صنایع گرفتار تامین مواد اولیه و نقدینگی| واردات چمدانی ارزان تر از محصولات صنایع بالا دستی
یک تولید کننده تجهیزات فروشگاهی مطرح کرد

صنایع گرفتار تامین مواد اولیه و نقدینگی| واردات چمدانی ارزان تر از محصولات صنایع بالا دستی

قاسمی، یک شرکت تولیدکننده تجهیزات فروشگاهی به بازار گفت: در حال حاضر واردات حتی چمدانی برخی از ملزومات تولید ارزان تر از مواد اولیه ای است که در داخل کشور تولید می شود.

بازار؛ گروه صنعت: ایجاد نظم، ‌هماهنگی، ‌ترکیب رنگ های خیره کننده قفسه ها تا سبد های خرید و تمام آنچه که به عنوان دکوراسیون فروشگاهی در هر مجموعه خرید می بینید نتیجه تفکر و زحمت سال های گروه هایی است که در صنعت تجهیزات فروشگاهی فعالیت دارند. آن ها ملزومات چنین محل هایی را با حداکثر زیبایی و ایمنی طراحی و تولید می کنند تا زمان بیشتری را در بین قفسه صرف کنید و حتی آنچه که نیاز ندارید را در داخل سبد های خرید خود قرار دهید.

هر چند صاحبان این صنایع تمام تلاش شان را به کار می گیرند که محصولات کیفی و خیره کننده ای را تولید کنند که با استانداردهای جهانی هم مطابقت داشته باشد اما اغلب آن ها با چالش های متعددی از جمله نقدینگی و تامین مواد اولیه مواجه هستند. در این راستا سعید قاسمی، یکی از اعضای هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده تجهیزات فروشگاهی در خصوص چالش های تولید در گفت و گو با «بازار» توضیح می دهد.

* چند سال است که در حوزه تولید تجهیزات فروشگاهی فعالیت دارید و بفرمایید که چه محصولاتی را به بازار ارائه می دهید؟
بیش از ۳۰ سال است که در صنعت تولیدات تجهیزات فروشگاهی فعالیت دارم و طی این سال ها محصولاتی که ارائه می دهیم مرتبط با فروشگاه های زنجیره ای بوده است. این محصولات نیز شامل قفسه های فروشگاهی، قفسه های انبار، میزهای کانتر و غیره می شود که در هر فروشگاه بزرگی کاربرد دارد.

* آیا برای طراحی تجهیزات فروشگاهی از کشورهای دیگر ایده می گیرید یا سعی می کنید محصولاتی آمیخته با فرهنگ ایرانی و مردم کشور تولید کنید؟
گروه مهندسی فوق العاده خوبی داریم که ضمن اینکه از تجهیزات فروشگاهی مورد استفاده در کشورهای اروپایی برای طراحی هایشان ایده می گیرند، ‌ همواره سعی بر این دارند که محصولاتی متناسب با سلیقه مردم کشور خودمان طراحی و تولید کنند.

از همین رو محصولاتی که تولید می کنیم اغلب مورد توجه مشتریان این حوزه است؛ چرا که محصولات مان بر اساس کیفیت، ‌مشتری مداری و نوآوری تولید می شوند و همین موضوع مورد توجه آن ها قرار می گیرد و اغلب انتخاب اول شان در این حوزه هستیم.

* بفرمایید از ثبت سفارش از سوی مشتری تا طراحی، تولید و در نهایت تحویل آن به متقاضی زمان نیاز است؟
زمانی که متقاضی اقدام به ثبت سفارش می کند، ابتدا درخواست مشتری را بررسی می کنیم و بر اساس اصول مهندسی به مذاکره می نشینیم و بعد از رسیدن به یک نقطه مشترک، سعی می کنیم محصولی که ارائه می دهیم نهایت رضایت متقاضی را به دست بیاورد.

کل این پروسه هم طی ۱۰ روز انجام می شود و سعی می کنیم محصولی که سفارش داده شده را در کوتاه ترین زمان ممکن تحویل دهیم. دلیل این سرعت بالا در تولید نیز استفاده از تجهیزات به روز و استاندارد دنیا است که همگی مکانیزه است. بنابراین نه تنها کیفیت و قیمت مناسب در حوزه کاری تولیدکنندگان تجهیزات فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه سرعت در تحویل سفارشات هم از مسائل مهم این حوزه به شمار می آید.

در بحث تامین مواد اولیه با چالش های بسیاری مواجه هستیم و دلیل اصلی وجود مشکلات بسیار در مسیر تولید هم این است که دولت حمایتی از تولیدکنندگان ندارد

* به عنوان تولید کننده تجهیزات فروشگاهی که بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیازتان را محصولات پلیمری و فلزی تشکیل می دهد بفرمایید با چه چالش هایی در مسیر تولید مواجه هستید؟

در بحث تامین مواد اولیه با چالش های بسیاری مواجه هستیم و دلیل اصلی وجود مشکلات بسیار در مسیر تولید هم این است که دولت حمایتی از تولیدکنندگان ندارد. از طرفی با توجه به اینکه تمام تمرکز مان این است که تولید را ادامه دهیم و مشتری را هم راضی نگه داریم اغلب ناچار به تهیه مواد اولیه گران تر می شویم. همانطور که اشاره کردم تامین مواد اولیه و نقدینگی دو چالش هر تولیدکننده ای است که در این عرصه فعالیت دارد، بنابراین این مساله هم برایمان پیش آمده که برای تامین برخی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت ناچار به واردات حتی چمدانی از خارج از کشور شویم.

اگر بخواهیم از گمرک اقدام به واردات کنیم گرفتار یک پروسه طولانی می شویم و مشتریان مان را از دست خواهیم داد بنابراین به مبادی غیر رسمی و حتی واردات چمدانی مواد اولیه روی می آوریم

* چرا واردات چمدانی برخی از مواد اولیه؟ امکان واردات رسمی ندارید؟
چرا امکان واردات رسمی وجود دارد اما اگر بخواهیم از گمرک اقدام به واردات کنیم گرفتار یک پروسه طولانی می شویم و مشتریان مان را از دست خواهیم داد. علاوه بر این برخی از این مواد اولیه هم در کشور تولید می شود اما گاهی در زمان نیاز تولیدکنندگان این مواد اولیه محصولات شان را به بازار عرضه نمی کنند تا کمی گران تر شود، گاهی هم انقدر گران تر می فروشند که ترجیح می دهیم از طریق شیوه های دشوار مواد اولیه را وارد کشور کنیم تا خط تولید متوقف نشود.

بنابراین خواهشی که از متولیان دارم این است که از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند، ‌نیاز است که به فعالان صنعت کمک کنند تا قدری از چالش های تامین مواد اولیه کاسته شود و بتوانیم محصولی مقرون به صرفه و به موقع تولید کنیم. همچنین نیاز است که بانک ها هم همکاری بیشتری داشته باشند و برای کمک به تولید داخلی تسهیلات کم بهره و بلند مدت بدهند تا چرخ صنعت از حرکت متوقف نشود.

کد خبر: ۱۳۰٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha