۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
نمی‌توانیم تضمین‌های محکم به ایران بدهیم
وزیر خارجه آمریکا:

نمی‌توانیم تضمین‌های محکم به ایران بدهیم

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: یکی از خواسته‌های ایران ضمانت برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است، اما ما نمی‌توانیم روسای جمهور آینده آمریکا را ملزم به این کار کنیم.

به گزارش بازار، آنتونی بلینکن (Antony Blinken) وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه تلویزیونی پاد سیو د ورلد (Pod Save the World) گفت: خروج از برجام یکی بدترین تصمیم‌های سیاست خارجی آمریکا بوده

وی در عین حال افزود:‌ ولی ما نمی‌توانیم تضمین‌های محکم به ایران ارائه کنیم.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، مجری برنامه از بلینکن پرسید: من با یک سوال فوری درباره ایران آغاز می‌کنم. می‌دانم که شما از نزدیک مذاکرات وین در اتریش را رصد می‌کنید. در آنجا دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند که راهی برای احیای توافق اتمی ایران پیدا کنند. این توافق مهمی است. بر اساس آخرین گزارش‌ها ایران خواهان دریافت تضمین‌هایی از آمریکا است که بر اساس آن‌ها آمریکا به طور یکجانبه دیگر توافق را ترک نکند و همانند رئیس جمهور ترامپ در سال ۲۰۱۸ تحریم‌هایی را دوباره وضع نکند. اما تبدیل این توافق به یک معاهده در آینده به دو سوم آرای سنا نیاز دارد که همه ما می‌دانیم که این موضوعی چالش برانگیز است. سوال من این است با توجه به سوابق تاریخی آیا ایده‌های خلاقانه‌ای که شما از رئیس جمهور بایدن دریافت می‌کنید ممکن است بتواند به نگرانی‌های ما به فوریت درباره ایران پاسخ دهد؟

وزیر خارجه آمریکا گفت: اجازه بدهید اندکی به عقب بازگردیم. شما زمانی که در دولت حضور داشتید بهتر از من می‌دانید که تصمیم به خروج از توافق اتمی یکی از بدترین تصمیم‌ها در تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا بود. به خاطر آن توافق برنامه اتمی ایران مهار شده بود. به خاطر نظارت گسترده و معیارهای راستی آزمایی که وضع شده بود ما از اطمینان بالایی برخوردار بودیم. حتی دولت پیشین آمریکا هم اعلام کرد که ایران در عمل به تعهداتش خوب عمل می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: حق با شما است. یکی از مواردی که ایران درخواست آن را داشته است دریافت تضمین‌هایی بوده است که ما بار دیگر از توافق خارج نشویم. این هم درست می‌گویید که ما در سیستم خود نمی‌توانیم این تضمین‌های محکم را ارائه کنیم. رئیس جمهور بایدن قطعا به عنوان رئیس جمهور آمریکا می‌تواند مادامی که ایران به توافق پایبند بماند بگوید که چه کاری می‌کند و چه کاری نمی‌کند، اما او نمی‌تواند رؤسای جمهور آینده را تضمین کند. این یکی از مواردی است که ما در مورد آن گفتگو می‌کنیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha