۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
 لزوم افزایش سرمایه بانکی در بودجه ۱۴۰۱
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد

لزوم افزایش سرمایه بانکی در بودجه ۱۴۰۱

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، لزوم افزایش سرمایه بانکی در بودجه ۱۴۰۱ خاصه برای تامین تسهیلاتِ طرح جهش تولید مسکن را الزامی دانست.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی با اعلام این که هر تحولی در نظام بانکی باید مناطق کمتر توسعه یافته را در نظر گیرد، گفت: قبل و بعد از انقلاب این نقاط کمتر توسعه یافته بودند و لذا اصلاح نظام بانکی باید با نگاهی متوازن شکل گیرد.

نگاه ها باید منصفانه و عدالت محور باشد و رئیس جمهور نیز بر چنین نگاهی تاکید داشته است.

وی با بیان اینکه بانک ها منابع را از استان های کمتر توسعه یافته جمع آوری می کنند، گفت: بانک به جای اینکه در همین مناطق پول ها را استفاده کند، آن را در نقاط دیگری سرمایه گذاری می نماید ولی این روند، عادلانه و منصفانه نیست.

خدابخشی ادامه داد: هر پکیج برای اصلاح نظام بانکی باید چنین روندی را اصلاح کند. از طرفی رشد سرمایه گذاری ما چند سال پیاپی منفی بوده است که در چنین شرایطی که تحریم هم هستیم، وضعیت بدتر می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد که بخش خصوصی شاید نتواند کالاهای استراتژیک را تولید کند. نمونه آن لاستیک سنگین است که به چند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد. پس چه اشکالی دارد به شرکت های تعریف شده ذیل بانک ها اجازه دهیم چنین مشکلاتی را حل کنند.

وی معتقد است در شرایط تحریم عاقلانه نیست که با وجود عدم سرمایه گذاری، شرکت های ذیل بانک را نیز محدود نماییم. بلکه این شرکت ها باید سرمایه گذاری کنند ولی مکانیزم خروج از روندِ سرمایه گذاری باید طی زمان بندی چند ساله تعریف شود. یا اینکه شرکت ها را ملزم کنیم پس از مدتی این سرمایه را به بخش خصوصی واگذار کنند.

خدابخشی تاکید کرد: برخی قوانین و محدودیت های اعمال شده به روند توسعه کشور آسیب می زند؛ هم در حوزه کلان و هم در بحث توسعه متوازنِ استان ها!

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، در خصوص افزایش بودجه بانک ها در لایحه ۱۴۰۱ گفت: دولت به طور جد درپی افزایش سرمایه صندوق کارآفرینی امید است.

خدابخشی گفت: این صندوق بانک نیست ولی در صورت پیگیریِ چنین روندی به بانک تبدیل خواهد شد.

وی همچنین لزوم افزایش سرمایه بانکی برای تامین تسهیلات طرح جهش تولید مسکن را الزامی دانست و گفت: ۲۰درصد تسهیلات بانکی باید بدین سمت برود. کمیسیون مربوطه نیز باید چنین موردی را پیشنهاد دهد تا مصوب شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha