۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
عارضه یابی ۱۲۰ واحد صنعتی خراسان جنوبی|مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری ایجاد می شود
گزارش بازار؛

عارضه یابی ۱۲۰ واحد صنعتی خراسان جنوبی|مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری ایجاد می شود

بیرجند- مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری صنعتی در کنار کلینیک کسب و کار در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود تا در کنار سرمایه‌گذار قبل و بعد از بهره‌برداری مشاوره ارائه دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در کشور و به خصوص خراسان جنوبی، آشنا نبودن با ظرفیت‌ها، مشکلات، موانع و موارد مختلف است که باعث می‌شود به مرور به سمت تعطیلی واحد و ورشکستگی بروند. در همین راستا خراسان جنوبی به عنوان استان پایلوت و پیشرو در این زمینه قرار است مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری صنعتی ایجاد کند تا در کنار سرمایه‌گذار برای رفع مشکلات و راهنمایی در تمام موارد به صورت رایگان قرار گیرد تا شاهد کمترین خطر برای این واحدها در آینده باشیم.

به همین دلیل جلسه‌ای برای ایجاد این مرکز در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد تا موارد مختلف بررسی و به درستی با تمام امکانات و ظرفیت‌ها ایجاد شود تا بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

نبود مرکزی برای راهنمایی و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران
مهدی جهانی کیا، مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در این باره گفت: برای شروع کسب و کار چالش‌های بزرگی داریم که سرمایه‌گذار با آن روبه‌رو است.

وی تصریح کرد: در حوزه ما جواز تأسیس، جانمایی زمین، تأمین اجتماعی، کارت بازرگانی، طرح توجیهی، برند و بانک از جمله این مشکلات هستند.

به گفتۀ وی تاکنون یک مرکز برای راهنمایی دقیق سرمایه‌گذار و رفع مشکلات او در ادامه کار وجود نداشته که اکنون چنین مرکزی راه‌اندازی می‌شود.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اعلام کرد: یک دستورالعمل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تدوین کرده که در آن یارانه‌ای را در موضوعات مختلف مانند طرح توجیهی، ثبت برند، کارت بازرگانی، اخد مجوز تأسیس، انجام عارضه یابی و دیگر موارد در استان برای واحد صنعتی با خدمات مشاوره‌ای رایگان انجام شود.

جهانی کیا با اشاره به حضور کلینیک کسب و کار در شهرک صنعتی عنوان کرد: این مرکز در کنار این کلینیک برای تسهیل‌گری امور قرار خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اکنون نیاز است که این دستورالعمل کمی تغییر کند و متناسب با شرایط و وظایف دستگاه‌های مختلف در آن دیده و به یک مرکز جامع تبدیل شود.

عارضه یابی ۱۲۰ واحد صنعتی خراسان جنوبی|مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری ایجاد می شود

عارضه‌یابی ۱۲۰ واحد صنعتی در خراسان جنوبی
مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی درباره کلینیک سیار صنعتی که با همکاری شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی، اتاق بازرگانی بیرجند، مر کز کسب و کار خراسان جنوبی و دانشگاه آزاد راه اندازی شده است، گفت: هدف از راه اندازی این کلینیک سیار، بررسی و ارائه راهکار مشکلات واحدهای تولیدی که از طریق خوداظهاری مشخص شده با حضور مشاوران مرتبط است.

جهانی‌کیا افزود: براساس اعلام سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خراسان جنوبی در قالب این طرح باید طی یک برنامه سه ساله، عارضه‌یابی و حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام شود.

وی اعلام کرد: براساس اعلام سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خراسان جنوبی سهمیه استان خراسان جنوبی ۳۰۰ واحد صنعتی و معدنی است که تاکنون برای ۱۲۰ واحد صنعتی و ۱۳۹ واحد معدنی استان عارضه‌یابی انجام شده است.

جهانی‌کیا افزود: کلینیک صنعت استان از مشاوران مجرب و متخصص و اساتید دانشگاهی تشکیل و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و تولیدی به‌خصوص راکد و نیمه‌فعال را انجام می‌دهد تا شاهد تولید و اشتغال در این واحدها باشیم.

به گفتۀ وی یکی دیگر از سیاست‌های شرکت شهرک‌های صنعتی حمایت از تولیدات داخل استان است که در این زمینه نمایشگاه دائمی محصولات داخل استان در ساختمان کلینیک و مشاوره شهرک صنعتی بیرجند راه‌اندازی شده و فرصتی مهم برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر این محصولات است.

استان پیشرو در تسهیل‌گری خدمات برای سرمایه‌گذاران
ایمان سیدآبادی، مشاور ایجاد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط خراسان جنوبی نیز درباره این مرکز اظهار کرد: در مرکز تسهیل‌گری با کمک کلینیک کسب و کار امور در کنار هم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در شهرک صنعتی و ظرفیت‌هایی که در مرکز کلینیک خدمات کسب و کار وجود دارد، مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری صنعتی را اجرایی می‌کنیم که البته اکنون حدود دو سال است به نوعی این اقدامات در استان در حال اجرا است.

به گفتۀ وی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفری که به خراسان جنوبی داشتند به ایجاد این مرکز برای نمونه در استان قزوین اشاره کردند.

مشاور ایجاد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط خراسان جنوبی ادامه داد: به دلیل اینکه در این مدت با ایجاد کلینیک کسب‌وکار، این تجربه در خراسان جنوبی وجود داشت، درخواست اجرای این مرکز را در این استان کردیم تا استانی پیشرو در این زمینه باشیم و آنها نیز استقبال کردند.

عارضه یابی ۱۲۰ واحد صنعتی خراسان جنوبی|مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری ایجاد می شود

سیدآبادی بیان کرد: در این مرکز به واحدهای صنعتی کمک می‌شود که با بیشترین سرعت و کمترین خطر به بهره‌برداری برسند و از تمام اعتبارات و ظرفیت‌های استان استفاده خواهیم کرد تا در ابتدا بدانند چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و بعد از صفر تا صد کار یعنی قبل و بعد بهره‌برداری در کنار آنها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این مرکز در دانشگاه آزاد تأسیس خواهد شد، عنوان کرد: به عنوان نمونه دانشگاه آزاد در بخش تأمین نیرو متناسب با نیاز واحدهای تولیدی گام برخواهد داشت.

به گفتۀ وی برای این مرکز ۱۰ دپارتمان توسط ما تعریف شده که شامل دپارتمان‌های مجوزها، آموزش، ساخت و ساز، بوم کسب و کار و طرح توجیهی، بیمه، دپارتمان آی تی و تجارت الکترونیک، تبلیغات، پشتیبانی، فن بازار توسعه‌های نوآورانه و در نهایت دپارتمان بازرگانی که ارتباط تجار با صنایع در آن دیده شود، است.

ضعف شناختی ظرفیت‌ها در خراسان جنوبی
مجید علی آبادی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند هم در این جلسه عنوان کرد: این مرکز را در محیط مراکز رشد قرار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: البته به دلیل مشکلات بودجه‌ای که دانشگاه با آن روبه‌رو شده پیشرفت فیزیکی با مشکل مواجه شد ولی حتما این مرکز راه‌اندازی می‌شود.

در زنجیره تأمین مواد، هیچ مزیت و مشوقی برای اصناف در نظر نگرفته‌ایم که اگر از محصول بومی خریداری کنند چه مشوق‌هایی دریافت می‌کنند

به گفتۀ وی در خراسان جنوبی یکی از مشکلات این است که ظرفیت‌ها شناخته شده نیست و این موضوع کمک می‌کند تا ضعف شناختی برطرف شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کرد: محصولات استان نیز در سایت منسجم قرار داده شود تا محصولات صنایع و شرکت‌ها هم در آن دیده شود تا مردم، سرمایه‌گذار و تجار بدانند که چه محصولاتی در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: در زنجیره تأمین مواد، هیچ مزیت و مشوقی برای اصناف در نظر نگرفته‌ایم که اگر از محصول بومی خریداری کنند چه مشوق‌هایی دریافت می‌کنند، که لازم است به این موضوع در این بخش توجه شود.

عارضه یابی ۱۲۰ واحد صنعتی خراسان جنوبی|مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری ایجاد می شود

به بخش فروش و ارتباط تجار با صنایع توجه شود
معین عابدینی، کارشناس صنایع کلینیک کسب و کار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه کلینیک کسب و کار مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان را دارد، گفت: در آن همه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط دیده شده‌اند و لازم است که پاسخ‌گو باشند.

وی تأکید کرد: در مرکز تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری صنعتی حتماً افراد متخصص و مشاوران مشخص باشند و با اتاق بازرگانی در بخش دوره‌های آموزشی تعامل وجود داشته باشد.

به گفتۀ وی فروش برای واحدهای تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است که با آن سرمایه در گردش آنها بازمی‌گردد و نیاز به تسهیلات و بانک ندارند، پس لازم است به این نکته توجه شود.

عابدینی اضافه کرد: در همین راستا ارتباط تجار با صنایع مهم است چرا که در محصولات مزیت‌دار استان، تجار می‌توانند در ارزش افزوده آن نقشی مهم داشته باشند.

در پایان این جلسه مقرر شد که جلسه دیگری با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط گرفته شود، همچنین مقرر شد که مشاوران بخش خصوصی در این مرکز حضور داشته باشند، سازمان‌های متولی اصلاح شوند، در دپارتمان‌های بیان شده به ظرفیت استان توجه شود و در تمام این موارد افراد متخصص و مشاوران حتماً دیده شوند که در جلسه بعدی حضور داشته باشند و باید مستقر در مرکز باشند، همچنین نیاز بود که بسیاری از این دپارتمان‌ها باهم ترکیب شوند و نیاز به انسجام و کوچک‌تر شدن دارند، برای سامانه معرفی محصولات تولید استان نیز با سازمان تولید محتوای بسیج صحبت شده که استارت‌آپ تولید محتوا تا آخر سال راه‌اندازی می‌شود و معرفی محصولات در آن دیده خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha