۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
برق مزارع رمز ارز تا ۱۵ اسفند قطع می شود| درآمد ۵۰ میلیاردی فروش به صنعت ماینینگ
سیاست های یک بام و دو هوا برای استخراج رمز ارز

برق مزارع رمز ارز تا ۱۵ اسفند قطع می شود| درآمد ۵۰ میلیاردی فروش به صنعت ماینینگ

مزارع استخراج رمز ارز که ۴ ماه نیمه نخست امسال برقشان قطع بوده، دوباره خاموش شدند. فعالین صنعت مدعی اند که دولت با سیاست های اشتباه ماینرهای مجاز را تنبیه و غیر مجازها را تشویق می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: برق مزارع استخراج رمز ارز باز هم قطع شد. فعالان مجاز صنعت ماینینگ که ۴ ماه نیمه نخست امسال را در خاموشی سر کرده بودند، طبق گفته سخنگوی صنعت برق، از آذر برقشان قطع شده و تا ۱۵ اسفند این قطعی ها ادامه خواهد داشت. با این اوصاف می توان ادعا کرد استخراج کنندگان قانونی بیت کوین تنها ۴.۵ ماه از ۱۲ ماه سال را قادر به فعالیت بودند.

این در حالی است که مزارع غیر مجاز که اتفاقا از برق خیلی ارزان هم استفاده می کنند به راحتی در تمام طول سال مشغول به کار هستند.
علیرضا کلاهی فعال صنعت برق در اینباره به بازار می گوید: سیاست های اشتباه دولت و وزارت نیرو تنها یک سیگنال به بازار می دهد و آن این است که تولیدکنندگان مجاز تنبیه و غیر مجازها تشویق می شوند.
او ادامه می دهد: صاحب مزرعه رمز ارزی که بعد از کلی دوندگی و رفتن به این سازمان و آن سازمان مجوز فعالیت گرفته تنها چند ماه از سال برق آن هم به قیمت بازار آزاد دریافت می کنند این در حالی است که استخراج کنندگان غیر مجاز رمز ارز با برق تقریبا مجانی بدون هیچ مشکلی تمام طول سال از برق برخوردار هستند.

وزارت نیرو ماهانه دست کم می تواند از محل فروش برق به استخراج کنندگان بیت کوین ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند و اینگونه بخش زیادی از بدهی خود به پیمانکاران صنعت برق را پرداخت کرده و زیر ساخت های لازم را فراهم کند

البته دود سیاست های اشتباه دولت تنها به چشم فعالان اقتصادی نمی رود. به طوری که طبق گفته های فعال صنعت برق وزارت نیرو ماهانه دست کم می تواند از محل فروش برق به استخراج کنندگان بیت کوین ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند و اینگونه بخش زیادی از بدهی خود به پیمانکاران صنعت برق را پرداخت کرده و زیر ساخت های لازم را فراهم کند.

بی ثباتی قوانین عامل اصلی فرار سرمایه گذار
البته دولت مدعی است که به دنبال تسهیل سرمایه گذاری در صنعت ماینینگ است. فروردین امسال بود که رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت دوازدهم اعلام کرد که استخراج کنندگان رمز ارز می توانند برق مورد نیاز خود را طریق احداث نیروگاه های تجدید پذیر تامین کنند. جدای از این دولت اجازه خرید برق از نیروگاه های تجدید پذیر را داده و اعلام کرده بود که در قیمت تعیین شده دخالتی نمی کند. حالا درست در شرایطی حدود ۹ ماه از این صحبت ها می گذرد اما هنوز هیچ سرمایه گذاری از این طرح استقبال نکرده است.

کلاهی فعال صنعت برق اما دلیل عدم استقبال فعالین صنعت رمز ارز از مصوبه جدید دولت را بی ثبانی قوانین در وزارت نیرو می‌داند. او که معتقد است اطمینان فعالان بخش خصوصی به وزارت نیرو در سال های گذشته کاملا از بین رفته است، می گوید: معلوم نیست که این مصوبه دولت چه اندازه ضمانت اجرایی داشته باشد. به همین دلیل ورود سرمایه گذاران به این حوزه خیلی بعید است.

او در ادامه سخنان خود سخت گیری های وزارت نیرو در تامین برق مزارع رمز ارز را مورد اشاره قرار داد گفت: در حال حاضر میزان برق مزارع مجاز حدود ۳۰۰ مگاوات است. در حالی که مقدار برق مصرفی غیر مجاز بیش از ۳ برابر مجازها و دست کم هزار مگاوات است. دلیل اصلی این حجم فعالیت غیر مجاز سیاست گذاری های اشتباه دولت است.

این فعال صنعت برق با اشاره به اینکه وزارت نیرو می تواند بخش زیادی از کمبود منابع مالی خود را از محل فروش برق به مزارع بیت کوین تامین کند، ادامه داد: صنعت مایننیگ ماهانه دست کم می تواند ۵۰۰ میلیارد تومان برای وزارت نیرو درآمد ایجاد کند.

با وجود گذشت چند ماه از مصوبه دولت هنوز آیین نامه اجرایی احداث نیروگاه تجدید پذیر برای تامین برق استخراج کنندگان رمز ارز تدوین نشده است

تدوین آیین نامه اجرایی، شاید وقتی دیگر
چند ماهی از مصوبه دولت درباره تامین ارز مزارع بیت کوین از محل احداث نیروگاه های تجدید پذیر سپری می شود اما هنوز ابتدایی ترین زیرساخت ها فراهم نشده است. ۶ دی امسال بود که محمد خدادادی - مجری تامین برق مراکز استخراج رمزارز گفت که مقررات مربوط به تامین برق مراکز استخراج رمزارز از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط معاون برق و انرژی وزیر نیرو ابلاغ شد که با ابلاغ مقررات مربوطه، امکان تامین برق مراکز استخراج رمزارز از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شد. اما به نظر می رسد که این داستان سر درازی دارد.
به طوری که محمد نژاد سیگاوردی سخنگوی ساتبا به بازار می گوید که آیین نامه اجرایی این موصبه هنوز تدوین نشده است. البته قرار است این آیین نامه در آینده ای که به گفته محمد نژاد خیلی دور نیست نهایی شود.

او مدعی است که در آیین نامه مربوطه مواردی همچون تامین برق پایدار فعالین صنعت ماینینگ مورد توجه قرار خواهد گرفت. چرا که در برخی از روزها و ساعت های شبانه روزی امکان تامین برق از انرژی های تجدید پذیر فراهم نبوده و دولت به دنبال روشی است که این مشکل را حل کند.

فولادسازان مدعی اند که برای تامین پایداربرق مورد نیاز خود دست به احداث نیروگاه زده اند و منطقی نیست که در ساعت های پیک با خاموشی مواجه شوند

تجربه تلخ فولادسازان از نیروگاه سازی
فعالان بخش خصوصی نگرانند که سرمایه گذاری برای تامین برق مزارع رمز ارز به سرنوشت نیروگاه های تامین برق فولادی ها دچار شوند و هیچ اختیاری در خصوص برق تولیدی خود نداشته باشد. وزارت نیرو می گوید در صورت نیاز تمامی نیروگاه ها چه خصوصی و چه دولتی باید برق خود را در شبکه تزریق کنند. حال آنکه فولادسازان مدعی اند که برای تامین پایدار برق مورد نیاز خود دست به احداث نیروگاه زده اند و منطقی نیست که در ساعت های پیک با خاموشی مواجه شوند.

البته رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به بازار می گوید: تحویل برق از نیروگاه های برق شرکت های فولاد بر اساس توافقاتی که با خود آنها صورت گرفته، انجام می شود. بدین صورت که تعرفه سوخت مصرفی آنها به قیمت دولتی محاسبه می شود. ضمن اینکه برق مازاد بر نیاز آنها را توانیر متعهد شده که به قیمت خوب ۴۵۰ تومان خریداری کند.

بر اساس آمار اعلامی حدود ۲ هزار مگاوات برق صرف تولید و استخراج رمز ارز می شود که البته طبق گفته های مسئولان توانیر حدود ۶۵۰ مگاوات از غیر مجازها شناسایی شده اند. حالا اگر مصرف برق ماینرها در کشور را حدود ۱۵۰۰ مگاوات و ساعت های مصرفی را ۶ هزار تا در نظر بگیریم می توان گفت که دست کم حدود ۹ میلیون مگاوات ساعت یا به عبارت دیگر ۹ میلیارد کیلو وات صرف استخراج بیت کوین در ایران می شود. برقی که بیشتر آن تقریبا درآمدی برای دولت ندارد.

کد خبر: ۱۳۰٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha