۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
 مزیت «کنتورهای هوشمند» برای مشترکین برق
مدیرکل فناوری‌های نوین شرکت توانیر تشریح کرد

مزیت «کنتورهای هوشمند» برای مشترکین برق

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر، اصلی‌ترین مزیتِ نصب کنتورهای جدید را، آگاهی یافتن مردم از میزان برقِ مصرفی و توانِ مدیریت انرژی عنوان کرد.

به گزارش بازار، هادی مدقق مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر، در خصوص کم و کیف نصب کنتور های هوشمند، گفت: در دنیا فناوری های جدید موجب شده کنتورهای هوشمند از ۱۰ سال گذشته نصب شوند.

وی افزود: ما نیز چنین روندی را آغاز کردیم که در سال های گذشته ادارات، صنایع و بخش کشاورزی را در نظر داشتیم و نتایج خوبی گرفتیم.

مدقق این طرح را موجب پایش مداوم مصرف عنوان کرد و گفت: خود مصرف کننده ها در این صورت می توانند اعمال مدیریت کنند؛ بدون آنکه شاهدِ هیچ گونه خاموشی باشند!

وی ادامه داد: در سال های گذشته در بخش ساختمان، صنعت و تجهیزات مصرف انرژی اعم از روشنایی ها و لوازم خانگی، دو وزارتخانه صمت و مسکن باید به مقوله انرژی اهمیت بیشتری می دادند و در این صورت شاید امروز کمتر به مشکلاتی نظیر پِرتِ انرژی گرفتار می شدیم.

با وجود شرایط مذکور، همچنان می توان ایده های صرفه جویی و مدیریت مصرف را اجرایی کرد. در این میان اعلام کردیم به هر میزان که مردم بخواهند، انرژی وجود دارد و محدودیتی نداریم و این مسئله باعث شده اقدامات هموطنانِ کشورمان در فصول سرد و گرم در زمینه هدر رفتِ انرژی، برای خارج نشیان جای تعجب داشته باشد.

مدقق ارزان بودن انرژی در کشورمان را یادآوری کرد و افزود: حدود ۵۰ درصد کنتورهای ما الکترومکانیکی بوده و خطا دارند و لذا نیاز به تعویضِ آن ها ضروری است.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر همچنین در خصوص مزایای کنتورهای جدید برای مشترکین گفت: در حال حاضر اگر بنزین را با برق یا گاز مقایسه کنیم، در می یابیم که می توان بر اساسِ مسافتِ مورد نظر برای پیمایشِ خودرو، میزانِ مشخصی بنزین یارانه ای استفاده کرد.

اما در ارتباط با برق بسیاری از مردم واحد اندازه گیرری مناسب را نمی شناسند و حتی نمی دانند حجم مشخصی از برق، چه میزان لامپ را روشن می شود و یا چه الگویِ مصرفی برای وسایل برقیِ آن ها وجود دارد.

مدقق معتقد است عمده مردم به میزان برق مصرفی دقت ندارند و صرفا هزینه درج شده و تاریخِ سر رسید را در نظر می گیرند.

شاید دلیلِ اصلی این مسئله این باشد که در گذشته عددِ برق مصرفی در سبد معیشت، رقمِ قابل توجهی را به خود اختصاص نمی داد و از طرفی شرکت برق نیز امکانِ رصدِ همه جانبه را به مردم نمی داد.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان ساخت: امروز برای ما مهم است که مردم بدانند یک وسیله برقیِ قدیمی نظیر یخچال چه میزان مصرفِ برق دارد. حتی وقتی یخچال های جدید با مصارفِ اندکِ برق در منازل جایگزین می شوند، باز هم وسایل قدیمی به عنوان انبارِ مواد غذایی ذخیره ای، مورد استفاده قرار می گیرند.

مدقق با اشاره به تلاش های صورت گرفته در زمینه ممنوعیت تولید و واردات لامپ رشته ای، گفت: سازنده ها به شدت در برابر ما مقاومت می کردند ولی هنوز در زمینه موتورهای الکتریکی نتوانسته ایم سازندگان را در جهت اصلاح خطوطِ تولید مجاب کنیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha