نامه‌ای فوری به تعدادی از شرکت‌های فولادی اعلام کرده است که برق آن‌ها را از ساعت ۱۰ صبح دوم بهمن قطع می‌کند! انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می گوید : خاموشی‌های برق در فصل گرم امسال باعث از دست رفتن حداقل ۸۲ روز کامل تولید صنعت فولاد شد که زیان مستقیم ناشی از این توقف تولید برای اقتصاد ملی بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود و ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در تابستان امسال به‌طور کامل از دست رفت یا محدود شد.

البته مسئولان توانیر مدعی اند که دلیل اصلی خاموشی ها در زمستان به شرکت گاز برمی گردد و به نوعی از خود رفع اتهام می کنند.

رجبی مشهدی درباره اعمال محدودیت در تامین برق واحدهای فولادی، گفت: در زمستان ما مشکلی از جهت تولید نداریم مساله اصلی تامین سوخت است. اگر سوخت مورد نیاز نیروگاه ها تامین شود، ظرفیت کافی برای تولید را داریم.

گفتنی است که در روزهای گذشته مصرف گاز از مرز ۶۹۲ میلیون مترمکعب هم فراتر رفت که رکوردی بی سابقه در کشور محسوب می شود.

در حالی تامین برق واحدهای فولادی از روزهای گذشته با مشکل مواجه شده که مسئولان توانیر می گویند وضعیت تولید و تامین برق به تحویل گاز از طرف وزارت نیرو بستگی دارد و آنها مشکلی از جهت تولید بیشتر در زمستان ندارند

رشد ۷.۱ درصدی مصرف برق در بخش خانگی
مسئولان توانیر تنها راه جلوگیری از خاموشی ها را مدیریت مصرف در حوزه انرژی می دانند. آنها مدعی اند که میزان مصرف در کشور بسیار بالاتر از حد استانداردهای جهانی است و با وجود شرایط بحرانی که داریم شیب رشد مصرف حتی از انتظارات هم فراتر رفته است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، امسال شاهد رشد ۷.۱ درصدی در بخش خانگی بودیم. در حالیکه رشد معمول، سالانه حدود ۵ درصد است. میزان مصرف در صنعت ۳.۲ درصد، کشاورزی ۱۲.۱ درصد و تجاری ۱۳ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

رجبی مشهدی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵ درصد برق تولیدی در بخش خانگی، ۳۲ درصد در بخش صنعت و ۱۴.۵ درصد در بخش کشاورزی و مابقی در سایر بخش ها استفاده می شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha