۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
لزوم آزادسازی صادرات پس از حذف ارز دولتی
یک فعال اقتصادی:

لزوم آزادسازی صادرات پس از حذف ارز دولتی

گرگان- مبصری، دبیراتاق بازرگانی گرگان با بیان این نکته که طبق برآورد ما ۳۰ هزار تن تولید مازاد گوشت مرغ در کشور داریم، گفت: با حذف ارز دولتی، باید صادرات این محصول از سر گرفته شود.

رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰هزار تن تولید مازاد گوشت مرغ داریم که این رقم جدای از کاهش مصرف بازار به واسطه افزایش قیمت مرغ خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد صادرات صرفه نظر از ارزآوری برای کشور به رونق اقتصاد تولیدکنندگان کمک شایانی خواهد داشت.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر قرار است صادرات انجام شود، آنچه که باعث می شود رقابت پذیری را در شرایط فعلی نتوانیم توسعه دهیم، قیمت تمام شده هزینه نهاده است.

او با بیان این نکته که نهاده های دامی ۷۵ درصد هزینه تولید را تشکیل می دهد، افزود: این رقم قابل چشم پوشی نیست بنابراین پیشنهاد می کنم حالا که دولت ریسک ۶۰۰ درصدی تورم را پذیرفته و تصمیم به حذف ارز دولتی از کالای اساسی را دارد، پس یک ریسک یک درصدی را هم بپذیرد.

مبصری ضمن اعلام این مطلب که در حال حاضر این صنعت چهار میلیارد دلار واردات دارد، اضافه کرد: یک درصد ارزش این واردات ۴۰ میلیون دلار می شود که اگر دولت ۲۵ سنت برای هر کیلو صادرات محصولات طیور اعم از جوجه یکروزه، مرغ یا تخم مرغ از محل این ۴۰ میلیون دلار مشوق برای صادرات اختصاص دهد، ما۱۶۰ هزار تن محصول مشوق صادراتی دادیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ تخصیص مشوق صادراتی را باعث توسعه بازار و افزایش اشتغال کشور اعلام کرد.

وی اضافه شدن مالیات بر ارزش افزوده و عوارض حمل و نقل جاده ای به هزینه های تولید را عامل افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی دانست و افزود: در حال حاضر هیچ فعال اقتصادی به درستی نمی داند که بر اساس دستورالعمل موجود، آیا واردات نهاده های کشاورزی دست اول ۹ درصد ارزش افزوده دارد یا خیر.

وی ادامه داد: به نظر می رسد ۹ درصد ارزش افزوده در واردات محاسبه می شود اما در فروش داخل خیر. و این بدان معنی است هزینه های ما ۹ درصد افزایش می یابد. حالا به این افزایش قیمت حذف ارز دولتی از نهاده های دامی را هم اضافه کنید.

دبیراتاق بازرگانی گرگان در خاتمه یادآور شد: از طرفی اخیرا اعلام شده که عوارض حمل و نقل جاده ای چهار و نیم درصد افزایش یافته است که این هم بر قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha