۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
گیر مجلس به آورده نهضت ملی مسکن| متقاضیان: رقم ۱۵۰ میلیون تومان زیاد است و انصراف می دهیم
«بازار» گزارش می دهد

گیر مجلس به آورده نهضت ملی مسکن| متقاضیان: رقم ۱۵۰ میلیون تومان زیاد است و انصراف می دهیم

در حالیکه مبلغ آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده مجلسی ها نسبت به این مبلغ اعتراض و از دولت خواسته اند تغییراتی در این خصوص بدهند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: استقبال بالای مردم و متقاضیان مسکن از نهضت ملی را می توان در میزان ثبت نام آنها در طی چند ماه گذشته حدس زد. این استقبال از سوی متقاضیان مسکن باعث شد تا دولت و وزارت راه و شهرسازی پس از کش و قوس فراوان میزان آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن را اعلام و آنرا ۱۵۰ میلیون تومان مشخص کنند.

اواسط ماه گذشته بود که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در خصوص آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن از واژه احتمال سخن گفت و اعلام کرد که میزان آورده ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده است اما هنوز قطعی نیست. اگر چه این اظهارات وزیر راه و شهرسازی با قطعیت همراه نبود اما به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی این مبلغ را با هدف مشخصی اعلام کرده است و قصد دارد میزان مخالفت نمایندگان مجلس را برآورد کند!

نوع اظهارات وزیر راه و شهرسازی از تورم فزاینده در کشور نشان می دهد که دولت نیز به خوبی واقف است تورم کاهشی نخواهد بود و اگر وام ۴۵۰ میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است یک مزیت برای متقاضیان نهضت ملی مسکن است که با آورده ۱۵۰ میلیون تومانی و وام ۴۵۰ میلیون تومانی می توانند صاحب مسکن شوند.

گیر مجلس به آورده نهضت ملی مسکن| متقاضیان: رقم ۱۵۰ میلیون تومان زیاد است و انصراف می دهیم

قاسمی اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرده است که با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، سود ۱۸ درصد که شورای عالی پول و اعتبار برای تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته خودش یک مزیت است. نکته دیگر اینکه تسهیلات ۲۰ ساله است. امروز اگر یک نفر این وام ۱۸ درصد را دریافت کند و به طور مثال ۵ میلیون تومان بپردازد با توجه به تورم کشور ما تا ۱۵ سال آینده پرداخت اقساط ۱۰ میلیون تومان رقم قابل توجهی نیست. ضمن اینکه کاری می‌کنیم تا متقاضیان، اقساط را پلکانی پرداخت کنند.

وی افزود: ممکن است کسی که امروز ۴۵۰ میلیون وام دریافت می‌کند در ۲۰ سال آینده ۱.۵ میلیارد تومان پس بدهد ولی اقساط حتما پلکانی خواهد بود. اولا کسانی که امروز ثبت نام می‌کنند قسطشان دو سال پس از تحویل واحد شروع می‌شود. یعنی دو سال آینده مبلغ ۴ یا ۵ میلیون تومان یا هر عدد دیگری که هنوز تعیین نشده اقساط بالایی نخواهد بود.

آنطور که از کمیسیون عمران مجلس خبر می رسد، نمایندگان این کمیسیون قرار است نسبت به میزان آورده متقاضیان در نظر گرفته شده مخالفت خود را اعلام کنند. هر چند به نظر می رسد این اقدام نمایندگان مجلس دیر باشد و آنطور که از منابع آگاه در وزارت راه و شهرسازی شنیده می شود تصمیم در خصوص میزان آورده متقاضیان نهایی شده است.

میزان آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن نهایی شده است و میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه حدود دو میلیون تومان خواهد بود اما هنوز میزان دقیق اقساط، آنطور که میزان آورده متقاضیان مشخص شده مشخص نشده است.

یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش در گفتگو با خبرنگار «بازار» گفت: میزان آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن نهایی شده است و میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه حدود دو میلیون تومان خواهد بود اما هنوز میزان دقیق اقساط، آنطور که میزان آورده متقاضیان مشخص شده مشخص نشده است.

مقداری ابهامات در بخش آورده متقاضیان وجود دارد و نمایندگان در تلاش هستند که در موضوع آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تغییراتی ایجاد شود
اما احمد دنیامالی عضو ناظر مجلس در شورای عالی مسکن در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به مشکلات متقاضیان قانون جهش تولید مسکن در زمینه آورده اولیه خرید مسکن، گفت: مقداری ابهامات در بخش آورده متقاضیان وجود دارد و نمایندگان در تلاش هستند که در موضوع آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تغییراتی ایجاد شود.
وی تأکید کرد: اگر این آورده بر مبنای رفتاری که ما در بحث اقدام ملی مسکن و عملکرد دولت قبل داشتیم، شود طبیعتاً تعداد زیادی از افراد متقاضی توان پرداخت این نوع آورده را نخواهند داشت.
دولت باید شرایطی را ایجاد کند که متقاضیانی که مستاجر هستند توانایی ارائه آورده لازم را داشته باشند تا بتوانند آورده را واریز کنند لذا از مجلس و دولت می خواهیم که برای قشر ضعیف جامعه تسهیلات بیشتری را مد نظر قرار دهد
امید رحمانی یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن در گفتگو با خبرنگار «بازار» با اشاره به اینکه میزان آورده ۱۵۰ میلیون تومانی برای ما که مستاجر هستیم بالا است گفت: دولت باید شرایطی را ایجاد کند که متقاضیانی که مستاجر هستند توانایی ارائه آورده لازم را داشته باشند تا بتوانند آورده را واریز کنند لذا از مجلس و دولت می خواهیم که برای قشر ضعیف جامعه تسهیلات بیشتری را مد نظر قرار دهد.
وی افزود: اگر آورده ۱۵۰ میلیون تومانی را تامین کنیم و اقساط دو میلیون تومانی را بتوانیم پرداخت کنیم دیگر چه نیازی به ثبت نام بود که سالها منتظر خانه دار شدن بمانیم.

گیر مجلس به آورده نهضت ملی مسکن| متقاضیان: رقم ۱۵۰ میلیون تومان زیاد است و انصراف می دهیم

بیش از دو میلیون و ۵۵۰ هزار متقاضی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند با خانواده‌هایشان شرایط‌شان در دست بررسی است. سه شرط فرم ج، سابقه مالکیت، تاهل و یا سرپرست خانوار بودن انجام شده است. برای کنترل شرط چهارم که سابقه سکونت است اطلاعات متقاضیان به کارتابل استان‌ها ارجاع شده است و استان‌ها در حال بررسی این شرط هستند که نتایج بعد از بررسی اعلام خواهد شد.
به نظر می رسد رشد قیمت مسکن که بنا به اعلام برخی آمارها از ابتدای امسال تاکنون رشدی ۸ درصدی داشته است باعث شده تا متقاضیان دارای شرایط نهضت ملی مسکن خانه دار شدن را به تاخیر در دریافت واحد مسکونی و یا کیفیت پایین ساخت و دور بودن از مراکز استان ها ترجیح دهند.
کد خبر: ۱۳۰٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      12 1
      به نظرمن گم شید. اینقدر لیاقت ندارید که خودتان میگویید 10 میلیون هیچ است
    • کاربرجدید IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      15 1
      خدا وکیلی این چه کمکی هست در جهت خانه دار شدن ما 150 از ما میخواین 450 وام یعنی هر کاری میخواین بکنید باید اولش از ما پول بگیرین؟ خوب مستاجر از کجاش 150 میلیون
    • R.n IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      6 1
      دوستان من مسکن ملی گرگان ثبت نام کردم تا الان ۱۶۰ میلیون ازم گرفتن.دیروز هم پیامک اومده ۴۰ میلیون دیگه باید واریز کنی.اخه من از کجا بیارم این پولو. شاید بعد از این دوباره هم بگن پول باید واریز کنی. چرا دروغ میگین آورده ۱۵۰ میلیونه؟؟؟؟.