۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۷
ضرورت شرایط روز؛ اولویت‌بخشی بر دیپلماسی اقتصادی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

ضرورت شرایط روز؛ اولویت‌بخشی بر دیپلماسی اقتصادی

صفاری، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر پتانسیل‌های مطلق و نسبی موجود در داخل کشور سنجیده شود، می‌توان در اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات از آنها استفاده کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در سفر رئیس جمهور به دومای روسیه این نکته در بین اهالی بازار سرمایه مطرح شد که کشور می‌تواند در زمان انجام سفرهای بین‌المللی روسای قوای سه‌گانه و سایر وزرا و مدیران از حضور تیم‌های اقتصادی استفاده کرده و با راه‌اندازی نمایشگاه‌های بین المللی و توافقات چند منظوره راه‌های ارتباط تجاری بازرگانان را گسترش دهد.

یک اقتصاددان درباره اقتصاد کشورو وضعیت موجود گفت: با توجه به سیاست‌های کلی نظام که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد باید درون زا و برون‌گرا باشد. اگر پتانسیل‌های مطلق و نسبی موجود در داخل کشور سنجیده شود، می‌توان در اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات از آنها استفاده کرد.

مصطفی صفاری با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها باید به دیپلماسی اقتصادی به عنوان اولویت نگاه شود، ادامه داد: معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه مسئول مرتبط کردن بازرگانان به بازارهای خارجی هستند. کشور می‌تواند در زمان انجام سفرها و قراردادهای بین‌المللی از تیم‌های اقتصادی استفاده کرده و با راه‌اندازی نمایشگاه‌های بین المللی راه‌های ارتباط تجاری بازرگانان و تولیدکنندگان را گسترش دهد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته از دیپلماسی اقتصادی استفاده مطلوبی نشده زیرا برای داشتن یک دیپلماسی اقتصادی موفق باید به نکاتی توجه شود که یکی از اصلی‌ترین نکته‌ها، نظام بانکداری آن کشور است.

صفاری تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم نظام بانکداری کشور در یک نظام بسته فعالیت می‌کند و بانک‌های کشور با بانک‌های خارجی ارتباط ندارند. این روند باید متحول شود زیرا در سایه تحریم‌ها نقل و انتقال پولی هم در مبادلات تجاری ممکن نیست.

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با تغییر در رویکردها می‌تواند سرمایه خارجی جذب و مشکلات اقتصادی را مرتفع کند.

وی افزود: مورد بعدی کالاهایی است که در داخل کشور تولید می‌شود. این کالاها باید مطابق سلیقه جهانی باشند تا بتواند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند. نکته بعدی، ارائه خدمات و نیروی انسانی است. جوانانی که با دستمزدهای پایین مشغول به کار هستند و نرخ بیکاری بالا در کشور باید مدنظر مدیران و سیاست‌گذاران قرار گیرد.

صفاری گفت: با توجه به اصل اقتصاد مقاومتی، با ایجاد توافق‌نامه‌های دوجانبه، بانک مرکزی و سایر بانک‌ها می توانند منجر به بازاریابی و فروش محصولات در بازار مشترک شوند.

کد خبر: ۱۳۰٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha