۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
ریزگرد در کنار کرونا کرمان را قفل کرد/ گرد و غبار بر اقتصاد کرمان
خانه نشینی کرمانی ها ادامه دارد

ریزگرد در کنار کرونا کرمان را قفل کرد/ گرد و غبار بر اقتصاد کرمان

کرمان - ریزگردها طی سالهای اخیر میلیاردها تومان خسارت به اقتصاد و زیر ساخت های استانی وارد کرده که تا چندی قبل حتی تجربه یک روز گرد و غبار را نداشت.

به گزارش خبرنگار بازار، امروز اگر پا به شهر کرمان بگذارید وضعیت از روزهای کرونا زده اخیر بدتر شده است، دید افقی در شهر به شدت کاهش یافته و نفس مردم تنگ شده است.

در حالیکه قرار بود با لغو ممنوعیت های ستاد استانی کرونا امروز برخی از اصناف بعد از یک ماه درب مغازه ها را باز کنند اما گرد و غبار شدید که ۳۰ برابر حد مجاز تخمین زده می شود مردم را خانه نشین کرده است.

طبق اعلام استانداری کرمان ادارات و بانکها در همه مناطق روستایی و شهری شهرستان کرمان امروز است

عملا رفت و آمد در جاده های استان کرمان به دلیل کاهش دید افقی غیر ممکن شده است و شدت آلودگی در جاده های شمالی استان بیشتر است.

پلیس راه از مردم خواسته تا پایان وضعیت کنونی از رفت و آمدهای غیر ضروری در جاده ها خودداری کنند، ادارات و بانکها تعطیل شده و قفل جدیدی بر اقتصاد استانی زده شده که پیش از این به دلیل شیوع کرونا ضرر قابل توجهی را تحمل کرده است.

سرعت طوفان در شمال کرمان به ۸۰ کیلومتر رسید

طبق اعلام استانداری کرمان ادارات و بانکها در همه مناطق روستایی و شهری شهرستان کرمان امروز تعطیل است.

گفته می شود طوفان شب گذشته ای که با سرعت ۸۰ کیلومتر استان یزد را در نوردید مهمترین عامل بروز ریزگردهای امروز در کرمان است.

میزان آلودگی هوا طبق آخرین پایش ها ۳۰برابر حد مجاز است و آلودگی در شهرهای رفسنجان، انار و زرند بسیار بالاست

سید مصطفی آیت اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان در گفتگو با بازار می گوید: طبق تصمیم ستاد بحران استان کرمان و برای حفظ سلامت مردم و احتمال بروز مشکلات تنفسی و با توجه به فشاری که بر روی کادر درمانی استان به دلیل شیوع کرونا وجود دارد ادارات استان تعطیل اعلام شده است.

وی ادامه داد: میزان آلودگی هوا طبق آخرین پایش ها ۳۰برابر حد مجاز است و آلودگی در شهرهای رفسنجان، انار و زرند بسیار بالاست.

رفت و آمد در جاده های شمالی استان فعلا ممنوع است

وی گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی طی روزهای اخیر شاهد وزش باد شدید در استان کرمان به خصوص در مناطق شرقی استان خواهیم بود و به نظر می رسد در ساعت های آتی وضعیت در شهر کرمان عادی می شود اما شرق استان شامل شهرستانهای ریگان و فهرج با پدیده ریزگردها و طوفان شن مواجه می شود.

موسوی بیان کرد: شهرستانهای شمالی استان کرمان نیز تحت تاثیر گرد و غبار شدید قرار دارند و محدودیت های امروز برای حفظ سلامتی مردم اخذ شده است.

وی گفت: مراکز درمانی، نظامی و انتظامی شامل تعطیلی امروز در کرمان نمی شوند.

ریزگردها تشدید می شوند/ یزد منشاء آلودگی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در گفتگو با بازار ادامه داد: منشاء آلودگی کویر یزد می باشد و طوفانی که شب گذشته این استان را فرا گرفت موجب خیزش غبار شدید شده است.

مرجان شاکری بیان کرد: پیش بینی می کنیم وضعیت آلودگی هوا در زرند و رفسنجان و انار رو به افزایش باشد ضمن اینکه وضعیت در کرمان پایدار است و با گذشت زمان آلودگی کاهش می یابد.

وی وضعیت موجود را برای گروههای در معرض خطر از جمله سالمندان، کودکان، بیماران تنفسی و قلبی نامطلوب اعلام کرد و از مردم خواست برای حفظ سلامتی خود در خانه بمانند.

میلیاردها تومان خسارات به اقتصاد شرق کرمان

 فرماندار ریگان نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: متاسفانه ریگان پس از سیلابی که خسارت های بسیار سنگین به شهرستان وارد کرده و محصولات کشاورزان را به زیر گل و لای برده حالا منتظر ریزگردها و طوفان شن است.

امین باقری افزود: هر سال میلیاردها تومان خسارت بر اثر طوفان شن به زیر ساخت ها و اقتصاد شرق کرمان وارد می شود و در کنار کشاورزی و دامداری ها، راه های شهرستان نیز بسته می شود و هیچ اقدام موثری برای کنترل ریزگردها و طوفان شن در این منطقه نمی شود.

اینکه برخی می گویند طبیعت ریگان همراه با ریزگرد است غیر واقعی است چون پدیده ریزگردها در سالهای اخیر در شهرستان ایجاد و تشدید شده است

وی ادامه داد: اینکه برخی می گویند طبیعت ریگان همراه با ریزگرد است غیر واقعی است چون پدیده ریزگردها در سالهای اخیر در شهرستان ایجاد و تشدید شده و موجب مهاجرت مردم از روستاها شده به طوریکه حداقل ۶۰ روستا از سکنه خالی شده است.

وی بیان کرد: اقتصاد ریگان تحت تاثیر پدیده ای قرار گرفته که منشا استانی دارد و تنها راه چاره نیز تثبیت شن های روان و افزایش رطوبت هواست که به دلیل سدسازی تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی از گسترش بیابان ها در شرق کرمان خبر داد و گفت: در برخی از روستاها و حتی شهر ریگان بعد از هر بار طوفان شن و ریزگردها باید با کامیون شن ها را از محل زندگی مردم خالی کرد و شن های روان نخلستان ها و مزارع مردم را می بلعند.

حالا  اقتصاد کرمان منتظر روزهای عاری از گرد و غبار و ویروس است تا نفسی تازه کرده و بتواند در شاهراه رونق تولید و تقویت پایه های اقتصادی منطقه گام بردارد.

کد خبر: ۱۳٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha