۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
 برق طلا در اقتصاد مه آلود ۲۰۲۲ دیده خواهد شد؟ | رقابت طلا و ارز رمز برای سرمایه گذاران نسل جدید
آیا شعار «پناهگاه امن» طلا در خطر است؟

برق طلا در اقتصاد مه آلود ۲۰۲۲ دیده خواهد شد؟ | رقابت طلا و ارز رمز برای سرمایه گذاران نسل جدید

بازار پر نوسان ارز رمز و اقتصاد جهانی مه آلود نشانه هایی از افزایش قیمت انس جهانی است اما پیش بینی ها چه می گویند و آیا متاورس با توکن ها و ارز رمزها برق طلا را کم خواهد کرد؟

بازار، گروه بانک و بیمه: طلا در مرداد ۹۸ (آگوست ۲۰۲۰) به رکوردی رسید که در تاریخ خود به آن دست نیافته بود. قیمت ۲۰۷۵.۴۷ دلار در هر انس در نتیجه پیامدهای اجتناب ناپذیر همه گیر ی کرونا بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داد و اقتصادها را تکان داد، اما خیلی زود قدرت موتورهای نو ظهور برای افزایش قیمت طلا به طرز قابل توجهی کاهش یافت.

کم زور شدن این موتورها به حدی رسید که منجر به کاهش ۳.۵ درصدی اونس در پایان سال ۲۰۲۱ نسبت به ابتدای آن شد. این در حالی بود کهن با وجود بحران های فراوان مانند مشکلات تغییرات آب و هوایی، افزایش قیمت ها در بازار مواد غذایی، فراگیری کرونای جهش یافته "امیکرون" و... موج تورم جهانی به بحران عرضه منجر شد اما طلا صعودی نشد و جزو دارایی های جذاب نبود.

چرا چنین اتفاقی رخ داد؟ و چرا قاعده طلا پناهگاه امن سرمایه در زمان بحران ها نیست؟ در این گزارش ما سعی خواهیم کرد به این سئوالات کلیدی پاسخ دهیم.

عملکرد طلا و تعامل آن با تغییرات جدید در اقتصاد جهانی
اجازه دهید پیش از ورود به بحث نگاهی تاریخی به روند تغییرات قیمتی در طول سالهای ۲۰۵ تا ۲۰۲۱ بررسی کنیم.

قیمت اونس جهانی طلا در طول سال ۲۰۱۵ حدود ۱۱.۵ درصد کاهش یافت.

قیمت اونس جهانی طلا در طول سال۲۰۱۶ حدود ۸.۵ درصد رشد داشت.

قیمت اونس جهانی طلا در طول سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲.۵ درصد رشد داشت.

قیمت اونس جهانی طلا در طول سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۱ درصد بازدهی منفی داشت.

قیمت اونس جهانی طلا در طول سال۲۰۱۹ به میزان ۱۸.۸ درصد رشد مثبت داشت.

قیمت اونس جهانی طلا در طول سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۴.۴ درصد و در اثر نگرانی های اپیدمی کرونایی افزایش یافت.

قیمت اونس جهانی طلا در طول سال ۲۰۲۱ بار دیگر ۳.۵ درصد افت قیمت داشت در حالی که تورم در بین کالاها به ویژه مواد غذایی بالا رفته بود.

در فروردین امسال (آوریل گذشته) کارشناسان شرکت های جهانی انتظار داشتند که قیمت هر اونس تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۷۰۰ دلار در هر اونس برسد، اما از آن فراتر رفت و سال را با قیمت ۱۸۲۸ دلار در هر اونس به پایان رساند.

در همین گزارش، کارشناسان بانک جهانی انتظار داشتند که قیمت هر اونس تا سال ۲۰۳۵ به ۱۶۰۰ دلار برسد.

دلایل کاهش قیمت طلا
اما چرا کارشناسان بر این باور بودند که طلا کاهش می یابد؟ در پاسخ به این سئوال کارشناسان دلایل متعددی را بیان کرده بودند که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

- تقاضا برای طلای واقعی (جواهرات و شمش) کاهش یافته است.

- خرید طلا از سوی بانک های مرکزی کاهش یافت.

- کاهش خرید وجوه قابل معامله در بورس مرتبط با طلا.

- رویکرد تشدید سیاست پولی که به معنای بهره واقعی بالاتر است، لذا تقاضای طلا در ازای افزایش تقاضا برای سایر دارایی ها خیلی تحریک نشد.

کرونا و تمایل به دور کاری به همراه نا محدود بودن سرمایه برای ورود به این بازار در کنار چشم انداز تورم باعث شد تا بسیاری از ایده های کلاسیک درباره حفظ قدرت خرید و سرمایه در دوسال گذشته تغییر کند

طلا و ارزهای دیجیتال
اما این دلایل بیشتر در ارتباط با جذابیت و برق طلا در مقابل سایر بازارهای مالی سنتی بود. از زمان راه اندازی «بیت کوین» در سال ۲۰۰۹ و حتی قبل از همه گیری (۲۰۱۹) و در طول ده سال، این باور رایج وجود داشت که ارزهای دیجیتال برای ذخیره ارزش مناسب نیستند و در مقایسه با طلا در جعبه قرار نمی گیرند و لذا طلا و دارایی های ایمن از تورم محافظت می کنند اما افزایش عملکرد ارزهای دیجیتال و همچنین تنوع قیمت‌های متفاوت آنها که مناسب بخش‌های مختلف درآمدی است، باعث ایجاد ارتعاش در اعتقادات راسخ و قوانین تعیین‌شده درباره طلا شد.

از سوی دیگر افزایش قیمت بیت کوین از ۱۰ سنت در سال ۲۰۱۰ به حدود ۴۱ هزار دلار در ماه جاری به رقم فراز و فرودهایش وسوسه ای دل انگیز در کشورهای مختلف و به بهانه های مختلف است به نحوی که ارزش بازار ارز رمزها امروزه به سطح نزدیک به دو تریلیون دلار رسیده است. این عدد زمانی قابل تامل می شود که در ارزش این بازار در سال ۲۰۱۰ از کمتر از یک میلیارد دلار بوده است. به عبارت بهتر کرونا و تمایل به دور کاری به همراه نا محدود بودن سرمایه برای ورود به این بازار در کنار چشم انداز تورم باعث شد تا بسیاری از ایده های کلاسیک درباره حفظ قدرت خرید و سرمایه در دوسال گذشته تغییر کند. هر چند که برخی نیز براین باورند که ارز رمز محلی مناسب برای کاهش آثار تورمی کمک های کشورهای غربی در حمایت اجتماعی از شهروندانشان نیز بوده است. زیرا اگر قرار بود در شرایط قرنطینه و کرونا برخی از تقاضای سرمایه گذاری به بخش مصرف و یا بخش های واقعی تر ورود می کرد، قطعا قیمت ها کالاه به ویژه طلا در سطح بالاتری می ایستاد. ضمن این که در برخی کشورهای با اقتصاد متزلزل غیر غربی نیز جذابیت های خاص خودش را دارد. از دور زدن تحریم ها و تجارت آسان تر تا حفظ سرمایه گذاران نسل جدید.

این تحولات در ارزهای رمزپایه و تورم همراه با سودهای اندک برای طلا در مقایسه با سود ارزهای دیجیتال رخ داد و گاهی اوقات ثبات در بازار طلا به زیان منجر شد، همانطور که در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد.

چک های سخاوتمندانه و پول های سنگینی که توسط دولت های کشورهای توسعه یافته برای کشورهای توسعه یافته خرج و چاپ شدند، خود به خود نسل جدیدی از سرمایه گذاران را وارد میدان کردکه شاید چندان برق طلا برای آنها جذاب نباشد هر چند که برخی از حرفه ای های آنها عواید حاصل از سود در دنیای مجازی را به دنیای واقعی می برند و تبدیل به دارایی های امن می کنند

تاثیر نسل جدید سرمایه گذاران
همان طور که در بالا به صورت تلویحی اشاره شد چک های سخاوتمندانه و پول های سنگینی که توسط دولت های کشورهای توسعه یافته برای کشورهای توسعه یافته خرج و چاپ شدند، خود به خود نسل جدیدی از سرمایه گذاران را وارد میدان کرد که شاید چندان برق طلا برای آنها جذاب نباشد هر چند که برخی از حرفه ای های آنها عواید حاصل از سود در دنیای مجازی را به دنیای واقعی می برند و تبدیل به دارایی های امن می کنند. آماتورهای دنیای سرمایه گذاری و نسل جوانی که در دو سال گذشته وارد بازار سهام، کالاها و معاملات ارزهای دیجیتال از طریق برنامه های کاربردی پیشرفته گوشی های هوشمند شده اند.

توسعه فضای مجازی در همه ابعاد و بهره مندی مردم تحت تاثیر این بیماری همه گیر و مزایای بیکاری برای کسانی که شغل خود را با این همه گیری از دست داده اند، به ویژه آمریکا، جزو عوامل مهم و انکار ناپذیری است که به افزایش شتاب و تعمیق روند جدید فوق الذکر کمک کرده و به دارایی های رمزنگاری شده پرو بال داد. اکنون ارز رمزها می توانند حداقل در میان نسل جدید سرمایه گذاران و به مدد اپلیکیشن ها و نرم افزارها و برنامه های کاربردی خدماتی که خدماتشان را با ارز رمزها و توکن های جدید عرضه می کنند به رقابت با دارایی های سنتی تثبیت شده مانند ارزها و فلز زرد بپردازند.

بدیهی است در این میان نقش تحریم ها، استخراج ارز رمز در کشورهایی با بهره انرژی ارزان و... نیز در این میان نقش موثری در جذابیت سازی ارز رمزها داشته اند اما مجموعه عوامل مذکور باعث شد تا در سال ۲۰۲۱ شاهد کاهش ۶۷ دلاری قیمت اونس در پایان سال ۲۰۲۱ نسبت به پایان سال قبل از آن هستیم اگر چه فلز زرد در سال ۲۰۲۰ به رشد قابل توجهی دست یافت و حدود ۳۲۷ دلار افزایش یافته بود.

پیش بینی های کارشناسان از ۲۰۲۲
اما بد نیست در ادامه به نظرات پیشگویانه کارشناسان و موسسات معتبر درباره آینده طلا در سال جاری بپردازیم. بانک جی‌پی‌مورگان در پیش بینی خود روند افزایش قیمت های طلا در یک ماه اخیر را برای سال ۲۰۲۲ ادامه دار نمی داند. در حالی که روند قیمت نفت و طلا در روزهای اخیر روبه بالا است و روند بازار ارز رمز با افتی شدید در ماه های اخیر مواجه بوده اما این موسسه تحلیلی در حوزه اقتصاد جهانی تمایلی به وزن دادن به فلز زرد ندارد در حالی که شرایط اقتصادی در سال جدید مبهم و مه الوده بوده و دولت های غربی به ویژه آمریکا به غیر از بریز و بپاش های ایام کرونایی هم اکنون نیز در گیری جدی ای با اومیکرون دارد و بالاخره باید با آثار پول های تزریق شده به اقتصادش مواجه شود.

البته در این میان برخی براین باورند که اساسا رونق و تقویت بازار ارز رمز برای کاهش اثار پولی کمک های دولتی و رکودی است که شرکت های آمریکایی در دو سال اخیر با آن مواجه بوده اند اما بانک جی‌پی‌مورگان در آخرین نسخه پیش بینی خود از شرایط اقتصادی سال ۲۰۲۲ اظهار کرده که طلا نمی‌تواند در برابر سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها به خصوص دولت‌ آمریکا ایستادگی کند و این موضوع باعث ریزش قیمت طلا خواهد شد. براساس این گزارش قیمت طلا از ۱۷۶۵ دلار به ازای هر اونس در ربع اول سال ۲۰۲۲ به ۱۵۲۰ دلار در پایان همین سال خواهد رسید. در حالی که بسیاری بر این باورند که افزایش نرخ بهره به میزان ۷۵ صدم درصد طی ۹ ماه نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت طلا بگذارد، تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان بر این عقیده‌اند که باتوجه به پایداری انتظارات تورمی بلندمدت در افراد، فدرال رزرو مجبور خواهد بود که نرخ بهره را باز هم افزایش دهد. جی بری، یکی از تحلیلگران ارشد این بانک معتقد است که بازدهی اوراق ۱۰ ساله در میانه‌های سال به ۲ درصد و در انتهای سال ۲۰۲۲ به ۲۵/ ۲ درصد برسد. این موضوع می‌تواند قیمت طلا را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد و روند طلا را به شکل ارائه شده توسط جی‌پی مورگان تغییر دهد.

این بانک امیدوار است که بازارهای مالی به ویژه دربازار کامودیتی ها با رشد خوبی مواجه شوند.

سرمایه‌گذار بایرون وین هم پیش‌بینی می‌کند که طلا امسال می‌تواند تا ۲۰ درصد افزایش یابد، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال محافظت در برابر تورم و نوسانات بازار هستند

برخلاف نظر این بانک اما فعالان غیر وابسته به دولت ها و به اصطلاح سرمایه گذاران خرد نظر دیگری دارند و خوشبین هستند.

به عنوان مثال : دیوید لنوکس، تحلیلگر شرکت مدیریت پول Fat Profits، می‌گوید طلا می‌تواند بالاترین قیمت ۲۱۰۰ دلاری هر اونس را در سال جاری آزمایش کند.

مارک بریستو، مدیر عامل شرکت باریک گلد، نیز انتظار دارد فلزات شاهد تقاضای بلندمدت قوی باشند زیرا از نگران تورم هستند.

سرمایه‌گذار بایرون وین هم پیش‌بینی می‌کند که طلا امسال می‌تواند تا ۲۰ درصد افزایش یابد، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال محافظت در برابر تورم و نوسانات بازار هستند.

نایب رئیس گروه ثروت بلک استون در نامه سالانه خود به سرمایه گذاران گفت که او معتقد است طلا می تواند جایگاه خود را به عنوان دارایی ایمن باز یابد.

وین معتقد است که میلیاردرهای جدید بیشتر در طلا سرمایه گذاری می کنند، حتی اگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به طور فزاینده ای به عنوان یک منبع جایگزین ارزش در نظر گرفته شوند.

مایکل لنگفورد، مدیرعامل AirGuide نیز به رویترز گفته است که تنش‌های کنونی بین روسیه و اوکراین و همچنین بین چین و تایوان، قیمت طلا را به سطوح بالایی می‌برد.

وی افزوده: وضعیت نامطمئن قیمت طلا را به سمت ثبات در اطراف سطوح فعلی سوق می دهد تا زمانی که شفافیت بیشتر وجود داشته باشد.

کیتکویی ها چه گفتند؟
قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی سال ۲۰۲۱ به بالای ۱۸۰۰ دلار در هر اونس رسید. با این حال، بازار سال را با ۱۸۹۸ دلار در هر اونس آغاز کرده بود. با این آمار و ارقام باید گفت ۲۰۲۱ سال نسبتا ناامیدکننده‌ای برای طلا بوده است. ۲۰۲۱ سال پرنوسانی نیز برای این فلز محبوب بود. در این سال طلا شاهد سقوط به زیر ۱۷۰۰ دلار در هر اونس بود

به گزارش بازار امسال، نزدیک به ۳هزار نفر در نظرسنجی آنلاین سالانه کیتکو شرکت کردند. از این تعداد ۱۶۰۵ نفر، ۵۴ درصد پیش بینی کردند که قیمت طلا در ۲۰۲۲ به بالای ۲هزار دلار خواهد رفت اما ۵۹۲نفر یا ۲۰ درصد بر این باورند که طلا بین هزار و ۹۰۰دلار تا ۲هزار دلار معامله خواهد شد. البته در بررسی چشم انداز قیمت سال گذشته، ۸۴ درصد از سرمایه گذاران خرد انتظار داشتند که قیمت طلا به بالای ۲هزار دلار افزایش یابد.

در بخش دیگری از نظرسنجی سال ۲۰۲۲ تنها ۳۵۲ سرمایه‌گذار خرد یعنی معادل ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان، قیمت طلا را در محدوده فعلی بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار در هر اونس پیش بینی می‌کنند.

در همین حال، ۱۵۸ یا ۵ درصد از شرکت کنندگان قیمت طلا را بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس ارزیابی کرده‌اند.

حدود ۴ درصد هم بدبینانه، قیمت طلا را بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و همین تعداد نیز کاهش قیمت طلا به زیر ۱۶۰۰ دلار در هر اونس پیش بینی می کنند.

عوامل بنیادین قابل تاملی در افزایش قیمت طلا با نگاه سنتی وجود دارد با این حال نقش بازار رقیب طلا یعنی ارز رمزها بسیار کلیدی و قابل تامل است

متاورس و طلا
به نظر می رسد با توجه به عوامل ناشناخته همچون تحولات ژئوپلتیکی که این روزها طلا را به بالا کشیده خیلی دوام دار نیست اما عوامل بنیادین قابل تاملی و نشانه های در افزایش قیمت طلا با نگاه سنتی وجود دارد با این حال نقش بازار رقیب طلا یعنی ارز رمزها بسیار کلیدی و قابل تامل است. نوسانات اخیر در بازار ارز رمز نشان داده که نمی توان به عنوان یک دارایی مطمئن و مامنی برای فرار از ناملایمات اقتصادی در سطح جهان بر روی آن تکیه داد به ویژه آن که دولت ها نیز خیلی تمایل به رها شدگی ابزار دست خود ندارند با این حال تلاش برای توسعه متاورس و حضور در فضای مجازی و تمرکز روی صفحات رایانه و گوشی نسل جدید جذابیت فلز زرد رنگ را در میان نسل جدید سرمایه گذار که اکنون با دنیای دیگری آشنا هستند، کمتر از گذشته کرده همان طور که داشتن خودرو و ملک لوکس از عطش طلا برای زیور آلات و نگهداری در کوزه در طول ده های اخیر کاسته است!

کد خبر: ۱۳۰٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha