۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
آیا نشانه صعود در بازار نمایان است؛ خوشبینی کاذب در بازار سرمایه
تحلیل هفتگی بازار حکایت از سیگنال ضعیف بورس

آیا نشانه صعود در بازار نمایان است؛ خوشبینی کاذب در بازار سرمایه

روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، هرچند رشدی ۱۵ درصدی نسبت به روز قبل تر داشته اما به دلیل اینکه هنوز حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است نمی توان به بازار خوشبین بود.

بازار؛ گروه بورس: در هفته اخیر بازار سرمایه به شدت بد بود، به طوری که از روز شنبه تا چهارشنبه شاخص کل بورس منفی شد، هرچند در روز چهارشنبه رشد ۳ هزار واحدی را تجربه کرد، اما به دلیل اینکه شاخص هم وزن و فرابورس منفی بودند نمی توان این واکنش بازار را نشانه ای بازگشت و تغییر روند دانست.

در واقع روز چهارشنبه میانگین فروش حقیقی ها ۱۳.۶ میلیون تومان بود، در حالی که میانگین خرید ۱۲.۶ میلیون تومان بود و این یعنی همچنان زور فروشنده ها بر بازار می چربد و همین مساله منجر شده تنها ۳۷ درصد از بازار مثبت معامله شوند و ۵۷ درصد دیگر معاملات منفی را تجربه می کردند که ۱۱۷ نماد کاملا در صف فروش بودند و این عاملی ناامیدکننده برای سرمایه گذاران است. زیرا شاخص بازار در هفته اخیر کف شش ماهه خود را رو به پایین شکسته، در شرایطی که همه فاکتورهای اقتصادی روندی صعودی داشته اند و اثرات آن در بازار سرمایه باید ایجاد یک موج صعودی می بود.

آیا نشانه صعود در بازار نمایان شد؟ | خوشبینی کاذب در بازار سرمایه

در معاملات روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، هرچند رشدی ۱۵ درصدی نسبت به معاملات روز قبل تر خود داشته اما به دلیل اینکه هنوز حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است نمی توان به بازار سرمایه خوشبین بود

ارزش معاملات خرد
در معاملات روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، هرچند رشدی ۱۵ درصدی نسبت به معاملات روز قبل تر خود داشته اما به دلیل اینکه هنوز حجم و ارزش معاملات بسیار پایین است نمی توان به بازار سرمایه خوشبین بود، مگر اینکه از ابتدای هفته آینده ارزش معاملات به بالای ۳ هزار میلیارد تومان برسد و در یک روندی صعودی تا بالای ۵ هزار میلیارد تومان رشد داشته باشد و این مساله کمک کند تا بار دیگر نقدینگی به بازار وارد شود.

برخی اخبار می توانند در بازار موج جدیدی را به وجود بیاورند، برای نمونه گفته شده روز چهارشنبه واریز نخستین قسط به صندوق تثبیت بازارسرمایه اتفاق افتاده و همین مساله هم عامل رشد بازار بوده است

البته به تازگی خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه بانک ها بخشی از سرمایه خود نزد بانک مرکزی را دریافت کرده اند و اگر این سرمایه ها وارد بازار شوند می توانند شوک مثبتی را به وجود بیاورند. هرچند نباید از تاثیر شایعه و خبرها هم عقب ماند، زیرا برخی از این شایعات می توانند در بازار موج جدیدی را به وجود بیاورند. برای نمونه گفته شده روز چهارشنبه واریز نخستین قسط به صندوق تثبیت بازار سرمایه اتفاق افتاده و همین مساله هم عامل رشد بازار بوده است.
به طور قطع اگر این موضوع واقعیت داشته باشد و در ادامه هم اقساط دیگری از اعتبار پیش بینی شده به صندوق واریز شود باید در آینده نه چندان دور شاهد شکسته شدن مقاومت های پیش رو باشیم.

در هفته اخیر خبرهایی مبنی بر تردید مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده ها هم منتشر شده و اگر این موضوع واقعیت داشته باشد شاهد تغییراتی در عرضه و تقاضا برای گروه های غذایی و کشاورزی خواهیم بود، البته در روز چهارشنبه بسیاری از نمادهای گروه کشاورزی مثبت معامله می شدند.

روز چهارشنبه رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اعمال ۱۰ ماده پیشنهادی وزارت اقتصاد در بودجه سال آینده گفته تمهیدات لازم اندیشیده شده و این موضوع هم می تواند یک سیگنال واقعی از سوی دولت باشد یا اینکه یک شعار برای جلوگیری از افت بیشتر بازار باشد

همچنین روز چهارشنبه رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اعمال ۱۰ ماده پیشنهادی وزارت اقتصاد در بودجه سال آینده گفته تمهیدات لازم اندیشیده شده و این موضوع هم می تواند یک سیگنال واقعی از سوی دولت باشد یا اینکه یک شعار برای جلوگیری از افت بیشتر بازار باشد. از آنجایی که دولت در ماه های گذشته حسن نیت خود را نشان داده همچنان باید به صحبت های مسئولین توجه کرد!

در هفته جاری همچنین خبری درباره موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با واردات ۵۰ هزار خودرو در سال آینده منتشر شد که می تواند در گروه خودرویی تاثیر گذار باشد. زیرا طبق قانون این خودروها باید با ارز بدون منشا داخلی واردات شود، یعنی شرکت های قطعه سازی و خودروسازی که صادرات دارند می توانند از آن ارز برای واردات خودروهای خارجی استفاده کنند.
همین مساله می تواند حاشیه سود شرکت ها را بالا ببرد و خودروسازی ها از زیان خارج شوند و قطعه سازان هم سودساز شوند، حالا باید دید در ادامه بازار خودروهای خارجی تحت تاثیر اجرای مالیات بر خودروهای لوکس چه وضعیتی پیدا خواهد کرد.

افزایش قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی هم یک سیگنال مثبت برای نمادهای پالایشی، معدنی و ... بوده تا در روز پایانی معاملات مثبتی را دنبال کنند

افزایش قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی هم یک سیگنال مثبت برای نمادهای پالایشی، معدنی و ... بوده تا در روز پایانی معاملات مثبتی را دنبال کنند، البته خبر نامه رئیس سازمان بورس به رئیس جمهوری برای اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها هم باعث شده بود تا برخی نمادهای پتروشیمی که به محدوده حمایتی رسید اند معاملات مثبتی را آغاز کنند، البته نباید ریسک کاهش قیمت ارز بر معاملات این گروه و گروه فلزی را نادیده گرفت.

آیا نشانه صعود در بازار نمایان شد؟ | خوشبینی کاذب در بازار سرمایه

در حال حاضر شاخص کل بورس در یک کانال قرار گرفته است و تا زمانی که خط روند بالایی شکسته نشود نمی توان انتظار رشد از بازار داشت. به عبارت دیگر تا شاخص کل بورس مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را نشکند نمی توان انتظار ورود سرمایه به بازار داشت و تا آن زمانی نوسانات به صورت مقطعی خواهد بود.

آیا نشانه صعود در بازار نمایان شد؟ | خوشبینی کاذب در بازار سرمایه

در هفته جاری شاخص هم وزن شرایط بسیار بدتری نسبت به سایر شاخص ها داشت و حتی روز چهارشنبه هم افت آن محسوس بود، با این حال در یک محدوده ای قرار گرفته که در روزهای آینده حمایت خواهد شد، حالا باید دید در روز شنبه یا یکشنبه این شاخص می تواند با برخورد به خط روند صعودی یا میانه خط روند نزولی تغییر جهت بدهد.

آیا نشانه صعود در بازار نمایان شد؟ | خوشبینی کاذب در بازار سرمایه

در حال حاضر نمودار قیمت دلار هم نشان می دهد که در یک محدوده حمایتی قوی قرار دارد و گویا تمایلی ندارد کانال ۲۷ هزار تومان را رو به پایین بشکند

در حال حاضر نمودار قیمت دلار هم نشان می دهد که در یک محدوده حمایتی قوی قرار دارد و گویا تمایلی ندارد کانال ۲۷ هزار تومان را رو به پایین بشکند، هرچند روز سه شنبه تقریبا به کف این کانال رسیده بود اما روز چهارشنبه بار دیگر در واکنش به کف کانال روندی صعودی گرفت و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. به نظر می رسد تا زمانی که برجام به یک توافق نزدیک نشود دلار در همین محدوده باقی خواهد ماند یا نوسانات آن تا محدوده ۲۹هزار تومان خواهد رود و بعد از آن اگر توافقی حاصل شود احتمالا تا کف کانال ۲۴ هزار تومان می تواند اصلاح داشته باشد که این موضوع به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر: ۱۳۰٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha