۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰

پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰

ورق گالوانیزه و ورق سیاه به دلیل ویژگی‌های خوبی که برای صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت و ساز دارند، یکی از پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌آیند.

به گزارش بازار، ورق گالوانیزه و ورق سیاه به دلیل ویژگی‌های خوبی که برای صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت و ساز دارند، یکی از پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌آیند. ورق گالوانیزه و ورق سیاه به دلیل ویژگی‌های خوبی که برای صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت و ساز دارند، یکی از پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌آیند.

ضخامت پوشش فلز بستگی به میزان مقاومت ورق گالوانیزه در معرض خوردگی و زنگ زدگی دارد. ضخامت پوشش روی بر روی ورق‌های فلزی نزدیک به ۱۰۰ الی ۳۵۰ گرم بر متر مربع قابل تغییر است.

با استفاده از این شیوه برای محافظت از فولاد در مکان‌هایی که احتمال آسیب دیدن آن‌ها خیلی زیاد است، خرید این محصول با توجه به قیمت ورق گالوانیزه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است.

گالوانیزه کردن فلز شیوه‌های متفاوتی دارد. یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها شناور کردن ورق فلزی در حوضچه‌هایی از مواد مذاب است.

ورق سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

محصولاتی که به واسطه فولاد تولید می‌شوند از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین محصولات جهان به شمار می‌آیند.
در صنعت فولاد انواع ورق‌ و محصولاتی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع کاربردهایی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین خصوصیات و ویژگی‌های مختص به خود را دارند. ورق سیاه به ورقی می‌گوییم که طی فرایند نورد گرم تولید می‌شود. تفاوت بین فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد مربوط به نحوه پردازش فلز است و نه مشخصات محصول یا درجه آن.
فولاد نورد گرم شامل نورد فولاد در دماهای بالا است. نورد گرم فرآیند آسیاب می‌باشد که شامل نورد فولاد در دمای بالا (به طور معمول در دمای بالاتر از ۱۷۰۰ درجه فارنهایت) است که بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد می‌باشد.
فولاد نورد گرم معمولاً ارزان‌تر از فولاد نورد سرد می‌باشد. ورق سیاه اغلب برای مصرف‌کنندگانی که کیفیت ظاهری ورق برای آن‌ها مهم نیست و به ویژگی‌ها و استحکام ورق اهمیت می‌دهند، مناسب است. همچنین قیمت ورق سیاه نسبت به سایر محصولات فولادی مقرون به صرفه‌تر است.
یکی از پارامترهای مهمی که بر روی قیمت ورق سیاه تاثیر می‌گذارد، ضخامت ورق سیاه می‌باشد. علاوه بر ضخامت، عواملی همچون ابعاد و کیفیت در تعیین قیمت ورق سیاه نقش مهمی دارند.

تقسیم‌بندی ورق گالوانیزه از نظر ظاهری

یک ارتباط الکتروشیمیایی بین آهن و روی وجود دارد. روی در مقایسه با آهن فلز فعال‌تری است و پتانسیل احیا بسیار کمی دارد. همچنین پتانسیل اکسید در مقایسه با آهن بیشتر است که باعث محافظت از فلز مادر در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

تقسیم‌بندی ورق گالوانیزه از نظر ظاهری شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ورق گالوانیزه با گل ریز
  2. ورق گالوانیزه بدون گل
  3. ورق گالوانیزه با گل درشت یا (گل کریستالی)

متفاوت بودن شکل کریستال‌ها در ورق‌های گالوانیزه به دلیل:

  1. سرعت نورد نمودن ورق
  2. متفاوت بودن میزان روی استفاده شده در گالوانیزاسیون
  3. میزان ضخامت ورق‌های گالوانیزه عرضه شده به بازار ۰.۱۸ الی ۶ میلی متر است.

پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰

ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه رنگی از انواع ورق‌های گالوانیزه است که سطح آن با رنگ پوشیده شده است. ورق‌های گالوانیزه رنگی در رنگ‌بندی‌های مختلف اعم از آبی، سفید، کرم، طوسی، قرمز و قهوه‌ای و غیره تولید می‌شوند.

این نوع ورق‌ها در اشکال مختلف هلالی یا سینوسی، طرح سفالی، کرکره‌ای یا شادولاین، شیروانی و هشتی فرم به بازار خرید ورق عرضه می‌شوند.

فرایند تولید ورق گالوانیزه

با توجه به ظاهر ورق‌ها که به صورت کلاف هستند، این نوع کلاف‌ها به یکدیگر جوش می‌خورند و شسته می‌شوند و بعد از شستشوی و از بین رفتن آلودگی‌ها و کثیفی‌ها آبکشی می‌شوند. وقتی که سطح ورق کاملا تمیز شد وارد کوره آنیل می‌شوند.

ورق‌ها بعد از گذشت سه مرحله پیش گرم، گرم شدن و هم دمایی به مرحله پایانی پخت می‌رسند. در گام بعدی ورق‌ها در کوره‌های مذاب روی می‌روند. سپس بر روی دو سطح ورق، با روی پوشیده می‌شوند.

برای تنظیم ضخامت روی ورق‌ها قبل از استخراج آن‌ها از کوره، لازم است که ورق‌ها در معرض جت هوا قرار بگیرند.

با قرار گرفتن ورق‌ها در مقابل هوا دمای آن‌ها کاهش می‌یابد. برای خشک نمودن ورق، ابتدا آن را از تانک آب عبور می‌دهند. در کل مسیر تولید ورق‌های گالوانیزه، ضخامت ورق کنترل خواهد شد. احتمال دارد که ورق شوره بزند؛ بنابراین روی سطح آن را با کروماته کاور می‌کنند.

مناسب‌ترین روش برای تولید ورق گالوانیزه غوطه وری در استخر مذاب است.

از مزایای این شیوه صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش چسبندگی پوشش روی بر سطح ورق است.

کاربرد ورق گالوانیزه

بیشترین کاربرد ورق‌های گالوانیزه در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی متفاوت است. به همین دلیل احتمال زنگ زدگی و خوردگی آن بیشتر است. سقف‌های شیروانی و گلخانه دو نمونه از کاربردهای مهم ورق‌های گالوانیزه هستند.

البته ورق گالوانیزه برای ساخت لوازم خانگی از جمله اجاق گاز، بدنه یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و غیره کاربرد دارد. همچنین برای ساخت تجهیزات اعم از لوله‌های بخاری، کابینت، لوله آب، کانال کولر، ساخت بدنه کامپیوتر، ماشین آلات و غیره از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

مزایای ورق گالوانیزه

مهم‌ترین مزایای ورق گالوانیزه عبارت است از:

  1. مقاوم بودن پوشش
  2. درجه سختی بالا
  3. پایین بودن هزینه گالوانیزه
  4. عمر مفید
  5. مطمئن بودن
  6. محافظت کامل
  7. بازرسی آسان
  8. صرفه جویی در استفاده از منابع

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

پرفروش‌ترین ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰

۱. مقاوم بودن پوشش

پوشش روی بر روی سطح ورق قرار می‌گیرد. به علت ساختار متالورژیکی خاص در معرض رطوبت، دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شود.

۲. درجه سختی بالا

یکی از سخت‌ترین پوشش‌ها در این صنعت است. علاوه بر افزایش مقاومت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی در زمان حمل و جابجایی دچار آسیب نمی‌شوند.

۳. پایین بودن هزینه گالوانیزه

هزینه گالوانیزه کردن بسیار ناچیز است. برای ممانعت کردن از خوردگی و زنگ زدگی ورق‌ها در زمان تماس با رطوبت، هزینه نگهداری و تعمیرات آن نسبت به سایر روش‌های مشابه دیگر بسیار به صرفه است.

۴. عمر مفید

مدت زمان عمر ورق‌های گالوانیزه در فضاهای مرطوب ۲۰ الی ۳۰ سال است.

۵. مطمئن بودن

ورق‌های گالوانیزه براساس استانداردهای بین المللی تولید می‌شوند. به همین دلیل مطابقت و هماهنگ بودن آن مطمئن‌تر است.

۶. محافظت کامل

با توجه به شرایط آب و هوایی در طی عملیات گالوانیزه کردن تاثیری ندارد. پوشش گالوانیزه در تمامی جنبه‌ها، گوشه‌ها و سوراخ‌های گرفته را کاملا پر می‌کند تا در تماس با رطوبت دچار خوردگی نشود.

ورق گالوانیزه همانند یک محافظ عمل می‌کند که با نفوذ در فولاد مقابل آسیب‌ها و خطرات محیطی حتی در مقاطع ریز جلوگیری می‌کند.

۷. بازرسی آسان

تجهیزات ساختمانی به صورت سالیانه مورد بازرسی و بررسی قرار می‌گیرند. برای بازرسی پوشش‌های گالوانیزه نیازی به انجام آزمایش‌ نیست بلکه تنها با چشم مسلح به راحتی قابل بررسی است. لازم نیست که برای بازرسی هزینه‌های گزاف یا آزمایش‌های خاصی متحمل شوید.

۸. صرفه جویی در هزینه‌ها

شیوه‌های زیادی هستند که برای پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی می‌توان به کار گرفت. گالوانیزه کردن یکی از شیوه‌های مناسب است که شما علاوه بر اینکه می‌توانید مانع از خوردگی فلز شوید، می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

ممکن است در وهله اول قیمت ورق گالوانیزه نسبت به فلز بیشتر باشد، اما در طولانی مدت مقرون به صرفه‌ است.

۹. پاکسازی آسان

از دیگر مزایای ورق گالوانیزه، پاکسازی آسان آن است. در ابتدا با اسپری کردن آب بر روی سطح ورق می‌توان آلودگی‌ها و جرم‌ها را با استفاده از یک پارچه نرم به خوبی تمیز کرد.

۱۰. صرفه جویی در استفاده از منابع

ورق‌های گالوانیزه علاوه بر افزایش عمر، از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. هنگامی که برای گالوانیزه کردن از حوضچه‌های مذاب استفاده می‌شود، در پایان کار چندین نوبت می‌توان از حوضچه‌هایی جهت گالوانیزه کردن استفاده کرد.

در حال حاضر فروشگاه آهن و فولاد تاج با ارائه‌ی انواع ورق‌های فولادی با کیفیت و در مدل‌های مختلف از فروشگاه‌های معتبر خرید محصولات فولادی محسوب می‌شود، برای استعلام آخرین قیمت سایر محصولات فولادی از طریق شماره‌ی ۰۹۱۳۳۱۶۷۶۷۳ با همکاران ما تماس بگیرید.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha